Schitterende Jumbalaya met Eva, Nathalie en Chris

Pas gisteren bereikte ons als eindredactie van Folkforum.nl de hieronder volgende reactie via onze site-initiatiefnemer Martijn. De reactie was op 4 oktober per brief gestuurd naar het inmiddels oude adres van Martijn in Nijmegen en …. ach , laat ik de details achterwege laten over postkoets en postduif, maar uiteindelijk bleek de postzegel niet tevergeefs geplakt. Een verzoek aan de schrijver, stuur de volgende keer gewoon een mailtje naar Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. en het staat de dag erna op de site. Hier het briefje, dat ons overigens op een mooi spoor zette (zie onze reactie).


Image

Image

Image

v.l.n.r.: Ankie Keultjes, Aggy de Kruijf, Gerard van Maasakkers, Jan Willem Roy, Thijs Muus, Femke Japing, Hugo Remmelt. Foto's Ronald Rietman

Naked Song: Sterke stemmen in Gemert

Afgelopen zondagavond genoot een bomvol eetcafé Alleman in Gemert van Naked Song. Dit festival dat voorheen twee avonden in beslag nam is nu teruggebracht tot één avond van 18 tot 22.30 uur. Drie optredens van ruim 'n uur. Nu Naked Song is ingekort tot één avond werkt de organisatie toe naar vier á vijf Naked Song-avonden per jaar. Zodra zich de mogelijkheid voordoet een interessante singer-songwriter te boeken wordt daar een programma omheen gebouwd om zo een Naked Song avond te creeëren, zo vertelde de organisatie zondagavond. Deze keer was Henk bij de concerten in Gemert en schreef daar een recensie over, die - zij het in beknoptere vorm - mogelijk ook verschijnt in de Helmondse editie van het Eindhovens Dagblad.

Turbulent leven een zegen voor stem Willy Deville

Willy DeVille gaf samen met pianist Seth Farber en bassist David Keyes in Plato in Helmond een intiem en
ingetogen concert. Udo Holtappels was erbij en schreef een recensie in hetr Eindhovens Dagblad.
Hier enkele citaten:

…De aankondiging van het optreden van Willy DeVille had er al gewag van gemaakt dat de grote hits niet op de speellijst voorkwamen; een akoestische set stond op het programma, met vooral werk van zijn eigen helden. Even een gevoel van teleurstelling misschien, maar vanaf het moment dat DeVille zijn tanden in de muziek zet, weet je weer waarom hij een van de groten uit de popmuziek is. Hier staat iemand die het verhaal van de blues en de pijn van het hart zonder weerga kan verwoorden…

Uitstekende sessies Lonesome Bob en Francis Levoy

Het was weer een zéér geslaagde muziekavond, vorige week donderdag in de BRTO-studio te Bergen op Zoom. Voor een publiek van zo'n 50 personen vertolkten de Amerikaan Lonesome Bob en de Zeeuwse singer/songwriter Francis Levoy songs van hun onlangs verschenen cd's.

De opnames van de sessie van Lonesome Bob zullen vrijdag 11 oktober 2002 te horen zijn in Crossroads, het rootsmuziekprogramma van de BRTO (herhaling op zaterdagmiddag om 12.00 uur!). De opnames van Francis Levoy komen binnenkort aan bod tijdens een twee uur durende special, waarin de zanger de luisteraars ook een inkijkje zal gunnen in zijn eigen platenkast.
De opnames van beide sessies zullen ter beschikking worden gesteld aan de lokale omroepen van Winschoten, Hoorn en Koudekerk aan de Rijn, terwijl ook Real Roots Café een kopie tegemoet kan zien.

Take Root: potsierlijke setting, maar mét tips voor Pinkpop

Het festival Take Root in Assen beleefde afgelopen zaterdag haar eerste lustrum met meer dan 2000 bezoekers en een sterk programma. Daar waren zowel de recensenten van het Dagblad van het Noorden als die van de site Alt Country NL het over eens.

