Economische recessie en
té hoge gages bedreigen festivals
Het Folkfestival in Zwolle beleeft zaterdag 7 februari alweer haar tiende editie. Het daarmee een van de oudste nog levende folkfestivals in ons land. Maar aan dat leven dreigt een einde te komen. Er komt minder subsidiegeld binnen bij schouwburg Odeon, de thuishaven van het festival. En het festival kost de nodige euro's. Dus heeft Odeon aan programmator Assie Aukes laten weten onvoldoende budget te hebben voor een editie in 2005. Als zo'n jaar er tussen uitvalt zou dat wel eens het begin van het einde kunnen zijn.
Zwolle is niet de enige die lijdt onder de economische recessie. Niet alleen de horeca voelt een teruggang in de omzet, maar ook alle podia trekken begin dit jaar minder mensen. Zo moest Theater 't Speelhuis in Helmond deze maand vijf voorstellingen afgelasten wegens uiterst geringe belangstelling.
Festivals die afhankelijk zijn van subsidie en sponsoren moeten rekening houden met slecht nieuws. Zo is de kans groot dat het Eindhovense festival Virus dit jaar niet de vorm en omvang van de afgelopen jaren krijgt. Door het wegvallen van de provinciale subsidie en het teruglopen van sponsorgelden wordt het culturele festival op de TU/e, dit jaar gepland op 6 juni, gedwongen een stapje terug te doen.
Een beetje een hoogstaand programma opbouwen wordt ook steeds moeilijke vanwege buitensporige gages die gevraagd worden. Om die reden stopt het Harlekyn Festival in Maarheeze. De tiende editie, die in april zou plaatsvinden, gaat niet door. Het tweedaagse festival trok de laatste jaren zo'n tienduizend bezoekers. Toch is dat volgens het bestuur onvoldoende om aansprekende artiesten te blijven boeken. Het festival werd de laatste jaren geconfronteerd met steeds duurder wordende artiesten. Het Eindhovens Dagblad schrijft dat één van de problemen volgens het festival is dat het niet werkt met Mojo Concerts, het grootste boekingsbureau in Nederland. Een van de organisatoren: "De artiesten met een grote naam staan daar onder contract. Wij werken met een ander boekingsbureau en hebben weleens het gevoel dat we daardoor van Mojo alleen nog maar het kruimelwerk kunnen krijgen." Festival Bospop in Weert liep een aantal jaren geleden tegen hetzelfde probleem aan en is destijds alsnog een contract aangegaan met Mojo. Volgens het Bospopbestuur is dat de redding van het Weertse festival geweest.
Tja, dat is een irritant fenomeen, groepen die onder een groot impressariaat komen te vallen, zijn opeens vele malen duurder dan voorheen. Wanneer een groep goed boert nemen grote impressiariaten ze met een aantrekkelijk aanbod onder contract en proberen er in korte tijd zoveel mogelijk geld uit te peuren. Zolang de groep hot is - en het impressariaat aan elk optreden een fiks percentage van de gage overhoudt - houden ze zo'n groep onder contract. Maar zodra het met de ariesten wat minder gaat - de hype over is - worden ze gedumpt en moeiteloos ingeruild voor weer een nieuwe hype. Een band als Flogging Molly is op die manier momenteel door een gewoon folkfestival nauwelijks te betalen. Dan praat je toch gauw over bedragen van tienduizenden euro's.