Het Russische Terem Quartet komt begin mei op toernee. Op zondag 12 mei staat hen mogelijk een optreden te wachten in het tv-programma Vrije Geluiden.
Het Terem Quartet is zestien jaar geleden ontstaan in St. Petersburg. De vier klassiek geschoolde muzikanten hebben een verbazingwekkende techniek en vakkennis. Zij bespelen tal van traditionele folk-instrumenten, zoals de enorme basbalalaïka. Het repertoire van het Terem Quartet beweegt vloeiend van gypsy melodieën via populaire thema's naar Tchaikovsky.
Het Terem Quartet bestaat uit: Andrei Konstantinov: sopraan domra Alexei Barchtchev: alt domra Andrej Smirnov: bayan Mikhail Dziudze: bas balalaïka.
Toerdata van het Terem Quartet zijn: Do 02-05: Odeon, Zwolle; za 04-05: Warande Turnhout, zo 05-05: Zuidlandtheater, Terneuzen, ma 06-05: Agnietenkapel, Gouda, di 07-05: De Speeldoos, Vught, wo 08-05: Stads-gehoorzaal, Leiden, za 11-05: Aegtenkapel, Amersfoort.
Terem Quartet: fijngevoelig, teder maar ook amusant
Het Russische Terem Quartet trad afgelopen week op in Odeon in Zwolle. Dick Laning was erbij voor de Zwolsche Courant en schreef een recensie. Enkele citaten:
...Blikvanger is een balalaika waarvan de drie zijden van de romp toch gauw elk een meter lang zullen zijn en de drie snaren over de gehele lengte van het instrument pakweg twee meter meten. Mikhail Dziudze bespeelt deze contrabas-balalaika als een atleet in de starthouding, hangend over de imposante romp en met een blik van ik-vreet-je-op, versterkt door zijn kaalgeschoren schedel. Dziudze is een symbool van het kwartet uit St. Petersburg. Zo theatraal, bijna clownesk als hij de balalaika bemant, zo fijngevoelig soms en teder kan zijn spel zijn. Je wordt bij dit gezelschap van het ene op het andere verkeerde been gezet, maar amusant is het....
...Het instrumentarium - met naast de enorme balalaika een sopraan-domra, een
alt-domra en de bayan - is volks, terwijl het leeuwendeel van de muziek uit
de westerse klassieke muziek is gehaald...
...De aanpak van het kwartet komt overigens niet zomaar uit de lucht vallen. Ze beroepen
zich op de Skomorokhs, straatmuzikanten die zich tot pakweg de 17e eeuw gedroegen als muzikale narren. Het waren deze muzikanten die de dombra bespeelden, een instrument dat zich nog het best laat vergelijken met een mandoline. Het Terem Quartet brengt niet alleen deze vergeten instrumenten terug, maar ook het gedachtegoed. En levendiger kan muziek amper zijn dan in de handen van deze begaafde, klassiek geschoolde musici. Een belevenis waarbij de term oorspronkelijkheid weer betekenis krijgt...