Volgens Maaike Borst in het Dagblad van het Noorden cierde Take Root haar vijfde verjaardag "in stijl, met een sterk en gevarieerd programma". Wel vond ze dat Take Root een betere locatie verdient dan De Smelt:

Humor bij 013-rootsfestival: doodstraf voor poging tot zelfmoord

Roots-festival Take Root in Assen kende twee schaduwfestivals waarvan een in Paradiso en een afgelopen donderdagavond in 013 in Tilburg. Op het programma in Tilburg stonden Fred Eaglesmith, Slobbebone, The Baptist Generals, Daniel Johnston en Mary Gauthier.
Helmut Boeijen deed er verslag van voor het Brabants Dagblad. Hier enkele citaten:

…De countryrock van Fred Eaglesmith is van gewapend beton en tegelijk een tikkeltje voorspelbaar. Tegenwicht komt er op dat vlak van The Baptist Generals, het rafelige rammelbandje van schorre kraai C.S. Flemmons dat snel naar aanzienlijke hoogte stijgt. Slobberbone (…) rockt in zijn door drank en drama getekende songs als een stel kuitenbijters met hondsdolheid….

Wonderlijk mooie fusie in Metmorf! Van Wouter Vandenabeele

De opening van de nieuwe Gentse muziektempel, de Handelsbeurs op de Kouter, werd afgelopen week en weekeinde opgeluisterd met een wonderlijk avondvullend programma onder de noemer Metamorf! Grote man achter dit project was violist, componist en arrangeur Wouter Vandenabeele, de jonge peetvader van de folkboom in Vlaanderen. We kennen Vandenabeele ondermeer van Ambrozijn en als oprichter van Olla Vogala.

Organisatie De Gele Zaal die al jaren in Gent concerten organiseert - en vanaf nu een mooie thuisbasis heeft in de Handelsbeurs - staat bekend om haar compromisloze brede programmering van over het algemeen eerlijke muziek. Jazz, klassiek, singer-songwriter en Wereldmuziek, maar ook kindertheater, poëzie en plastische kunsten.

De bramericana van Gerard van Maasakkers

Gerard van Maasakkers heeft afgelopen maanden gewerkt aan zijn nieuwe theaterprogramma Vol Dagen.
In januari komt zijn nieuwe cd uit. Dat belooft opnieuw een aardige cd te worden, Als daar de nieuwe nummers
op komen die hij afgelopen weekeinde liet horen tijdens de première van Vol Dagen, dan belooft het weer een
mooie cd te worden.
Na try outs in Deurne, Den Bosch en Berkel Enschot was de première vijdagavond in het Muziekcentrum in Eindhoven. Van Maasakkers zong daar - voor de pauze nog een tikkie zenuwachtig - enkele van zijn bekende songs, maar dus ook zeven gloednieuwe en enkele songs die hij al een tijdje op de buhne brengt, maar die nog
niet op cd staan.
Daaronder de twee nummers die hij "leende" van Jan Willem Roy en die hij voorzag van een Brabantse vertaling.
Het is te hopen dat die songs ook nog op zijn cd komen. Dat is in ieder geval de bedoeling.
Henk bezocht zowel de try out in Berkel Enschot als de première in Eindhoven. Hij maakte de volgende recensie,
die in een ingediktere vorm ook in het Eindhovens Dagblad is gepubliceerd.

Celtic Women sentimenteel en weinig keltisch

Paul en Henk bezochten dinsdagavond het concert Celtic Women in het Muziekcentrum in Eindhoven.
De term Celtic wekt de verwachting dat het hier zou gaan om keltische muziek. Daar draaide het niet op uit. Er zaten heus wel stukjes in die eraan deden denken, maar wie keltische traditionele muziek had verwacht kwam bedrogen uit.
Waarom dan de term Celtic gebruikt, vroegen Paul en Henk zich af. Celtic verkoopt goed.
De cd-rekken staan vol met verzamelaars onder titels als Celtic Favourites, Celtic Treasure, Celtic Voices, etc.
Die verkopen behoorlijk. Je zou haast gaan denken een commercieel argument achter de titelkeuze steekt. Organisator Peter Boone is te prijzen dat hij zoveel Ierse muzikanten naar Nederland haalt en op een slimme
manier zoveel mogelijk mensen laat kennis maken met muziek die hij aanhangt.
De titel wekt echter een verkeerde suggestie. In een begeleidend schrijven hadden de bezoekers echter kunnen lezen dat zou gaan ging om een programma "vol pop, rock folkrock en ballads, geïnspireerd op de
Celtische traditie". Hadden ze maar de kleine lettertjes moeten lezen…
Henk schreef voor het Eindhovens Dagblad de volgende recensie:

