De Portugese groep Frei fado d'el rei is voor vier concerten in ons land. In de Provinciale Zeeuwse Courant laat Marius Roeting de gitarist Ricardo Costa van deze groep aan het woord. Nederlanders hebben volgens hem een juiste attitude ten opzichte van wereldmuziek. Ze staan open voor nieuwe dingen. Vijf jaar geleden verwonderde de gitarist zich over het positieve onthaal dat Frei fado d'el rei kreeg na haar optreden op het Internationale folkfestival in Tilburg.
Frei fado d'el rei treedt vanavond op in Nieuwegein. De korte tournee ziet er als volgt uit:
Vr 3/3 Theater De Kom Nieuwegein 20:15 uur.
Za 4/3 Schouwburg Agnietenhof Tiel 20:00 uur.
Zo 5/3 Arsenaaltheater Vlissingen 15 uur.
Ma 6/3 Musis Sacrum Arnhem 20:15 uur.
Frei Fado D'El Rei bestaat uit:
Carla Lopes - zang en percussie.
Cristina Bacelar - klassieke gitaar, zang en percussie.
José Flávio Martins - basgitaar, bandoloncello, zang en percussie.
Rui Tinoco - synthesizer, samples en percussie.
Ricardo Costa - klassieke gitaar, zang en percussie. Zagalo - percussie.
Hier enkele passages uit het artikel in de PZC:...Geïnspireerd door onder andere Madredeus richtten een aantal muzikanten met een klassieke opleiding en enkele autodidacten rond 1990 de groep Frei fado d'el rei op. "Madredeus was in feite ons enig referentiepunt in Portugal. Zij waren toen vernieuwend en benaderden datgene wat wij in onze gedachte hadden." Aanvankelijk voer Frei fado d'el rei in hetzelfde vaarwater, maar ze kozen uiteindelijk voor een afwijkende richting. "Ons streven is om diverse invloeden te verwerken: middeleeuwse en klassieke muziek, populaire Portugese muziek, maar ook diverse vormen van volksmuziek en fado." (...) "We hebben ons steeds verder ontwikkeld en er zijn duidelijke verschilpunten aan te wijzen. Zo verwijst onze muziek tevens naar flamenco en elementen uit de Keltische muziek van Noord-Portugal en Galicië. Bovendien is bij ons de percussie prominent aanwezig. Critici willen muziek vaak labelen om een richtpunt te hebben."...
...De muziek van Frei fado d'el rei is compositorisch origineel. Het zestal bewerkt geen traditionele liederen of melodieën, maar voert eigen creaties uit. (...) De teksten van de liederen zou je kunnen omschrijven als mystieke poëzie. De thematiek refereert aan onderwerpen en gebeurtenissen die ook in de aloude minstreelballaden een rol speelden. De naam Frei fado d'el rei is een samentrekking van losse elementen die verwijzen naar de drie oorspronkelijke uitgangspunten: Frei (priester) naar het mystieke, d'el rei (voor de koning) naar het middeleeuwse. Het element fado vergt enige uitleg.
"Wij gebruiken de andere betekenis van fado: lot of bestemming. Fado is natuurlijk een aanduiding voor een muziekstijl. Wij spelen geen traditionele fado, al gebruikt onze zangeres wel die zangtechniek. Maar net als in de muziekstijl fado klinkt bij ons het zo kenmerkende verlangen door."...