Image
Flaco Jimenez
trad zondagavond op in De Oosterpoort in Groningen. Voor Folkforum.nl was Auke Eringa erbij. Hij schreef een recensie. Flaco Jimenez met de Max Tax band treden komende week nog op in: De Groene Engel te Oss 3 maart, De Buren te Sittard 4 maart, De Piek te Vlissingen 5 maart, Sjors te Roggel 6 maart en Paradiso, Amsterdam 7 maart, 's middags. Max Tax y sus Banditos wordt gevormd door: Max Tax - Gitaar, Zang Freek Felix - Accordeon, Gitaar Pascal Vermeer - Drums, Zang, Henk Koekkoek - Saxofoons, trompet, trombone, Ricky Hains - Contrabas, electrische bas, zang.

Flaco oogt redelijk fris en de
vingers doen het nog goed

- door Auke Eringa -

De Texaanse trekzaklegende Flaco Jimenez deed afgelopen zondag Groningen aan met zijn gevolg van Texmex bandieten. Ik ben gek op Texmex en nog meer op trekzak dus ik wilde dat wel eens zien. Het optreden vond plaats in de kleine zaal van de Oosterpoort. Die was zeer goed gevuld met zo'n 500 bezoekers, veelal stoere mannen uit de provincie want dit is hun muziek.

De begeleidende Banditos van Max Tax openden het concert met een sfeervol broeierig woestijnnummer waar je acuut hevige dorst van kreeg. Achteraf zou blijken dat dit muzikaal het meest spannende nummer was geweest. Donkere spaanse parlando-zang, trombone-intermezzi en zwoel percussiewerk; de Bandito's lieten even zien wat ze in huis hadden. Maar muzikaal interessant daar waren we natuurlijk niet voor gekomen. Polka's wilden we! Het liefst met maximaal twee accoorden.

Ons geduld werd gelukkig niet lang op de proef gesteld want al bij het 1e biertje werd de muzikale bonestaak uit St. Antonio genaamd 'Flaco' het podium opgeloodst door zijn trouwe begeleider en vaste zanger 'Nunie' Rubio. Flaco oogt redelijk fris voor een bijna 65-jarige die al een halve eeuw feestmuziek speelt voor een publiek dat even bezopen is als hijzelf. En de vingers doen het nog goed. Hij tovert de fraaiste 'fills' en 'arpeggio's' uit zijn glimmende oranje gemarmerde Hohner Corona drie-rijer (G-C-F). De bassen gebruikt hij niet, dat is ouderwets. Een alt-saxofoon speelt gewoonlijk alle loopjes mee met de harmonica. Dit mengt wonderwel mooi zonder dat de harmonicaklank weggedrukt wordt en het is typerend voor de moderne Tex-Mex sound.

G l i s s a n d i
Wat echt opvalt is het veelvuldig gebruik van glissandi door de meester. Hij wappert voortdurend met de toppen van zijn vingers over de knoppen alsof hij een hinderlijke horzel van het klavier moet verjagen. Spelend met een rock'n'roll band is dit een effectieve manier om toch nog gehoord te worden. Want Rock'n'roll wordt er gespeeld. Wat doe ik hier eigenlijk op het Folkforum? Het is dampende straight eight-to-the-bar boogie wat er uit de speakers komt. Little Richard met een trekzak. Ik weet dat het niet mag maar ik vind het toch heerlijk. Net als de Polka's die er gespeeld worden. Lekker foute muziek waar je niet stil bij kan blijven zitten en waar je erg blij van wordt of je nu wilt of niet.

Max Tax y sus Banditos speelt soms zo punk-achtig dat het op the Pogues begint te lijken. Al ligt een vergelijking met Rowwen Hèze natuurlijk meer voor de hand want er is een vrij grote overlap in repertoire. Wat wil je ook, Rowwen Hèze speelt deels gewoon Flaco Jimenez nummers voorzien van een limburgse tekst.

De muzikanten zijn uiterst bekwaam en veelzijdig. Vooral Freek Felix de gitarist/accordeonist wil ik roemen. Hij speelt fantastisch tex-mex en zydeco op zijn accordeon. Wat dat betreft hebben ze Flaco Jimenez niet eens echt nodig. Verder speelt hij ook verdienstelijk slide-guitar en het bijtende geluid van zijn Fender Telecaster mag er ook wezen.

F e e s t t e n t
In een snel tempo wordt er een flink aantal krakers doorheen gejast. Dat is erg prettig voor een dolle avond in een feesttent maar hier in het theater had ik toch ook gehoopt op een paar nummers waarbij de trekharmonica van Flaco Jimenez wat meer solo te horen zou zijn. Op zijn laatste cd "Squeeze-box King" is een terugkeer te beluisteren naar de wat meer traditionele basis van de tex-mex muziek. Had daar niet wat plek voor ingeruimd kunnen worden? Er werd tijdens het optreden notabene niet een enkele wals gespeeld! (Laat staan een scottisch). Dat vond ik wel jammer. Señores, iets meer luistermuziek graag!

Enfin het publiek vond het prachtig natuurlijk. Flaco Jimenez heeft veel echte fans in heel Nederland. Na het laatste nummer was hij dan ook enige tijd bezig met het signeren van de nodige bric-a-brac die het podium opgegooid werd zoals een plastic speelgoed harmonica waarna hij ook nog op de foto moest met de pasgeborene van een echtpaar in een 'Rowwen Hèze trainingspak'. Dat was allemaal erg hartverwarmend en het kan haast niet anders of deze jonge spruit is over een jaartje of twintig een gevierd trekzakvirtuoos.

Uiteindelijk wordt 'World's Best Accordionist' door zanger Nunie Rubio naar de kleedkamer gesleept om daar binnen een minuut weer uit tevoorschijn te komen met vers bier en de rest van de band. Over welke nummers ze nou weer eens moesten spelen als toegift hadden ze niet lang na hoeven denken. Het werden 'La Bamba' en 'Marina'. Een groter plezier had je mij en de andere Groningers niet kunnen doen. We haakten nog nog éénmaal met zijn allen lekker in…

PS: Wie net zo trekzak wil leren spelen als Flaco raad ik aan om eens op zoek te gaan naar de muziekvideo 'Tex-Mex Accordion' taught by Flaco Jiménez and Tim Alexander. 1993 Homespun tapes Ltd. (Sponsored by Hohner). Er zit een boekje bij met notenschrift van een aantal nummers zoals: La Nopelera, Atotonilco en Flor Machita (an old German Schotis). De speeltechniek van Flaco Jiménez is goed te bewonderen op deze video. En de meeste nummers zijn ook prima te spelen op een twee-rijer.

Auke Eringa

Zie eerdere Recensies Concerten