Gisteren was de Zuid-Afrikaanse dichter/zanger Gert Vlok Nel een van de optredende artiesten op de warme slotdag van het Zomerparkfeest in Venlo. Bij eerdere concerten viel vooral zijn schuchtere bescheidenheid op en schortte het nogal eens aan aankondigingen, die we nu wel te horen krijgen, in duidelijk verstaanbaar Afrikaans of Engels. Als begeleiding heeft hij een contrabassist meegenomen, maar een paar nummers doet hij solo op akoestische gitaar.

En zo krijgen we te horen dat Waarom Ek Roep Na Jou Vanaand een eerbetoon is aan Koos du Plessis, en later dat een goede vriend in obscure omstandigheden en totaal berooid is gestorven, twee weken nadat hij het folknummer City of New Orleans had opgenomen. Daarop volgt een mooie, gevoelig gezongen versie van dit lied, dat ooit bekend werd door Arlo Guthrie. Uiteraard ontbreekt ook Broken Souvenirs niet, de hit van Pussycat, waarbij zangeres Toni Willé nog maar eens bedankt wordt, Vlok Nel laat opnieuw merken een grote fan te zijn. Het merendeel van het optreden krijgen we echter eigen werk, van de cd Beaufort-Wes Se Beautiful Woorde. Nieuw is het nummer over Eugene Marais (1871-1936), een bekende Zuid-Afrikaanse schrijver die zelfmoord pleegde. In het liedje horen we over Rietfontein, de plaats waar Marais een tijdlang woonde en waar hij bekend stond als wonderdokter.

gert vlok nel
Gert Vlok Nel

De warmte zorgt ervoor dat de tent pas kort voor het optreden volstroomt. En wellicht voegt het broeierige weer zelfs nog wel extra sfeer toe, het is helemaal niet moeilijk om je te verplaatsen in het dorre landschap van de Groot Karoo, te zien in de documentaire van Walter Stokman, met muziek van Vlok Nel, over zijn woonplaats Beaufort-Wes, die ook in zijn liedjes regelmatig terugkomt. Vooraan laat het op de grond zittende publiek zich graag overtuigen van de kwaliteit van de fraaie, melodieus gezongen liedjes, het lichte geroezemoes achterin dringt nauwelijks door.

Er komt dus een toegift, en als de aankondiger merkt dat het publiek enthousiast is meldt hij dat ze desnoods een hotel zullen huren als dat nodig is, waarna er opnieuw een groot applaus volgt en nog een tweede toegift, met tot besluit het verhaal over Oom Jakkie, dat helaas wat wordt overstemd door Peter Koelewijn die inmiddels op het hoofdpodium is begonnen. Gert Vlok Nel heeft al heel wat optredens in Nederland gehad, maar het lijkt erop dat de magie van zijn poëtische liedjes blijft werken, zelfs op een groot evenement.

Even bijkomen doen we in het heerlijk koele museum, nu ook even onderdeel van het festivalterrein, met mooie verhalen en (onversterkte) muziek van Denvis.

Gert Vlok Nel komt in oktober opnieuw naar Nederland en is dan te zien op de volgende locaties:
5 oktober Uden - De Pul