Concert voor dertig mobieltjes op festival in Cheltenham

Het internationale muziekfestival in het Britse Cheltenham is zaterdag opgeluisterd door een 'orkest' van dertig piepende mobiele telefoons. Speciaal voor de gelegenheid geschreven, werd het 'ringtone-werk' The New Ring Cycle uitgevoerd. De opvoering nam ruim dertig minuten in beslag. De componist, Simon Turner, zegt dat hij de 'volledige muzikale potentie' van de mobiele telefoon tot uitdrukking heeft pogen te brengen.

Harmonicadag in Haaksbergen

Op Camping Stepelerven in Haaksbergen wordt vrijdag 2 augustus een harmonicadag gehouden. Bij goed weer verspreiden de harmonicaspelers zich over de camping om vervolgens muziek te maken. Bij slecht weer nemen ze plaats in een feesttent op het terrein. De harmonicadag wordt van 11.00 tot 17.00 uur gehouden. De camping is dan voor iedereen toegankelijk. De harmonicaspelers, die op deze dag van zich willen laten horen, moeten zich aanmelden.
Dat kan tot en met vrijdag 26 juli bij de heer Van Dijke, tel. 053-574 15 25.

Fay Lovsky toont ander gezicht

Met Maze of mirrors heeft Fay Lovsky een Serieuze Popplaat gemaakt, constateert Richard Stekelenburg in enkele Wegenerbladen. Stekelenburg sprak met de Amsterdamse, die met haar band vandaag te bewonderen is op Festival Almere, 10 augustus op Landgoed Ellecom en 25 augustus op de Uitmarkt Amsterdam. Hier enkele citaten uit het interview:

…Geloof het of niet, maar Fay Lovsky heeft een Serieuze Popplaat gemaakt. Op Maze of mirrors heeft de Amsterdamse doe-het-zelf muzikante haar spielerei even opzij geschoven voor grotere thema's. Dit keer dus geen muziek in stripvorm. 'Niet voor niets breng ik deze cd uit onder de naam Lovsky. Fay staat voor de speelgoedmuziek'…

Nach van ut Limburgse Leed

Zaterdag 31 augustus wordt in Venlo voor de derde keer De Nach van ut Limburgse Leed gehouden. Dit muzikale evenement vindt plaats in het centrum van Venlo, op één buitenpodium op de Markt en op zo'n 15 podia in plaatselijke cafés. Aangezien het evenement op zaterdagavond en -nacht plaatsvindt is er een enorm publieksbereik onder jongeren. Er wordt géén entree geheven. Er komen jaarlijks zo'n 15.000 man op af.

Op de verschillende podia staat een dwarsdoorsnede van de hedendaagse dialectmuziek. Er wordt geprogrammeerd van punk tot chanson en van Sevenum tot Kerkrade (bovenregionaal). De programmering van bands en acts is verdeeld over 5 uur, zodat niet iedereen tegelijk speelt. Omdat dit goed wordt gecommuniceerd loopt het publiek van de ene kroeg naar de andere.

Belgische artiest kan grijze zone verlaten

Na 33 jaar van vergaderen en ruziën en ideologisch en communautair steekspel, komt in België een einde aan het tijdperk van het massale grijswerk -- ergens tussen zwart- en witwerk in -- van de kunstenaars. Er is een politieke doorbraak over het sociaal statuut van de artiest. De federale regering gisteren een voorontwerp van wet goed dat voor de meeste kwesties een door alle partijen aanvaarde regeling inhoudt. Het voorontwerp regelt nog niet alles, maar trekt de belangrijkste krijtlijnen. De Standaard berichtte er afgelopen zaterdag uitvoerig over. Hier enkele citaten:

Alweer minder cd's verkocht in Amerika

De platenverkoop in de Verenigde Staten is de eerste helft van 2002 opnieuw sterk afgenomen. Aan het einde van de maand juni hadden de kleinhandelaars 299,2 miljoen albums verkocht, tegenover 331,4 miljoen tijdens dezelfde periode in 2001. Dat is een daling met liefst 9,7 procent.
Veel heeft te maken met de piraterij. Twee op vijf verkochte cd's zijn illegaal, en een groot publiek ,,steelt'' muziek via het Internet. Maar analisten halen nu ook een tweede reden aan voor de neerwaartse tendens. Er zou te weinig ,,opwindende'' muziek zijn. Daarom draaien Amerikaanse radiostations liever oude glories en investeren platenfirma's abnormaal veel in de heruitgave van oude platen.
Bron: De Standaard

Al 1500 streektaalartiesten en -groepen in Nederland geregistreerd

Op de onafhankelijke web-site "Streektaalmuziek in Nederland" worden alle streektaalgroepen en individuele zangers zo goed mogelijk vastgelegd door Joop van den Bremen. Vanaf eind 1996 gebeurt dit aan de hand van informatie uit tientallen bronnen. Sindsdien zijn er 1500 streektaalartiesten en -groepen geregistreerd. Al die artiesten houden (of hielden) zich sinds het midden van de twintigste eeuw bezig met deze zangvorm. Ook gezien het aantal bijbehorende geluidsdragers, mag het verschijnsel niet marginaal worden genoemd. Hier en daar is zelfs sprake van een hype.