Dropkick Murphys top op Vlaamse jongerenfuif

De Vlaamse alternatieve jongerenzender STUDIO BRUSSEL heeft eerder dit jaar plotseling THE DROPKICK MURPHYS gepusht en dit werd spontaan een hit op jongerenfuiven. DJ.Jak mailt ons nu:
"Vandaag hoorden we voor het eerst op deze zender de (wat mij betreft, is natuurlijk geen luistermuziek maar fuifmuziek) FLOGGIN' MOLLY met Drunken Lullabies (titeltrack van hun laatste cd). Hopelijk wordt dit ook een hit"...

Ernie van Folkclub Twente reageert op de artikelen omtrent de groep Pekel
(zie hieronder onder de datum). Theo Schuurmans van Pekel vraagt zich daarin af
waarom ze in Nederland niet zo vaak aan de bak komen.
Hier het e-mailtje van Ernie:


Image

Pekel bestaat uit:
John Bazuijnen - zang, bas, gitaar
Peter Moree - zang, gitaar, cister, charango, doedelzak, lepels
Erno Korpershoek - zang, keyboards, accordeon
Theo Schuurmans - zang, doedelzak, fluiten, harpen, lichte percussie
Jan van Rijnsoever - techniek.

Wordt folkgroep Pekel in eigen land ondergewaardeerd?

De Nederlands folkgroep Pekel timmert al jaren aan de weg, maakte nogal wat cd's, die ook nog behoorlijk verkochten. Maar tegenwoordig komt Pekel nog slechts zelden aan de bak in het vaderlandse folkcircuit.
Op festivals in het buitenland zijn ze gewaardeerde gasten, maar op festivals in eigen land ontbreken ze.
Hoe komt dit vraagt Theo Schuurmans van Pekel zich af in een e-mail aan Folkforum.nl. Hier de noodkreet van Pekel, gevolgd door een gedeelte van het antwoord dat wij aan Pekel toestuurden.
Tot slot nog een keer een reactie daarop van Theo Schuurmans.
Graag noch meer meningen over deze zaak. Stuur ze naar Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Keltische links

Geacht Folkforum,
Ondergetekende heeft een paar Keltische links op 1 pagina gezet, misschien wel leuk: http://www.lnqs.com/chqlinks

Groeten, Ger Cloosterman, Edam

Barrelhouse geweldige opener nieuwe Crossroads-seizoen

Het Crossroads-seizoen werd afgelopen woensdag geopend met een concert van Barrelhouse in de radiostudio van BRTO, de lokale omroep van Beren op Zoom. Jos van den Boom van Crossroads mailde enthousiast het volgende verslag:

De televisiestudio veranderde woensdagavond (4 september) in een mum van tijd in een swingende sauna. Oorzaak: ruim 60 dolenthousiaste muziekliefhebbers en een band die, hoewel zij reeds 30 jaar bestaat, nog steeds swingt op een manier waar de meeste jongere muzikanten een puntje aan kunnen zuigen. Barrelhouse vormde met haar ruim 65 minuten durende sessie dan ook een geweldige opener van het nieuwe Crossroads-seizoen, waarin evenals vorig jaar, weer artiesten van nationale en internationale faam een bezoekje zullen brengen aan de studio van de lokale omroep van Bergen op Zoom om daar live (radio & tv) opnames te maken, die ook bij een aantal andere lokale omroepen in het land zullen worden uitgezonden.

