eric bibb - blues people
Eric Bibb - Blues People - Dixie Frog Records

Alle kritiek ter harte genomen, ja, ik zou wel meer kritisch mogen zijn. Echter voor sommige artiesten blijf ik een enorm zwak houden. Of maken ze slechts sterke platen? Eric Bibb behoort tot die groep waar ik louter positieve woorden aan wil besteden. Dit komt omdat zijn muziek juist zoveel positivisme uitstraalt. Ik kan onwillekeurige welke gemoedstoestand een Eric Bibb plaat opzetten. Laat zich altijd goed verteren. Zijn blues wordt zonder uitzondering technisch sterk uitgevoerd. Geen artiest op de automatische piloot, maar voorzien van beleving en onontbeerlijke rauwe randjes. Muziek werd hem met de paplepel in gegoten. Geen zilveren lepel zoals hij bezingt in de openingssong Silver Spoon, hij heeft gezwoegd om zijn status te bereiken. De laatste jaren rollen enkel sterke platen van zijn hand, en wanneer je gaat graven in zijn achterliggende jaren dan zal je daar ook veel schoons aantreffen. Hij heeft zijn Mojo gevonden! Blues People wijkt af omdat er een veelvoud aan gastartiesten aan heeft meer gewerkt. Interessante bovendien, die mede vanwege hun inbreng de plaat een extra duwtje geven. Wat te denken van J.J. Milteau & the Blind Boys of Alabama, Taj Mahal, Ruthie Foster, Popa Chubby, Leyla McCalla, Guy Davis en veel meer.

Bibb creëert een sfeer en die ademt het zuiden van Amerika uit. HIj gaat daarbij raciale kwesties niet uit de weg. In Rosewood grijpt hij terug met een tragisch verhaal uit het verleden. Zoals wij allemaal weten, zijn de verhoudingen tussen rassen nog steeds niet uitgebalanceerd. Zoveel onnodige vooroordelen die in leven worden gehouden, of zijn er economische angsten die hieraan ten grondslag liggen? Van conservatisme is bij Bibb geen sprake, zijn muziek is een voortdurend uitgestoken hand. De plaat biedt ruimte voor de man met uitsluitend zijn gitaar, maar men pakt eveneens volledig uit op I heard the Angels singin’. Het is hier waar “de Blinde Jongens van Alabama” zich laten gelden. Het traditionele Needed Time wordt met dezelfde enthousiasme aangekleed. Bibb is in blakende vorm op deze plaat met zijn muzikale vrienden.

Release: 4 november 2014