Hier nog enkele passages uit het artikel in het Eindhovens Dagblad:
...Voor het maken van de onderdelen schafte hij computergestuurde machines aan. "De programma's daarvoor heb ik zelf geschreven. Daarvoor heb ik eerst moeten leren programmeren." Andere bouwers maken de onderdelen nog met de hand, maar volgens Wakker kan dat met de computer veel preciezer. "Zij zitten op een afwijking van ééntiende millimeter, ik op éénhonderdste.....
...Wat hij wel met de hand doet, is het in elkaar zetten en het stemmen van het instrument. Karen maakt de leren balgen, zeg maar het in- en uitrekbare gedeelte. "Het zijn de beste balgen ter wereld", prijst Wim zijn vrouw. "Zij voelt precies aan hoeveel spanning erop moet staan. Er zijn mensen die elders een concertina kopen, maar er een balg van Karin in willen."
...Door het gebruik van de computer kan Wakker er zo'n dertig per jaar maken. "Andere bouwers komeen op vijftien." Hij vertelt dat er mensen zijn die acht jaar bij een van zijn collega's wachten op een concertina. "En die hebben allemaal vooraf betaald"....
...De opdrachten komen vanuit de hele wereld. Zo heeft een professor uit Massachussets een concertina van Wim Wakker. "Elke dag gaat hij in de pauze een uur in een kapel spelen. Met de deur op slot." En een lid van het symfonieorkest van Tokio speelt op een Helmondse concertina. Maar de meeste concertina's gaan naar Ierland, waar ze nationaal instrument nummer één zijn....
...Wim en Karen Wakker maken verschillende modellen. Zo is daar de Phoenix Anglo waarvoor oude tongen worden gebruikt. Tongen zijn messing staafjes die gaan trillen als door middel van de knoppen aan de zijkant kleppen worden opengezet. Die trillingen leveren het geluid op. Tongen maken is een heel nauwkeurig werkje, dat Wakker dus heeft weten te automatiseren. In de Phoenix zitten gebruikte tongen, die uit versleten instrumenten zijn gehaald...