matthew ryan - boxers
Matthew Ryan - Boxers - Blue Rose Records

Thuis staat een bescheiden rij Matthew Ryan albums in de kast. Ik speel zijn muziek vanaf zijn debuut May Day. Aanvankelijk dacht ik dat Ryan een belofte voor de toekomst was, maar die gedachte is niet waargemaakt. Daarmee is overigens niet gezegd dat de man geen mooie platen maakt. De erkenning is er, maar onvoldoende om echt succesvol genoemd te kunnen worden. Matthew was iemand die behalve succes ook verandering zocht. Het kenmerk van een zelfbewust artiest, wanneer je mij vraagt. Zijn stijl evolueerde van regulaire americana naar een vorm waarin eerder rock belichaamd werd. Zijn uitstapje met Neilson Hubbard als gelegenheidsformatie Stray’s Don’t Sleep was iets te abstract voor mij, maar ook daarvoor melden zich liefhebbers. Als zijn beste reguliere platen beschouw ik zelf het intieme Concussion, Regret over the Wires, maar vooral het zeven jaar geleden verschenen From a Late Night High Rise sprak me enorm aan. Ik vind dat zijn muziek meerdere luisterbeurten nodig heeft voordat de kwaliteit zich prijsgeeft. Oppervlakkige benadering resulteert altijd in teleurstelling, is het niet? Ook bij Ryan. Wanneer je niet jezelf geeft, geef je dan überhaupt iets een serieuze kans?

Bij zijn platen heb ik gebruikelijk dezelfde ervaring. Ze hebben tijd nodig. Zo ook Boxers. Na meerdere keren beluisteren krijgt de aanvankelijke afstandelijkheid de mogelijkheid om te draaien naar betrokkenheid. Zijn teksten hebben gebruikelijk iets meer tijd nodig om op hun plaats te vallen, ook al resoneren zijn liedjes amper met mijn eigen gevoelsleven. Na 33 huwelijk kan ik me mijn First Heartbreak amper heugen. Het liedje is er niet minder om. Zijn stijlveranderingen behoren blijkbaar tot het verleden, want hij continueert met Boxers de eerder ingeslagen weg. Hij stort zich vol overgave op 11 nieuwe nummers waarbij bas, drums en gitaar centraal staan. Het straffe tempo van Joe Magistro’s drums bepalen hoofdzakelijk het tempo. Het duurde even voordat nieuw werk van Matthew Ryan verscheen, maar ik ben er blij mee. Ik heb gemerkt dat mijn zwak voor zijn werk nog steeds intact is. Het succes zij hem van harte gegund, maar ik betwijfel of Boxers dit voor hem gaat bereiken. Zelf vind ik het een prachtplaat, aandoenlijk in een zekere zin.

Release: 3 november 2014