Jacobien Rozemond: Gelijktijdig zingen, vioolspelen
en meestampen met bellen aan de voet

Jacobien Rozemond, de klassiek geschoolde violiste, is ook gek op zingen en theater. Ze heeft nu een programma waarin ze viool, gitaar, zang en theater in een kamermuzieksetting combineert. Gelijktijdig zingen, vioolspelen en meestampen met bellen aan de voet. Dit programma Duizend-en-één-nacht is vrijdag 13 en zaterdag 14 december in Teun's Atelier in het Zeeuwse Kats te beleven (aanvang: 20.30 uur, info: 0113-600383). Ernst Jan Rozendaal sprak voor de Provinciale Zeeuwse Courant met de enthousiaste Rozemond.
Hier enkel citaten:

…Rozemond studeerde zeven jaar geleden cum laude af aan het Rotterdams Conservatorium. Behalve solo, treedt ze onder meer ook op met het Combattimento Consort Amsterdam en het Schönberg Ensemble. ,,Al op het conservatorium wilde ik meer dan alleen viool spelen"", vertelt ze. ,,Ik ben altijd stapelgek op zingen geweest en bij vlagen dacht ik: "Zal ik zang gaan studeren?" Het kwam er niet van, omdat mijn vioolstudie heel intensief was. Het is hard werken als je tot een hoog niveau wil komen. Uiteindelijk ben ik na mijn studie toch op zangles gegaan."...

…. Het lag voor de hand dat ze bij de samenstelling van een soloprogramma zou proberen beide talenten te verenigen. (…) Rozemonds Duizend-en-één-nacht valt in twee delen uiteen. Op haar verzoek componeerde Rene' Samson een suite voor vioolsolo en zangstem, getiteld Elef lajla we-lajla (Duizend-en-één-nacht in het Hebreeuws). Dat stuk voert zij uit voor de pauze. ,,Ik vind klassieke muziek heel mooi, maar de concerten zijn soms wat statisch"", legt Rozemond uit. ,,Ik wilde meer dan alleen oude stijlen spelen. Het probleem van veel moderne muziek is dat het te experimenteel is. Ik hou daar wel van, maar er moet ook iets te genieten overblijven. Samson heeft in zijn compositie een mooi evenwicht weten te bereiken. Gedeeltelijk is het stuk wild en experimenteel, maar hij gebruikt ook muzikale stijlen uit de landen waardoor de vertellingen naar het Westen zijn gereisd. Dus een Indiase raga, volksmuziek uit Jemen het zit er allemaal in. Heel knap is hoe hij mijn stem heeft verweven met het vioolspel."…

…Omdat een soloprogramma toch "wat ongezellig" is, is Rozemond voor het tweede deel op zoek gegaan naar anderen. Bovendien gaf dat haar de gelegenheid ook theater erbij te betrekken. ,,Ik ben gaan praten met Rijndert van Woudenberg, een fantastische gitarist, en iemand die ook componeert en met teksten werkt. (…) De muziek is wat minder experimenteel dan in het eerste gedeelte. Het verhaal staat centraal. Vanwege de lengte daarvan hebben we ervoor gekozen met een actrice te werken, Nicole Ohliger. Elle Pleijter heeft het geheel geregisseerd. Zo is mijn droom in vervulling gegaan.