Fiamma Fumana op het New World Beat
Festival
Alberto Cottica van Fiamma Fumana
en New World Beat Festival:
"Behoefte aan folk die contact
maakt met jonge mensen"
Het eerst weekend van februari vond in Venetië, Italië, de eerste editie plaats van het New World Beat Festival. Dit is een festival voor ethno digitale muziek, oftewel traditionele muziek die met elektronische muziek gecombineerd wordt en / of (mede) met elektronische apparatuur gemaakt is.
Tinus Kanters, organisator van Folkwoods en Folkbal Eindhoven, beschreef direkt daarna zijn ervaringen in Italië. Martijn van Gessel was erbij en maakte een interview met Alberto Cottica, organisator van het festival en voorman van de Italiaanse techno folk groep Fiamma Fumana.
- Door Martijn van Gessel -
Hoe is het idee voor het New World Beat festival ontstaan?
'Ik ben geïnteresseerd in traditionele muziek omdat het me een apart en warm gevoel geeft ergens bij te horen, een soort muzikaal thuis. Een plek die je verlaat om rond te trekken in de wereld, maar waar je altijd naar terug kunt keren. Het is een thuis dat we allemaal delen, het is iets collectiefs.
Maar om dat magische gevoel een kans te geven moet traditionele muziek iets zijn waar mensen zich mee kunnen verbinden. Tegenwoordig vinden veel mensen dat moeilijk. Dat komt door het 'museum gevoel' dat traditionele muziek domineert. Ik bedoel daarmee de klassiek geschoolde muzikanten die gesponsord worden met overheidsgelden en die authentieke instrumenten bespelen in theaters en stadschouwburgen voor voornamelijk publiek van middelbare leeftijd behorende tot de middenklasse.
Ik zelf kan dit niet. Voor mij moet traditionele muziek op straat liggen, als een soort soundtrack voor het leven. Alleen op die manier kun je jongeren warm maken voor traditionele muziek. De muziek moet gekoppeld worden aan wat je zou kunnen noemen 'interface languages', de manier van communiceren die bij de belevingswereld past van de jongeren en 'gewone' mensen.
Met mijn vorige band, Modena City Ramblers, gebruikte we punk als interface, dat wil zeggen de houding en snelheid die daarbij hoorden. Nu tien jaar later, met Fiamma Fumana, en met een jonger gezelschap is de natuurlijke interface elektronische muziek geworden.
Dit wordt momenteel door verschillende muzikanten van de huidige generatie over de hele wereld toegepast. Je ziet het ook terug bij verschillende dj's. Maar tot nu toe is er nog geen echte duidelijke en zichtbare scene. Groepen als Garmarna uit Zweden, Urban Trad uit België en wij als Fiamma Fumana in Italië zijn vanuit dezelfde gedachte bezig maar er is nog geen duidelijke verbondenheid of subcultuur. Om dit vorm te geven zijn we aan een festival gaan werken dat zich alleen maar op deze vorm van muziek richt. Op deze manier willen we met New World Beat het profiel van de scene creëren en verspreiden.'
Het festival had zowel een muzikaal als theoretisch onderdeel, niet waar?
'Ja, we hebben een discussie gehad over traditie versus moderniteit. Dat was zowel bedoeld als promotie voor het festival als om de culturele betekenis te benadrukken van wat we proberen te doen met New World Beat. Aan de discussie namen muzikanten deel (Modena City Ramblers, Fiamma Fumana en de legendarische Napolitaanse muzikant Eugenio Bennato) en media mensen (radio programma presentator Filippo Solibello en journalist Luca Ferrari, auteur van het onlangs verschenen boek Folk geneticamente modificato).
Bijna alle deelnemers stonden theoretisch achter de innovatie in de traditionele muziek, hoewel niet iedereen daar meteen het gebruik van computers en elektronische instrumenten op het podium onder verstaat.
We waren het er over eens dat de staat waarin traditionele muziek zich bevindt (het 'museum gevoel' en onderbelicht in de massa media) vraagt om een nieuwe vorm. Er is behoefte aan folk muziek die contact maakt met mensen. De elektronische folk, als onderdeel van ethno digitale muziek, is nodig om mensen te betrekken bij wie en wat ze zijn. Juist in het tijdperk waarin mainsteam media mensen vervreemd van hun omgeving en achtergrond.'
Er waren wat problemen met de programmering, afzeggingen enzo.
Hoe zag het uiteindelijke programma eruit?
'Het grootste probleem was de slechte gezondheid van Martyn Bennet. Hij had zijn set geoefend en zelfs een beetje Italiaans geleerd om met het publiek te kunnen praten. Helaas moest hij het optreden afzeggen. Uiteindelijk stonden dus Fiamma Fumana en Jim Moray op het podium en zorgde Miele, een Italiaanse top 'ethnic' dj voor de afterparty.'
Was Jim Moray geen eigenaardige keuze? Hij is meer een moderne singer songwriter dan een muzikant die zich bezig houd met ethno digitale muziek.
'Jim Moray heeft een plaat gemaakt (Sweet England, red.) die met betrekking tot concept dichtbij die van Home (tweede plaat Fiamma Fumana, red.) staat. De cd bestaat bijna geheel uit traditionele Engelse liederen én hij gebruikt een heleboel spannende electronica. Eén nummer is geproduceerd door Simon Emmerson van Afro Celt Sound System. Bij elkaar redenen genoeg om dit New World Beat te noemen!
Twee dagen na afloop van het festival kreeg hij overigens de BBC Folk Award voor beste nieuwkomer en de Best Album Award.'
Was deze eerste editie van het festival een succes (zowel muzikaal als bezoekers aantallen en reacties)?
'Het festival was zeker een succes met betrekking tot media aandacht. We hebben veel publiciteit gekregen van de schrijvende pers, de radio en ook op internet. De opkomst was een beetje teleurstellend. Ik denk dat beide, de goede media aandacht en de tegenvallende bezoekers aantallen, te maken hebben met het feit dat dit evenement zo uniek is. Daarnaast hebben we misschien de verkeerde locatie gekozen voor het festival (een beetje een louche club, ed.). Maar hoe dan ook, de mensen die er waren leken heel tevreden over New World Beat.
Komt er een vervolg op het festival?
We zijn bezig met een eventuele tweede editie. Zeker is wel dat we de formule opnieuw moeten bekijken. Het zou goed zijn als we er een soort merknaam ofzo van kunnen maken. Slang Music, de producent van het festival, heeft in ieder geval het beste voor met dit initiatief en onze ideeën.
Bezoek de New World Beat website http://www.newworldbeat.net/
Bezoek de Fiamma Fumana website http://www.fiamma.org/fiammafumana/
Bezoek de Jim Moray website http://www.jimmoray.co.uk/
De laatste (en tweede) cd van Fiamma Fumana Home is sinds februari in Amerika uit op het Omnium label. In april komt de cd uit in Italië. In Nederland verschijnt begin juni een verzamel cd ter gelegenheid van het vijfjarig bestaan van het Folkwoods Festival (www.folkwoods.nl) met daarop een nummer van Fiamma Fumana. De groep trad vorig jaar op tijdens Folkwoods.
Martijn van Gessel
DJ Miele - foto Alberto Cottica