Hartverscheurende
polyfonie uit Corsica

Min of meer bij toeval kwam ik in bezit van deze CD. Een kadootje van een broer die in het voorjaar een paar weken op Corsica was en getipt werd over deze CD. Veel beter dan I Muvrini was het begeleidend commentaar. Die laatste groep schijnt het behoorlijk verbruid te hebben bij een aantal Corsicanen. En daar kan ik me wel iets bij voorstellen. Immers, de van oorsprong zo prachtige muziek van deze band is inmiddels ingeruild voor een nietszeggende commerciële variant, waarin men er zelfs niet voor terugdeinst matige popnummers in het Corsicaans te coveren (Fields of Gold/Terre d'Oru - Sting).

De muziek van A Filetta is ook niet puur traditioneel. De 9 Cd's die de groep tot nu uitbracht zijn weliswaar in hoofdzaak (onbegeleid) polyfoon, maar de groep houdt toch een blik op de wereld (vgl. de schitterende polyfone CD "Incantu"-2001) Dat heeft o.a. te maken met hun vriendschap met componist, arrangeur Bruno Coulais, die in samenwerking met oprichter/tekstschrijver Jean-Claude Acquaviva de muziek van A Filetta moderniseert.

Maar ook met de contacten die A Filetta als medeorganisator legt op het jaarlijkse "Festival des Rencontres Polyphoniques de Calvi". Daar blijkt dat de Polyphonie geen exclusief Corsicaans domein is. Indianen uit Amerika, Berbers uit de Maghreb, groepen van Sardinië, uit Albanië, Bulgarije en zelfs Georgië ontmoeten elkaar op dit festival.

De vernieuwingsdrang van A Filetta gaat nog verder. In de moderne (Franse) Rapmuziek ziet A Filetta een natuurlijke bondgenoot. Dat lijkt wat ver gezocht maar de overeenkomsten zijn er. Het ritme moet in beide stijlen uit de tekst komen en ook wat thematiek betreft, (rechtvaardigheid, solidariteit) is er onmiskenbaar verwantschap.

"Je bent een van de onze", is de groffe vertaling van Sì di mè. Uitgebracht naar aanleiding van het 25-jarig bestaan van de groep en opgedragen aan alle mensen, muzikanten maar ook fans, die de groep maakten tot wat ze nu is. Sì di mè is een harmonieus geheel van polyfonie en chanson. 6 Fabelachtige stemmen die op deze pracht-CD begeleid worden door een aantal gastmuzikanten, een (Bulgaars) Symphonie orkest + een aantal gastvocalisten. Daaronder de Georgiër Guran Tamazashvili die een ode aan zijn hoofdstad Tblissi vertolkt (in het Corsicaans), zanger Antoine Ciosi, een absolute grootheid op Corsica, die het melancholische A l'altru mondu voor zijn rekening neemt en de jonge Corsicaanse zangeres Marie-Jo Allegrini in het nummer A'Di Ti Di Tu. Een speciale vermelding verdient de klassiek geschoolde zangeres Marie Kobayashi. In een aria uit "il gioco di Robin e Marion" (Forioso/Coulais) blijkt die klassieke sopraan prachtig te harmoniëren met de stemmen van A Filetta.

Ik zal me de avond dat we deze CD voor het eerst beluisterden nog lang heugen. Verschil- lende keren werd dit schijfje toen gedraaid en telkens weer waren we danig onder de indruk. Vooral van het hartverscheurende "Chjarura". Je verstaat er geen woord van maar de manier waarop dit gezongen wordt treft je rechtsreeks in je ziel.

Het blijft misschien appels met peren vergelijken, maar schaf deze CD eens aan en vergelijk hem dan eens met de laatste I Muvrini ("Umani"). Die CD mag dan commercieel een groot succes zijn, maar als het om muzikale kwaliteit en artistieke integriteit gaat staat deze A Filetta CD ver boven het recente werk van I Muvrini. Zeldzame klasse!!

Paul - Waardering: 9+