Door: Sjak Janssen
Is de Vlaamse folk van Willem Vermandere alleen aantrekkelijk voor mensen op leeftijd? Je zou het bijna denken. Tijdens het concert op zondagavond 23 december van deze West-Vlaming, in 't Boerderijke aan de Oisterwijksedreef in Haaren, lijkt de gemiddelde leeftijd ver boven de 40. Maar ach, wat maakt het uit. Ruim voor aanvang zit de zaal al helemaal vol. De lichtjes in de kerstboom branden volop. En de instrumenten die uitgestald staan op het podiumpje, scheppen verwachtingen. Die verwachtingen worden ruimschoots waargemaakt.

-door Mirjam Adriaans, foto Ronald Rietman-
Sinds oktober organiseert Triskell folkoptredens in De Bijsluiter van café Bijsmans in hartje Heerlen. Een mooie locatie voor een folkclub die kwaliteit hoog in het vaandel heeft. Tom Theuns, ook een graag geziene gast op de festivals van Triskell, stond gisteravond op het podium met Aurélia, het project met violiste Aurélie Dorzée en percussionist Stephan Pougin.

- door Henk -
Aurélia, het Vlaamse avantgarde-folk trio dat vanmiddag (zo 9/12) een verbijsterend mooi concert bij Folkcafé Tilburg gaf, heeft plannen om komende zomer per aak Nederland aan te doen. Hun theater-aak ‘Aurélia Féria' waarop zanger/gitarist Tom Theuns en violiste/zangeres Aurélie Dorzée samen leven, is klaar voor een theatertrip. 

-door Mirjam Adriaans, foto Ronald Rietman-
De presentatie van een nieuwe cd is altijd spannend. Dat was het ook voor Inner Strength gisteravond in de Para in Breda. Dat is ook nog eens niet de thuisbasis van de groep, die in Veldhoven is ontstaan. Maar dit optreden was al gepland in de reeks PARAfolk, en Unforgotten kon donderdag van de fabriek opgehaald worden, dus werd het een officiële presentatie voor een goed gevulde zaal.

Afgelopen zondag stond Erik Marchand in het Utrechtse RASA, bijgestaan door Thierry 'Titi' Robin op ud en Iraans percussionist Keyvan Chemirani. Volgens Ton Maas, die erbij was voor De Volkskrant, gaf die begeleiding vleugeltjes aan de Bretonse gezangen, maar komt Marchand als zanger beter uit de verf in een kleine bezetting.

-door Mirjam Adriaans, foto Ronald Rietman-
Na de aankondiging verschijnt een doorsnee man met een gitaar op het podium. Ik ken hem nog niet, maar zodra hij het instrumentaaltje inzet begrijp ik dat dit geen gewone singer-songwriter is. Peter Mulvey heet hij, het virtuoos gespeelde nummer heet Black Rabbit, is een compositie uit zijn tienerjaren, maar volgens hem klinkt het zo Iers dat iemand hem ooit gaat vertellen dat het eigenlijk al in 1845 door ene Frankie Lane geschreven werd.

- door Henk -
Met een jetlag wordt ze nóg beter, glimlacht violist Wouter Vandenabeele. Ze zijn net twee dagen terug van enkele concerten in China, kun je nagaan hoe fantastisch accordeoniste Anne Niepold uitfreakt tijdens enkele Olla Vogala-stukken, gisteravond in het Vlaamse Schoten bij de uitvoering van het project Klinkaard. In duel met haar trekzak kronkelt haar lichaam van top tot teen. Ze glijdt zowat van haar stoel...

Jan Hesseling, muziekpromotie Hellum, is als PR-man betrokken bij de organisatie van concerten in De Tibbe. Hij stuurde ons het volgende verslag van het optreden van Machair Ierse Folk, afgelopen zondag:
In muziekcafé De Tibbe te Sappemeer schonk men (nog) geen Guinness, maar verder waande je je afgelopen zondagmiddag in een Ierse Pub. Hiervoor waren de vijf mannen van Machair Folk verantwoordelijk.

-door Mirjam Adriaans, foto Ronald Rietman-
Het nieuwe seizoen Folkcafé's is gistermiddag weer begonnen in de Paradox in Tilburg. Een kleine veertig toeschouwers waren getuige van heel wat kwaliteit. We zijn dat daar inmiddels ook wel gewend, maar nu blijkt nog maar eens dat ze er een neus hebben voor talent. Lupa Luna heet de groep, die sinds vorig jaar bestaat, en onthoud die naam, want ze brengen mooie liedjes en heel fijne instrumentalen om heerlijk bij weg te dromen.

-door Mirjam Adriaans, foto Ronald Rietman-
Bij de cd-voorstelling van Laïs gisteravond in Tivoli De Helling in Utrecht bleek dat de band rockte, en hoe! Stevig gitaarwerk en toegevoegde elektronica zorgden voor muzikaal vuurwerk, met de gebruikelijke prachtige samenzang van de drie dames als centraal punt. Technisch gezien ging het niet helemaal foutloos, maar de flink gevulde zaal werd overdonderd en geboeid door een rockend geheel.

