Gezapig en
zwakke vocalen

De Ierse traditionele muziek is in de loop der jaren behoorlijk op drift geraakt. Wanneer je nu een album van bijvoorbeeld Planxty uit de jaren '70 draait, dan valt op dat het tempo van de instrumentale stukken een stuk lager ligt dan tegenwoordig. Groepen als Danú, Kila en ook de nieuwe ster aan het firmament Comas hebben het tempo tegenwoordig behoorlijk opgeschroefd. De dansbaarheid wordt steeds moeilijker, maar de muziek is tegenwoordig dan ook meer op een luisterpubliek gericht. Bij voorgenoemde bands kun je dan ook nog heerlijk uit je bol gaan.

Téada (spreek uit als 'tay-da, wat snaren in het Iers betekent) is een groep, geformeerd rond de jonge Co. Sligo-violist Oisin Mac Diarmada. De groep speelde vorig jaar op Dranouter, maar dat optreden heb ik gemist. In 2002 bracht de groep in eigen beheer een album uit onder de titel 'Traditional Irish Music'. Dit album is nu in ongewijzigde vorm uitgebracht op het Green Linnet-label.

De titel 'Traditional Irish Music' dekt de lading. Veel min of meer traditioneel instrumentaal werk (Hornpipes, reels, slip jigs en een enkele barndance.) Hoewel de groep uit jonge muzikanten bestaat, vind je bij Téada weinig van die nieuwe ontwikkelingen terug. De instrumentale stukken worden in een 'ouderwets' tempo gespeeld. Er wordt wel op behoorlijk niveau gemusiceerd, vooral violist Oisin Mac Diarmada heeft heel wat in zijn mars, maar op den duur klinkt het allemaal wat gezapig.

Opvallend in enkele nummers is het gebruik van de banjo, een instrument dat in de huidige Ierse revival wat in de vergetelheid is geraakt. Op die momenten doet Téada me denken aan De Dannan in de beginperiode toen de groep nog De Danann heette en waarin Charlie Piggot vaardig de banjo beroerde (o.a. op het album 'Selected jigs reels & songs uit 1977).

Téada weet dat een album met enkel en alleen instrumentaal werk op den duur vaak kan gaan vervelen. De groep heeft daarom gemeend een tweetal liederen op te nemen. Dit had men beter kunnen laten, want vocaal valt de groep volledig door de mand. Beter was geweest om een gastzanger of -zangeres te benaderen of, nog beter, een goede vocalist voor de groep te zoeken. In potentie heeft de groep kwaliteiten, maar op vocaal gebied en in muzikale afwisseling ontbreekt nog het een en ander.

Assie Aukes - Waardering: 6