Feeling The World: 5000 bezoekers

Afgelopen weekeinde vond in het kasteelpark van domein d'Aertrycke in Torhout de derde editie plaats van
Torhout World. Dit keer kreeg het festival, vanwege sponsorafspraken de naam: Feeling The World. Er kwamen 5000 bezoekers op af. Dat zijn er meer dan de vorige jaren - een verdubbeling - maar gezien de grote namen op het affiche was op meer gerekend. Peter Vantyghem was erbij voor De Standaard en Stefaan van Volcem
voor het Nieuwsblad en zij schreven erover. Hier enkele citaten, eerst uit De Standaard en dan uit
het Nieuwsblad:

Zware tijden voor CD-handel?

Deze ingezonden brief die muziekliefhebber Assie Aukes (organisator van Folkfestival Zwolle)
uit het Friese Blankenham in het plaatselijk blad schreef, willen we onze folkforum-lezer
niet onthouden:

'Zware tijden voor Cd-handel' las ik onlangs in de krant. Volgens de grote platenmaatschappijen komt dit grotendeels door het illegaal kopiëren van muziek. Volgens internetonderzoeksbureau Forrester is dit
echter niet de oorzaak van dalende verkopen in de muziekindustrie. Waarschijnlijker is het dat de algehele economische crisis in de wereld de reden van de malaise is.

Mart Smeets laat zich niet licht sturen

Mart Smeets schrijft wekelijks in het VARA TV Magazine een stukkie over roots, of alternatieve country. Hij doorkruist de complete Verenigde Staten op zijn eigen toegankelijke manier. Vorige week likte hij zijn vingers af bij Gram Parsons Deze week was Patty Smith aan de beurt. Smeets bewandelt niet veel omwegen. Met zijn recht-toe-recht-aan-stijl is hij duidelijk. Dat betekent ook veel reacties. Nog niet zo lang geleden ontving de VARA-gids een mailtje, dat in het magazine nr 32 werd gepubliceerd:

Veel jeugd en gemoedelijkheid op Deerlycke Festival

Het Deerlycke Festival dat 16, 17 en 18 augustus in het Vlaamse Deerlijk werd gehouden was met 1100 bezoekers, waaronder evenals op Dranouter veel jongeren, een 'klein' geslaagd en gemoedelijk folkfeest. Dit is de conclusie van DJ.Jak, die op zijn site www.folk.tk een recensie publiceert over dit sympathieke folkfestival. Hier enkele citaten uit zijn recensie:

…Eerste muzikale hoogtepunt was het optreden van FLUXUS die bijna ten bal speelden. De groep is druk bezig aan hun derde cd…

The Watchman ijzersterk bij presentatie nieuwe cd

Beste Folkforum-redactie,
Gisteren (maandagavond, red) woonde ik de CD-presentatie bij van "Circus of Circumstance", het nieuwe album van The Watchman. Ik heb daar bijgevoegde recensie over geschreven. Wellicht is 'tie geschikt voor publicatie op jullie website, die ik overigens met veel plezier (dagelijks) volg. De recensie is bijgevoegd. Met vriendelijke groet, Jos van den Boom Crossroads BRTO-radio Bergen op Zoom

Nieuwe kritiek op recensies New FolkSounds

Medewerker Paul heeft lang geaarzeld of hij een bijdrage zou leveren in de discussie over het recensiebeleid van New FolkSounds. Hij reageert nu op het antwoord dat Marius Roeting, hoofredacteur NFS, gaf op de kritiek die Pieps uitte in zijn eerdere commentaar. Beide artikelen zijn verder op deze pagina te vinden.

New FolkSounds,

Misschien wat laat maar toch wil ik nog reageren op de stukken van Pieps en de reactie daarop van
Marius Roeting. Wel verbaasd over hetgeen Marius over het NFS-recensiebeleid schrijft.
Natuurlijk kan het gebeuren dat door overmacht een deel van een festival niet gerecenseerd kan worden.
De terechte kritiek van Pieps richt zich op de "vakmatigheid" waarmee NFS recenseert.
Het, slecht gerecenseerde, festival in Tilburg vormt slechts de aanleiding. Inhoudelijk stellen die recensies
echt niks voor: een opsomming van de groepen die men ziet, iets over de locatie en het aantal bezoekers
en tot volgend jaar?