Bladen
Kwaliteit van de muziek primeert op het Boombal
Voorafgaand daaraan had hij een gesprek met Boombal-bezieler Wim Claeys in de burelen van het Boombal en de Gentse Feesten boven het muziekcafé Trefpunt in Gent. "Muziek primeert. Als er slecht gedanst wordt, kan het nog een goed bal zijn, is de muziek slecht dan is het bal slecht en dat mag niet," zegt hij ondermeer.
Het succes van het Boombal dringt langzaam maar zeker door in Nederland. Op een twintigtal plaatsen is al geregeld een folkbal, of bal folk, ondermeer als afgeleide van het Boombal. Zo is er aanstaande zondag het eerste grote BoschBal met muziek van de Vlaamse topper Göze, waarin Wim Claeys de accordeon bespeelt.
In Nederland is het dus ook steeds vaker bal, maar in België is het inmiddels uitgegroeid tot een ongekend fenomeen dat overvolle zalen trekt. Volgende week vrijdag is er een megabal voor minstens tienduizend man in het Antwerpse Sportpaleis tijdens de Nekka Nacht rondom Kadril. Afgelopen vrijdag was er op de klassieke (!) radiozender Klara drie uur live boombalmuziek te horen.
Hier enkele passages uit het lezenswaardige artikel, dat efgelopen zaterdag ondermeer verscheen in het Brabants Dagblad en in de Provinciale Zeeuwse Courant:
...Ruim achthonderd Belgen, jong en oud, arm en rijk, dansen woeste wilde dansen op maat van rauwe knetterharde folkmuziek Het is bal. Boombal. In België zegt dat genoeg. (...) Een feest van vroeg op de avond tot diep in de nacht. Vroeg op de avond altijd eerst de ‘initiatie': nieuwelingen krijgen de beginselen uitgelegd van dansjes als de jig, de tarantella, mazurka of bourree. Dan even pauze en hop: het echte werk begint, dansen tot diep in de nacht...
...Honderden mensen. Veel meisjes. Soms in zwierige rokken, anders in jeans, recht uit school. Want verrassend vaak verrassend jong, maar grootouders zijn er ook. De initiatie is lachen. Een paartje doet het voor, links-rechts-linkslinksrechts. In paren, in rijen, in slingerende schuifelende slangen. "Hand-in-hand, trek-duw-trek, wisselen van partner en opnieuw", roept de docente. "Het huwelijk in een notendop", weet haar partner. De dansen wisselen elkaar snel af, twee keer oefenen en de volgende en even later, als het echt bal is, trekken de routinees de beginnelingentjes mee. Aan het eind van de avond -diep in de nacht- danst iedereen als een dolle...
...Praten met Claeys is een hele klus want enerzijds is het een levensgenieter pur sang, anderzijds heeft hij strenge stringente ideeën over het Boombal in het algemeen en de muziek in het bijzonder. Als eigenaar van de naam Boombal houdt hij strak de hand aan de artistieke richting en waakt hij over het inhoudelijk concept. De muziek, zegt hij, maakt het bal. "Muziek primeert. Als er slecht gedanst wordt, kan het nog een goed bal zijn, is de muziek slecht dan is het bal slecht en dat mag niet."
Hij vult makkelijk drie kwartier met verhandelingen over hedendaagse folkmuziek. Geen geitewollensokkenbaarden die aan draailiers draaien of op vedels fiedelen. Dat is muf, achterhaald, haast dictatoriaal en eng. Niks tegen traditie, maar "Traditie met de polsslag van vandaag, Traditie moet je ondergaan, beleven, niet van een afstand bezien. Een gezonde kunststroming past zich aan aan de tijd, wordt een speerpunt van de tijdgeest. En dat geldt ook voor folkmuziek." (...) Volgens Claeys is het voornaamste kenmerk: muziek met ballen. "Het moet swingen, voorttoeteren. Wij raken aan de jazz, veel improvisatie, iedereen krijgt een solo."...
...Waar het ophoudt? Geen idee. "Het is nu hip en hot en dat koelt ooit wel weer af. Maar het zal nooit verdwijnen. Zoals het ook nooit is weggeweest. Kijk naar de schilderijen van Breughel: doedelzakken en dansen."...