De eerste aflevering van REPORTAGE UIT GENT over Ambrozijn in de Vlaamse media verscheen gisteren ().
Vrijdag het laatste deel.
Twee uitsnedes uit foto's in De Standaard, gemaakt door Wouter Rawoens.
Links: Wim Claeys in een komische bui, rechts Thom Theuns, die de meeste nummers voor de nieuwe cd schreef.
REPORTAGE UIT GENT (1)
Vlaamse media over Ambrozijn
-door Henk-
Gent is zo'n stad waar je op culinair en cultureel vlak altijd aan je trekken komt. We brachten er onlangs een week door en zullen er in een drietal afleveringen verslag van doen. Niet zozeer van alle lekkere dranklokalen en restaurantjes die we natuurlijk geregeld frequenteerden, maar meer van onze muzikale belevenissen. Vandaag deel 1 met de Vlaamse media over Ambrozijn.
Die aandacht voor Ambrozijn was er vanwege het feit dat deze groep vrijdag 8 november de cd Kabonka presenteerde in de Gentse Handelsbeurs. Overigens valt die media-aandacht tegen. Er verscheen over de cd-presentatie geen enkele recensie. De Standaard kwam er in een uitgebreid artikel ruim een halve week later wel nog op terug, maar daarover verderop in dit artikel meer.
Uit taktische overwegingen was een andere presentatie-datum beter geweest. Recensenten halen vanwege de vroege sluitingstijd van hun kranten op vrijdagavond niet de zaterdagkrant. Op z'n vroegst dus de maandagkrant. Dat is al laat voor dagblad-begrippen. Maar in dit geval was de maandag (11/11) ook nog een feestdag waarop geen kranten verschenen: Wapenstilstandsdag.
Een oude verkoopster in een winkeltje tegen kasteel Gravensteen wist ons desgevraagd te vertellen dat Wapenstilstandsdag te maken had met de Tweede Wereldoorlog. Maar tv-beelden van de herdenkingsplechtigheid met enkele oud-strijders van boven de honderd zetten ons op het juiste spoor: het einde van de Eerste Wereldoorlog wordt in België op 11 november herdacht.
RADIO
De eerste avond luisteren we aan de keukentafel in ons onderkomen in het historische gedeelte van Gent naar het Radio 1 programma De Groote Boodschap. Presentator Jan van Langendonk heeft leuke gasten. Ambrozijners Wim Claeys en Tom Theuns worden op een vriendelijke maar professionele wijze doorgezaagd over de nieuwe Ambrozijn-cd Kabonka. Ze spreken een avond voor de officiële presentatie in de Gentse Handelsbeurs vrijuit over hun overstap van Virgin naar Wildboar, over de invloed van producer Gabriël Yacoub, over gastzangeres Sylvie Berger, over hun muziek.
Enkele uitspraken:
Tom: Virgin deed veel promotie in België, maar nauwelijks in het buiteland. Bij Wildboar is dat in betere handen.
Wim: Gabriël Yacoub is super belangrijk. Hij geeft richting aan alle verschillende ideëen die in de groep leven. Hij maakt er een eenheid van. En Tom: Hij haalt het beste uit iedereen; is niet snel tevreden.
Tom: Sylvie Berger heeft zo'n maffe zweverige frèle bluesstem. Ik heb er lang van gedroomd eens met haar samen te mogen werken.
Wim: De meeste nummers zijn tweestemmig. Als Sylvie er straks niet meer bij is zingt Tom gewoon de tweede stem.
En op de vraag waarom de cd zoveel franstalig materiaal bevat zegt Tom: Door de samenwerking met Sylvie. Daarom heb ik meer nummers in het Frans geschreven. Misschien de volgende keer wel in het Engels. Wim met zijn onderkoelde humor: Of misschien wel in het Duits...
Op de opmerking van de presentator dat de cd ernstig klinkt reageren Tom en Wim door elkaar heen: Live zijn we anders. Dat komt ook door het opnameproces. Nummers evolueren. De structuur verandert. Maar, af en toe hebben we geprobeerd er toch wat humor in te steken.
Als het gaat over de vraag wat voor soort muziek Ambrozijn komen hun antwoorden op het volgende neer:
...Traditionele muziek is de grote inspiratiebron....
en: Akoestische muziek, gewoon folk. Accordeon, viool, gitaar en zang. De arrangementen doen we samen. Juist omdat we een folkgroep zijn mag iedereen met ideëen komen. De beperkingen die er kleven aan een viool, aan een accordeon, aan een gitaar leiden tot dit. Ambrozijn is een zoektocht naar akoestisch samen klinken van drie instrumenten en een stem. De beperkingen geven een zodanige rijkdom dat we nog ruim voort kunnen. Ons verhaal is tegenover elkaar nog lang niet uitverteld. We gaan door...
Sylvie Berger die op de eerste cd ook al bij een nummer meezong, is ook in de studio aanwezig. Zij zingt ook tijdens de cd-presentatieconcerten: Tom Theuns vroeg mij mee te zingen. Ambrozijn is pure poëzie waar ik me goed bij voel. Ingewikkelde muziek, of niet...