-door Sjak Janssen-
‘Dames en heren, elke dag sterven er liedjes. Deze avond is voor die liedjes,' zijn de magische woorden die Ricky Koole  als een soort van preek de zaal instuurt. Het publiek is er stil van. Geen geroezemoes, geen nutteloos geouwehoer. Alle aandacht is gericht op wat er op het podium te gebeuren staat. De boodschap is nog maar amper binnengekomen of een warm liedje van Karla Bonoff trekt de oren van het publiek nog verder open.

-door Assie Aukes-
Aan de vooravond van een omvangrijke tournee die haar tot april volgend jaar in de theaters in Nederland en België brengt, vond de laatste try-out van het nieuwe programma '40 jaar verliefd' van Lenny Kuhr afgelopen zaterdagavond plaats in Bant, een dorpje in de Noordoostpolder van de provincie Flevoland. Daar is de overbodig geworden katholieke kerk getransformeerd tot een klein cultureel centrum waarvoor een club enthousiaste vrijwilligers dit winterseizoen een erg aardig programma heeft weten samen te stellen.

- door Henk, foto's Ronald Rietman -
De drie Vlaamse zangeressen van Laïs, ondersteund op cello door Simon Lenski, hebben hun repertoire sterk vernieuwd. Tijdens een (te) kort concert van een klein uur (zo-avond 16/9) in een ovenheet Koningstheater in Den Bosch, blijkt hun evolutie een richting in te gaan die zowel avontuurlijke muziekliefhebbers als aanhangers van neofolk zal bekoren.

Paradiso keek gisteravond (wo 12/9) uit naar Joanna Newsom. Na haar meesterwerk Ys - haar tweede cd - moest de Canadese harpiste/zangeres enkele maanden geleden nog wegens keelpijn afzeggen. Nu was de Amsterdamse poptempel al weken uitverkocht. Voor Oor was Jasper van Vugt erbij en op de site van deze muziekkrant schrijft hij ondermeer dat het moeilijk is om niet in superlatieven over haar muziek te praten. Ze blijkt het immers ook live met gemak aan alle hoge verwachtingen te kunnen voldoen.

Het meest opvallende optreden van Norah Jones, zondagavond in de Heineken Music Hall, vond opmerkelijk genoeg zo'n drie kwartier vóór haar eigen concert plaats, zo concludeert Peter Bruyn in het Brabants Dagblad. Door haar onverwachte achtergrond- en duovocalen bij het voorprogramma van M. Ward liet ze zich namelijk van een verrassend excentrieke kant zien.

-door Mirjam Adriaans, foto Ronald Rietman-
Gisteren was de Zuid-Afrikaanse dichter/zanger Gert Vlok Nel een van de optredende artiesten op de warme slotdag van het Zomerparkfeest in Venlo. Bij eerdere concerten viel vooral zijn schuchtere bescheidenheid op en schortte het nogal eens aan aankondigingen, die we nu wel te horen krijgen, in duidelijk verstaanbaar Afrikaans of Engels. Als begeleiding heeft hij een contrabassist meegenomen, maar een paar nummers doet hij solo op akoestische gitaar.

-door Assie Aukes-
Na meer dan twintig jaar geen Ierse muziek gemaakt te hebben, mocht bandoneonspeler Carel Kraayenhof vrijdagavond in een bomvol Concertgebouw in Amsterdam zijn eerste liefde weer eens beproeven.

Willem Jongeneelen bezocht voor BN/De Stem het concert van Lenny Kuhr, die in het kader van het Zomerfestival Vlaanderen afgelopen dinsdag optrad in het Valkenberg in Breda. Het is een voorproefje van de komende theatertoernee, en Jongeneelen constateert dat er heel wat gebeurd is in haar leven sinds ze het Eurovisie Songfestival won in 1969: ...Ze toont dat ze even goed thuis is in de folk, Portugese fado als aan de Franse chansons gerelateerde liedjes met knappe, rijpe teksten van onder meer Herman Pieter de Boer...

Gezien: White Raven, met Gerry O'Connor
Spirit Store, Dundalk, Ierland - donderdag 17 mei

door Jessica de Korte


Het idee van trio White Raven: traditionele Ierse en Schotse liederen brengen in de sfeer van harmonieën, waarbij de originele kwaliteit en eenvoud van de werken niet verloren gaan. Dat doen de drie uitstekend. De stemmen van Ierse sopraan Kathleen Dineen, Amerikaanse tenor Robert Getchell en Letse bas Raitis Grigalis vullen elkaar prachtig aan, gebruikmakend van treffende composities. Met een zeer goede articulatie van de woorden voert het zangtrio je mee in verleden en emoties.

Afgelopen zondag was Deux Accords Diront te gast in het Korzo theater in Den Haag. Ton Maas schrijft in De Volkskrant: ...Anne Niepold en Aline Pohl (...) bedienen zich voor hun complexe, zelfgecomponeerde muziek van de nederige trekzak. Niepold, die alle stukken voor de groep schrijft, zoekt voortdurend de grenzen op van het instrument. Daardoor komen de dames ondanks hun fenomenale vingervlugheid af en toe handen te kort, met als gevolg dat soms de kin moet worden ingezet om van register te wisselen...