- door Henk -
De Gentse Feesten hebben het Boombal in hun armen gesloten. Voor het tweede opeenvolgende jaar is er tien dagen op rij Boombal in de open lucht. Het Baudelopark is tot en met maandagavond het Mekka voor de folkbal-dansers. Het succes is ongekend. De fine fleur van de jonge Belgische folkmuziek staat op het podium. Hun groove anno nu geeft de oude dansjes een jeugdige frisheid en swing. Dansers uit alle windstreken komen erop af. De toch al grote houten dansvloer wordt te klein. De andro loopt helemaal vast. Hoe moet ik hier nog uit de voeten bij de jigue? Het is duidelijk: ‘t Boombal op de Genste Feesten barst uit haar voegen.
En komt het bal je de neus uit, dan loop je binnen een minuut naar de spiegeltent voor een intiem concert van bijvoorbeeld Vera Coomans. Twee minuten verderop, ga je uit je dak bij Olla Vogala op het grote podium bij St.Jacobs. En dat alles zonder entree en schappelijke eenheidsprijzen voor de drankjes.

Afgeladen vol
Gent was het eerste weekeinde van de Feesten afgeladen vol. De kranten schrijven er allemaal over. Alleen al op de zaterdag 250.000 mensen. Alle pleinen lopen over. Overal is te lezen dat het enkel in het ‘gezellige Baudelopark' nog ontspannen toeven is. Dus trekken steeds meer mensen naar ‘deze groene feestlong van Gent'.

's Middags om 'n uur of twee gaat het daar alweer loos, terwijl in de portieken of gewoon plat op het trottoir, de feestgangers van de nacht ervoor hun roes uitslapen. Een enkele keer worden ze door een agent geverbaliseerd wegens landloperij. De Gentse Feesten duren tien dagen lang. Hele dagen! Dus de volle 24 uur. De politie kan het niet bijbenen. In de hoop daarmee de onophoudelijke toevloed aan feestgangers te stoppen plaatsen ze in arren moede op de toegangswegen naar de stad borden met de tekst ‘Gent is volzet'.

Eerste drankje

Elke middag is er in het Baudelopark dansinstructie, of ‘initiatie' zoals ze het daar noemen. De meest exotische dansen komen voorbij. Je kunt het zo gek niet bedenken. Op zijn Noord-Afrikaans, Caraïbische, Perzisch, Iers, Indisch, Oriëntaals. Of gewoon hiphop, tango, salsa. De instructeurs krijgen telkens weer de dansvloer vol. De geluidsman zorgt voor het juiste muziekje. In de weide omtrek relaxen op het gras honderden mensen met hun eerste drankje van de dag, die nog lang zal duren. 's Avonds om acht uur is het de beurt aan het Boombal. Eerst dansinitiatie met live muziek. Dan van half tien tot half twaalf Boombal met een live-groep. Vervolgens van middernacht tot 'n uur of vijf dansen op muziek van dj's. Zij draaien naast folk ook ‘de beste culthits aller tijden'.

Dansinitiatie
Ik dans niet mee, maar ben wel een paar avonden bij het Boombal blijven hangen. Gezellig, terrasjes, bar binnen handbereik, veel bekende gezichten, mooie muziek. Wat wil een mens nog meer. De dansinstructie slaat aan. We volgen een fanatieke Koen Dhondt en een vriendelijke Cor Van Istendaele. Onder leiding van instructrice Lien Jordens en op muziek van Pieter (sax) & Jonas (gitaar) De Meester maken honderden dansers tegelijk het lastige hupje van de Mazurka. De muzikale broers worden geregeld geassisteerd door enkele van hun AedO-collega's.
Er ontstaan meer van die boeiende combinaties bij de dansinstructie: Zo zagen we het trio Wim Claeys, Sophie Cavez en Jo Zanders. En de oude (maar nu ook weer actuele) kern van Fluxus: Greet Garriau & Stephan Timmermans.
Allemaal uitstekende muzikanten.

Ontploffing
Als de instructie voorbij is, staat op het podium in no time een nieuwe band. En dat zijn opnieuw niet de minsten. Follia gaat er weer eens lekker jazzy tegenaan in een duivelse bourrée. Een Andro krijgt een supersound met elektrische gitaar en drie (!) bombardes. Anveld combineert aanstekelijk de ‘braafheid' van fluitsite en violiste met het ruigere werk op sax, gitaar, drums en bas. Een tarantella begint bij hun bijna klassiek op dwarsfluit en sopraansax om vervolgens swingend te ontploffen.