Free Record Shop gaat door met cd's á la carte

Free Record Shop verlengt haar experiment Music Power Kiosk, dat in oktober 2000 begonnen werd in Almere. Binnenkort kunt u ook in één of twee andere winkels een compilatie ,,branden'' met zelfgekozen nummers.
Technisch verliep het experiment in Almere vlot en ook wat de auteursrechten betreft, was alles netjes geregeld, maar veel consumenten beklaagden zich over het veel te beperkte aanbod. Logisch, want er waren maar 2.500 tracks beschikbaar. Dat euvel is gedeeltelijk verholpen in de uitgebreide versie van het experiment. Voortaan staan er ruim zeshonderdduizend songs ter beschikking van de doe-het-zelver.
Eén track op een zelfgemaakte compilatie-cd's kost 1,45 euro. Aangezien er minimaal zeven tracks moeten geselecteerd worden, kost de goedkoopste cd minimaal 10,15 euro. Voor die prijs zijn compilatie-cd's te koop waarop tientallen nummers staan, maar die hebt u niet zelf kunnen kiezen. Bij Free Record Shop is men ervan overtuigd dat dát aspect de meerprijs wel verantwoordt.
Om de kiosk nog aantrekkelijker te maken voor de internetgebruiker wordt het ook mogelijk om via websites compilaties samen te stellen. Downloaden is er niet bij; enkele dagen nadat u uw bestelling hebt geplaatst en betaald, valt de cd bij u thuis in de bus.
Bron: De Standaard

Spoofin, nieuwe sabotage-methode van
platenboeren tegen downloaden mp3's

Spoofin heet het nieuwe geheime wapen van de Amerikaanse platenindustrie tegen het gratis downloaden van MP3's. Zeker drie Amerikaanse platenmaatschappijen saboteren de illegale uitwisseling van muziekbestanden op internet door de uitwisseldiensten op het net te overladen met miljoenen nepbestanden die helemaal geen muziek bevatten. Ze hopen daarmee de gebruikers van de diensten te ontmoedigen.
Dat meldt The San José Mercury News, een krant die in Silicon Valley uitkomt. In dit gebied in Californië zitten veel ICT-bedrijven. De krant zegt zich te baseren op bronnen bij drie platenmaatschappijen, zonder deze bij naam te noemen.

Bart Schneemann: De ene hobo is de andere niet

Els Smit van de Provinciale Zeeuwse Corant had een gesprek met hoboïst Bart Schneemann, die onlangs de cd It Takes Two uitbracht. Zij constateert dat Schneemans album de eigenaren van platenzaken de nodige hoofdbrekens zal bezorgen. Want in welk vakje moet het album? De vakjes I van Interessant en O van Opmerkelijk bestaan niet. Wat moet je met een hoboïst die op z'n cd één op één in zee gaat met een altviool, een bandoneon, een klarinet, een basklarinet, een cimbaal, een sopraan, een barpiano, een marimba en een gettoblaster? En dat met repertoire dat anderhalve eeuw, van het midden van de negentiende eeuw tot nu, omspant, van Janacek, Vaughan Williams via Bartok, Piazzolla en Louis Andriessen tot Jacob ter Veldhuis. Hier enkele citaten:

Avant-garde band Zeitkratzer voert verguisd stuk van Lou Reed uit

De Berlijnse groep Zeitkratzer geeft woensdag in Paradiso een uitvoering van Metal Machine Music, een stuk van Lou Reed uit 1975. De cd werd destijds door de popwereld verguisd. Maar nu het stuk in partituur is gebracht, blijkt Lou Reeds compositie interessant als 'eigentijdse klassieke muziek'.

Lou Reed shockeerde in 1975 zijn fans en de rest van de wereld met het dubbelalbum Metal Machine Music, een ontoegankelijk stuk van een uur, vol lagen van zwaar vervormde gitaren die zich wentelden in extreme feedback, schijnbaar zonder structuur. De volgens het blad Rolling Stone ,,slechtste plaat van het jaar'' werd na enkele weken uit de handel gehaald, maar blijkt sindsdien van onverwachte invloed te zijn geweest.
De Berlijnse groep Zeitkratzer, gespecialiseerd in bewerkingen van avantgarde-stukken, voert Metal Machine Music uit in een bezetting voor drie blazers, drie strijkers, piano, accordeon en percussie.

,,Drinken in concertzaal moet weer kunnen''

Een nieuwe concerthal moet monumentaal en spraakmakend zijn, maar toch geschikt voor alle soorten muziekliefhebbers. Ze moet een optimale klankervaring bieden, maar ook extreme flexibiliteit. Overal ter wereld worstelen opdrachtgevers met dezelfde dilemma's. Op een congres in Luzern over ,,Art spaces'' - een initiatief van de International Society for the Performing Arts Foundation. www.ispa.org - spreken deskundigen van over de hele wereld over de planning en de bouw van concertzalen. Geert Van der Speeten van de Standaard schreef erover. Hier enkele citaten: