Op vrijdag 18 juni verzorgt het Engelse folk-duo van John Spiers en Jon Boden in het kader van het Holland Festival een concert in het Bimhuis. In een periode van amper tien jaar hebben zij zich ontwikkeld van aanstormend talent tot voortrekkers van de huidige Engelse folk-revival. John Spiers speelt trekharmonica (‘melodeon' in het Engels), concertina en andere diatonische trekzakken; Jon Boden zingt en speelt fiddle en ‘stomp box', een eenvoudig percussie-instrument dat bestaat uit een stuk hout waarop men met de voet de maat aangeeft, bij wijze van elementaire ritmische begeleiding. Met slechts een klein aantal akoestische instrumenten slaagt het duo erin een gelaagd klanklandschap te creëren, waarin zij hun traditionele ballades en dansmuziek ten gehore brengen. Door de Engelse krant The Guardian werden zij omschreven als ‘the finest instrumental duo on the traditional scene' en vergeleken met muzikanten als Martin Carthy en Dave Swarbrick, pioniers van de Engelse folk-revival in de jaren 60. Zowel in 2004 als in 2006 werden Spiers en Boden bij de uitreiking van de BBC Radio 2 Folk Awards gelauwerd in de categorie Beste Duo. Zij zijn tevens oprichters van de even onorthodoxe als succesvolle elfkoppige folk-bigband Bellowhead, die inmiddels enkele bekroonde albums uitbracht en de afgelopen jaren meerdere malen werd uitgeroepen tot beste live act. Daarnaast werkten zij als The Rat Catchers samen met zangeres Eliza Carthy.
Jon Boden werd in 1977 geboren in Chicago, maar groeide op in Winchester. Hij is weliswaar Amerikaan van geboorte, maar niettemin dubbel gediplomeerd voor zijn artistieke onderzoek naar de Engelse folktraditie: hij studeerde zowel Middeleeuwse Studies aan de Universiteit van Durham, als ‘Composition for Theatre' aan het London College of Music. Met zijn theatrale voordracht en zangstijl treedt hij in de voetsporen van vele grote voorgangers in de traditie van Engelse volksmuziek. John Spiers is opgeleid als natuurwetenschapper aan King's College in Cambridge, waar hij zijn mastergraad in de genetica behaalde; maar vanuit een muzikale familie volgde hij niettemin zijn hart naar de muziek. Zijn spel op een verscheidenheid aan varianten van de trekzak is geworteld in grondige kennis van de traditionele speelstijlen, die in zijn benadering echter een kruisbestuiving aangaan met eigentijdse vormen van dansmuziek; het resultaat is een aanstekelijke akoestische ‘groove', die ontegenzeggelijk klinkt als folk, maar ook de ongeïnitieerde luisteraar kan bekoren.
In 1999 begonnen Spiers en Boden samen te spelen en in 2001 brachten zij hun eerste album uit, maar pas met hun tweede album, Bellow uit 2003, trokken zij de aandacht van een landelijk publiek. Een belangrijke invloed op hun werk is de traditie van de begeleidingsmuziek bij de Morris dance, een eeuwenoude Engelse volksdans die wordt uitgevoerd door dansers die belletjes aan hun benen bevestigd hebben en met stokken zwaaien. Hoewel hun werk steeds stevig geworteld is in verschillende volksmuziektradities krijgt de muziek van Spiers en Boden nooit iets museaals, maar slagen zij er steeds in die tradities opnieuw uit te vinden; kenmerkend voor hun verfrissende werkwijze is bijvoorbeeld dat op Songs uit 2005, in een context van volksliedjes en sea shanties, opeens een nummer van Tom Waits kan opduiken - en daar volkomen op zijn plek lijkt. Op hun vijfde album, Vagabond (2008), verzamelden ze liederen die de rol van de buitenstaander of het zwervend bestaan als thema hebben, zoals een ballade over Robin Hood. Bij al die goeddoordachte projecten en albums blijft het muzikale bindweefsel steeds hetzelfde: inventief en toch stijlvast spel op hoog niveau, een volstrekt overtuigende voordracht, en elektriserende dansnummers van een niet af te leiden voltage.
Website: www.spiersandboden.com
Vrijdag 18 juni 2010, Spiers & Boden in het Bimhuis te Amsterdam.
Aanvang 20.30 uur
Entree €15 Studenten/CJP €10
Kaartverkoop: www.hollandfestival.nl