Sophie
Verrassend is de Cavez Express. Drie accordeons op rij in handen van Didier Laloy, Sophie Cavez en An Niepold. Plus: Dirk Naessens (viool), Cédric Waterschoot (bas), Jo Zanders (percussie) en Pieter De Meester (sax). Dat levert zowel stevig dreunend werk op in een jigue met scheurende sax en stuwende trekzakken, als ook een ingetogen subtiele mazurka met enkel de drie accordeons. Het hoge Urban Trad gehalte met de ex-accordeonist, de huidige accordeoniste, de violist en bassist werd naar het einde toe nog eens versterkt met de komst van de twee zangeressen Véronica Codesal en Soetkin Collier.

Ballavogala
Ballavogala staat er met z'n zessen. Dwarsfluit, bas, drums en op de voorgrond Wouter Vandenabeele op viool, An Niepold op trekzak en Marc de Maeseneer op sax. De dansers richten zich natuurlijk op het ritme en laten zich niet afleiden door de geweldige muzikale inventiviteit van het fronttrio, die veel verder gaat dan wat je bij balmuziek zou vermoeden. Ik moet stiekem wel lachen als ik me een citaat herinner van Wouter Vandenabeele in een Gentse uitkrant: Op de vraag of hij naar het Baudelopark gaat om te dansen zegt hij: ‘Soms, maar - ik durf het bijna niet te zeggen - niet op folk! Ik hou niet zo van georchestreerde dans: op dat vlak ben ik een anarchist.'

Verliefd
Op de dansvloer wordt het naarmate de avond vordert behelpen. De anarchie slaat toe. Er zijn er steeds meer die er geen ‘bal' van kunnen. Die geen instructie gevolgd hebben, of bij wie het telmechanisme door de alcohol is ontregeld. Er wordt ook steeds meer versierd. Verliefde koppeltjes hebben begrijpelijk meer aandacht voor elkaar dan voor de danspasjes. Een Hantandro loopt in het honderd omdat de een gewoon de Andro danst en de ander zich wél het extra tussenhupje herinnert. En moest je elkaar nou slechts met de pink vasthouden of met de hele hand? Dan maar innig omarmd. De instructie is alweer vergeten, maar daarmee wordt het er niet ongezelliger op. Ja, op de dansvloer versieren en versierd worden... Het Boombal is haar pioniersfase al lang voorbij!

Overkapt terras
Op een paar honderd meter van het Boombal spelen zich mooie concerten af op het grote podium bij St. Jacobs. Daar is het ‘n gezellige drukte. Veel aandacht is besteed aan de aankleding van het plein. Aan de kant van de cafées Het Trefpunt en de Trollenkelder doet een pleinlang overkapt terras goede zaken. Tafeltjes en klapstoeltjes staan voor het podium, dat dicht tegen de grote Sint Jacobs kerk is geplaatst. Op het moment dat in die kerk een orgelconcert gaande is, wordt op het podium dus niet gespeeld. Zo gaat dat daar nog. Naast het podium is een supergroot beeldscherm opgetrokken, waarop de concerten te volgen zijn.

Melike
Zo raak ik zondagavond onder de indruk van Olla Vogala. Zanger Ludo Vandeau is er niet bij omdat hij met zijn groep Bodixchel op tournee is door Cuba. In zijn plaats staat er de enthousiaste in Gent opgegroeide Turkse gastzangeres Melike (Tarhan). Tweede gast is haar echtgenoot, de Iraakse musicus in ballingschap, Osama Abdulrasol die prachtige klanken tovert uit zijn quanun, een Arabische 'zither'.

melike
Melike

Naarmate het concert vordert wordt het opzwepender. Er wordt dan ook volop geswingd op de ‘volledig foute wereldmuziek uit het grensgebied van Griekenland en Turkije op z'n Vlaams', zoals Vandenabeele met een knipoog een van de nummers aankondigt.
De sound van accordeoniste An Niepold doet in haar typische glissando-spel steeds meer denken aan die van Toots' mondharmonica.
Olla Vogala speelt ook een gedeelte van de suitte, die Vandenabeele speciaal schreef ter begeleiding van het vuurwerk van de Gentse Feesten.

