COMMENTAAR
NFS laat mooie taak liggen
HET GESPECIALISEERDE muziekblad New Folk Sounds recenseert in haar jongste nummer het International Folkfestival Tilburg, dat daar eind januari plaats had. Dat festival neemt al drie jaar op rij vijf dagen in beslag: van woensdag tot en met zondag. New Folk Sounds laat de woensdag, donderdag en zondag links liggen. Geen woord erover. Waarom? Is het niet de moeite waard? Neemt het teveel pagina's in beslag? Stel dan andere prioriteiten.
NFS MAAKT VEEL werk van duiding. In elk nummer staat een groot aantal cd-besprekingen. Ook staat het blad vol nieuwtjes en schrijft het over nieuwe stromingen. Het heeft wat dat betreft een aangenaam wijde blik. Des te opmerkelijker is de halfslachtige benadering van festivals. Vaak oppervlakkige besprekingen van toch niet onaanzienlijke gebeurtenissen zoals Dranouter, Folkwoods en nu dus ook het festival in Tilburg. NFS heeft ook wat het recenseren van festivals betreft een aanzienlijke taak.
VANUIT DE consument gezien: Veel folkliefhebbers kunnen zich niet veroorloven vijf dagen op rij een festival te bezoeken. Zij pikken er een of twee dagen uit. Zij hopen vervolgens in pers en vakbladen te lezen hoe het festival in zijn geheel was. Welke groepen heb ik gemist? Wat waren de revelaties? Zij kwamen alleen aan hun trekken in een aantal regionale dagbladen als het Brabants Dagblad en het Eindhovens Dagblad. De Volkskrant heeft inmiddels ook het belang van Tilburg ontdekt. Recensent Ton Maas schreef duidende artikelen over de eerste drie dagen, maar voor een recensie van het afsluitende weekeinde had de Volkskrant geen plaats.
VAKMATIG BEZIEN:: Als enig folkblad (monopolie-positie) van betekenis in Nederland zou je juist de vinger aan de pols moeten houden van een festival, dat zich zo duidelijk ontwikkelt. New Folk Sounds zou zich naast een duidende taak ook een controlerende functie moeten aanmeten. Doet het festival 't goed? Waar had het eventueel beter gekund? Zijn de subsidiegevers coulant genoeg? Gaat het festival adequaat met de subsidiegelden om? Welke positie neemt het festival landelijk in? En hoe zit dat internationaal?
HET INTERNATIONAAL Folkfestival Tilburg is van hoog internationaal niveau. Het laat de muziekliefhebber kennis maken met groepen en solisten, die hier niet vaak te zien en te horen zijn. Het omzeilt platgetreden paden. Het is educatief richting liefhebbers, maar ook richting scholen. Het festival doet dat in een klimaat waarin folkmuziek niet echt populair is en het dus moeilijk is de begroting sluitend te maken. Die omstandigheden vragen eerder op safe te spelen met louter publiekstrekkers. Het moet een kunst zijn de juiste balans te vinden tussen artistiek - en financieel rendement. Niets over dat alles in NFS. Het blad laat haar controlerende taak volledig liggen.
DE DUIDENDE taak beperkt zich tot de franse avond en de celtic night waar overigens de groep Flook over het hoofd is gezien. Wat heeft NFS links heeft laten liggen? Lunchconcerten op woensdag, donderdag en vrijdag. De openingsavond met Les Primitifs du Futur en Jo Lemair. 't Molenkot, de compositie-opdracht, op donderdag uitgevoerd door een Vlaams gezelschap rond Flor en Flor Jan Verschueren. Het mecano/muziekproject van Pierre Bastien op donderdag. Het punkfolkspektakel in een bomvol 013 op donderdagavond. De Griekse avond op vrijdag. De Turkse middag op zondag. Het ruime zondagprogramma in 013, met een aantal opvallende primeurs. Het uitgebreid ingevulde instrumententhema Accordeon.
WAAROM BESTEEDT NFS aan dit alles geen woord? Is dit arrogantie van de macht (monopolie)? Ondeskundigheid? Of zijn er trivialere redenen, als plaatsgebrek, mensen tekort, of miscommunicatie. Te hopen valt dat het deze laatste categorie betreft, daar is immers nog wat aan te doen. Aan een hautaine houding niet.
PIEPS