En: Over verdere samenwerking is niet gepraat...
DE STANDAARD
De Standaard opent haar Cultuurbijlage Zipp op woensdag 13 november met een pagina-grote foto van Ambrozijn. Het maffe gezicht dat accordeonist Wim Claeys op die foto trekt, werkt net zo op onze lachspieren als zijn fratsen tijdens de live-concerten. Pagina 3 is ook in zijn geheel gewijd aan Ambrozijn met een mooie foto van een halve pagina met Tom Theuns prominent op de voorgrond. Uit het verhaal, geschreven door Peter Vantyghem komen de volgende citaten:
...Toen de groep na een goed onthaalde eerste cd, die vele deuren opende, tekende voor Virgin, fronsten folkfans de wenkbrauwen. Hun eerlijke groep bij een groot platenlabel? Virgin sprak ambitieuze taal: van Naradie, de tweede cd zouden ze gauw even 15.000 exemplaren verkopen. Maar dat lukte niet, en Ambrozijn werd dit jaar op straat gezet (...) Theuns: "Die grote platenfirma's hadden gehoord dat er een folkboom was en begonnen groepen te contracteren. Dat heeft niet gewerkt. Maar Virgin was een toffe maatschappij." Claeys: "Ja, ze waren altijd heel vriendelijk. We hadden trouwens de volledige vrijheid om te doen wat we wilden."
Vandenabeele: "En we mochten altijd gaan eten op hun kosten. Nee, serieus. Ze hebben in België veel publiciteit voor ons gemaakt en daarom hebben we hier heel veel concerten gespeeld. Maar daarmee stopte het en dat was een probleem. Ons debuut had vele deuren geopend in Frankrijk, maar de tweede is daar nooit verschenen en zo is ons verhaal daar gestopt. (...) Misschien is dit het moment om ons verhaal in Frankrijk weer op te nemen. We zouden daar heel graag het publiek terugvinden dat we met de eerste cd aan het opbouwen waren"
Claeys: "We konden kiezen tussen verschillende platenfirma's, maar Wild Boar leek ons het beste. We kennen het huis, we voelen ons goed."
Claeys: "We werken heel spontaan. Neem het nummer Le Cyprès. Iemand komt met een wals uit Zweden naar de repetitie en daar zetten we een zanglijn op. Dat wordt dan de beginlijn, en Tom werkt die uit. Zo verlopen onze repetities, meestal met veel gelach. Op den duur leidt dat tot een opname".
Theuns: "Het kan ook op andere manieren. We hjebben La Figure geleerd van Ghalia Benali, die het ons voorzong."
Claeys: "Dat verschilt dus niet van hoe het vroeger gebeurde. Muziek wordt overgeleverd van persoon op persoon. Alleen worden we vandaag omringd door zoveel culturen. We absorberen die, maar bij ons klinken die dan als Frans, als Middeleeuws."
Vandenabeele: "Het is verveldend dat men daar steeds een label op wil plakken. Wij zijn gewoon met muziek bezig, in Gent. Waarom wil men ons altijd in een hokje steken? Is dat angst die speelt bij mensen? En dan plaatst men ons maar bij folk, dat is het makkelijkste. Terwijl ook jazz een rol spelt in onze muziek. En als je onder numers van Tom een bas zet en een drum, heb je rock."
Theuns: "Maar dat is het juist. Ik wil geen bas en drum, omdat er dan veel meer plaats is voor ontroering, en een geladen sfeer. Het gaat dieper, vind ik."
Vandenabeele: "Met bas en drum is al zoveel gedaan. Daarbij, bij opns komt het ritme van de accordeon. Waarom zouden we dat benadrukken met een een bas en een drum?"
Claeys: "Het nummer op de cd waar iets meer ritme - én een bas - in zit, is Kiki. En dat nummer komt op de radio: ze hebben het toch maar weer gevonden, hé. We horen vaak dat we goeie, maar radio-onvriendelijke muziek maken."
Vandenabeele: "We passen niet in de formats. Je ziet, we hebben bij Virgin toch iets opgestoken."
Over Gabriël Yacoub:
Theuns: "Soms zijn euforisch over wat we kunnen, en dan is het goed iemand bij ons te hebben die wat kritischer is. Soms kan hij zo zeggen, 'Nu verveel ik me toch'. En dan moet je maar iets beters zoeken."
Vandenabeele: "We hebben deze keer toch meer zelf gedaan. Op de eerste cd heeft Yacoub veel ideeën aangebracht, nu was hij veeleer een katalysator. Het was meer een samenwerking."
Theuns: "Yacoub heeft ons vooral geholpen met de stemmen. Die man kan een ongelooflijke textuur leggen. Hij vraagt me dan om een aantal rare geluiden uit te stoten, waarvan ik de zin niet snap. Maar later hoor je dan hoe goed die passen in de opname."
Vandeau: Hij is een echte stemgoochelaar. En dat kwam van pas, want bij Ambrozijn wordt vooral veel gesproken over de instrumenten."
Morgen deel 2: Concerten Ambrozijn en Trio Garriau