Vlaams Belang
Ook op St. Jacobs zie ik Willem Vermandere. Wat is die man toch populair in Vlaanderen. Dwingende snaren, een juichende klarinet en het knoestige westvlaamse dialect oogsten dankbaar applaus. Het plein zit stampvol. Van piepjong tot stokoud, iedereen zingt de bekende nummers mee.
Een hilarisch verhaal over hoe het ijzer van dorpssmid oververhit raakt bij de komst van een schone jonge meid op de fiets, enkel gekleed in bikini, gaat erin als koek. Ook met zijn geëngageerde werk is hij aan het juiste adres. Grimlachend palavert hij over het Vlaams Belang (‘dat er met de waarheid gejongleerd is') en over hun leider Philip (‘hij is vanaf Brugge in Antwerpen beland en zo is ook hij eigenlijk een rasechte migrant...'). In een Vlaamse rap noemt hij Bush 'n idioot. Hemelsbreed op dertig meter van de kansel in de Sint Jacobskerk zou je - afgaande op het applaus - denken aan preken voor eigen parochie. Het zou echter niet de eerste keer zijn dat hij met dergelijke opmerkingen boze reacties oproept van de geblokten onder het publiek. Toch dapper.

Spiegeltent
De Spiegeltent tussen het Baudelopark en St. Jacobs biedt ondermeer plaats aan rustige concerten. Elke avond om 23 uur is het daar te doen. Maar de twee concerten die ik er zie hebben te lijden onder enorme herrie in de knusse tent. Rondom zitten in de ‘nisjes' mensen heerlijk te keuvelen. Ze laven zich aan de door obers rondgebrachte versnaperingen. Aandacht voor de muziek is er alleen bij de mensen die op de ronde vloer voor het podiumpje zitten. Zij horen hoe Vera Coomans en Tom Theuns een prachtig repertoire vertolken. Over het algemeen breekbaar rustig singersongwriter werk van mensen als Bonny Prince Billy, Richard Thompson of Bob Dylan.
De avond erna zien ze hoe de uitstekende rootsy gitarist Bruno Denecker ondanks de uit zijn mondhoek bungelende sigaret een tweede stem weet te zingen bij de Vlaamse songs van Wim De Wulf, die naast gitaar ook nu en dan de piano bespeelt.

Blokje om
Nee, voor dit soort intieme optredens is een theatertje als het Tinnepot-theater een betere lokatie. Daar heb ik wél kunnen genieten van iets dergelijks. Dinsdag gaven Gerry De Mol en Eva De Roovere daar de laatste voorstelling van hun Kleine Blote Liedjes-programma. Eind september verschijnt hun nieuwe album Min&Meer en gaan ze het podium op met een het nieuwe liedjesprogramma. Een aantal van die liedjes zijn het afgelopen jaar al gerijpt in ‘vorige programma', zoals het uit Zuidafrika geleende fraaie ‘Onder in mijn Whiskeyglas', of ‘Blokje om' van Tom Waits.
De Gentse Feesten duren nu nog vier avonden. Een aanrader.
Zie ook: www.gentsefeesten.be.

PS:
Klesie, een van organisatoren van het Boombal en enkele andere concerten op de Gentse Feesten laat nog het volgende weten:

Indien u AedO nog nooit aan het werk gezien heeft, dan is zaterdag misschien het goede moment: AedO speelt om 1u op het Groot Podium van Sint-Jacobs op de Gentse Feesten.
Om 23u speelt Kadril, de groep die AedO 6 jaar geleden ontdekte...
Met Venus In Flames (Jan De Campenaere solo) als special guest...
Diezelfde avond verder nog Ambrozijn om 23u in de Spiegeltent aan Baudelo, om 21u30 speelt Bruno Deneckere (met o.a. Perry Rose op drums!!) ook op het Groot Podium van Sint-Jacobs. En zoals elke avond is er een Boombal in het Baudelopark, deze keer met de franse topgroep Minuit Guibolles.

Zondag speelt Lieven Tavernier in de Spiegeltent aan Baudelo, om 23u.
Op het Boombal die dag de beste balgroep van het moment: GÖZE! Daarna DJ Sioen & Laurens at the same place.
Maandagavond sluiten we de boombal-10daagse af in het Baudelopark met muzikanten van AedO, Olla Vogala, Ambrozijn, Fluxus enz...
Gisteren hadden we een duitse rock(bal)groep geprogrammeerd op het Boombal en zij hebben het park echt op stelten kunnen zetten, ondanks de gietende regen bleven de mensen massaal dansen!
Tot slot: zaterdagavond kan je na het nieuws van 19u AedO bezig horen op de radio => live-sessie voor Radio 1 => Club-live vanuit het Baudelopark.
Na het nieuws van 20u idemdito voor Ambrozijn en rond half 12 zal Bruno een akoestische set verzorgen.