- door Henk -
Nog nooit klonk het traditionele Vlaamse lied St. Anna zo mooi als nu. ‘Sint-Annadag is deure / ‘k zijn al mijn centjes kwijt / nou zit ik hier te treuren / met kleine appetijt', etc... Op de debuut-cd van de Vlaamse topband Ambrozijn zong Ludo Vandeau het destijds al. Een paar jaar geleden ging Ambrozijn zonder hem als trio door. Nu de groep tien jaar bestaat is Vandeau er voor een serie jubileumconcerten weer even bij. En hoe...!

De Leuvense schouwburg  loopt er (vr 29/12) aardig vol voor. En terecht, want het affiche belooft nogal wat. Wouter Vandenabeele (viool), Tom Theuns (zang/gitaar) en Wim Claeys (accordeon en doedelzak) hebben een hele batterij aan gasten aangekondigd. Wordt St Anna nog in de ‘oorspronkelijke' viermansbezetting gebracht, in een groot deel van het dik twee uur durend concert laat Ambrozijn zich bijstaan door een zevental violisten, cellist, bassist, drummer en vijf gastvocalisten.

Vrijwel alle (25!) nummers zijn voorzien van knappe nieuwe arrangementen. Wat wil je ook met zo'n bezetting. Er zijn zoveel sterke strijkers op violen, altviool, cello en contrabas. We zien er een stel uit Olla Vogala (violisten Stefaan Smagghe en Luc Degezelle, contrabassit Arne Van Dongen en drummer Luc Vandenbosch) maar bijvoorbeeld ook violiste Aurélie Dorzée (Aurélia, Horizonto, Trio Trad).

En dan de gastzangers. Als die samen hun mond opendoen klinkt er een oorstrelend folkkoor. Het gaat om de vermaarde Franse folkmuzikant Gabriël Yacoub (o.a. Malicorne) die drie van de zes Ambrozijn-cd's produceerde (Ambrozijn, Kabonka en Krakalin), de Franse zangeres Sylvie Berger die meezingt op de albums Kabonka en Krakalin, de Urban Trad-zangeres Soetkin Collier die destijds betrokken was bij de eerste Ambrozijn-repetities in de Gentse Bomasstaat en bij de sessies in café Den Hemel, de eeuwig jonge Vera Coomans, de zangeres die ooit furore maakte bij Rum en Madou en onlangs nog prominent aanwezig was op het laatste Ambrozijn-album Krakalin en natuurlijk Ludo Vandeau, Ambrozijns leadzanger tot drie jaar geleden.

Van de project-cd ‘De Hertog van Brunswijk' die Ambrozijn in 2003 opnam met Paul Rans horen we niets. Uit de overige vijf albums wordt ruim geput. Alleen al van de debuut-cd vijf nummers: Schoon Lief (zang Soetkin Collier), het onverslijtbare Tous les amants, het al genoemde St. Anna, Nooit meer niets meer en het walsje Voktijn. Ook een nummer dat de cd niet haalde, het van Rum bekende traditionele Pieronelle, wordt door Soetkin Collier fraai gezongen. In de nieuwe arrangementen heeft ook dat oudere werk niets aan actualiteit ingeboet.

In volle bezetting klinken de uptempo stukken ronduit overweldigend. De zaal is met stomheid geslagen door de impact die nummers krijgen door de inzet van alle strijkers, de pittige drums en het voltallige koor in bijvoorbeeld het groovy Jésus qui joue l'accordéon, Partons, Naradie of Belle Francoise. Soms klinken de strijkers Beatlesk zoals in The disciple song. Een enkele keer dreigt er zich op het balkon spontaan een 'tovercirkel' te ontwikkelen als een onweerstaanbaar swingende versie van de Botsjeribo-instrumentaal Doedelyoudou? over ons wordt uitgestort. De voeten blijven aan de vloer maar de handen klappen driftig mee.

Vaak genoeg wordt gelukkig ook op een prachtige manier de intimiteit gezocht. Onder begeleiding van accordeon en gitaar zingt Vera Coomans breekbaar Fragment, ofwel ‘...altijd weer zal het schip vergaan maar naast mij bestaan...'. Ik roemde al St. Anna maar ik werd minstens zo zeer geraakt door de speciale uitvoering van het intiem walsende Dessus la mer coulante. En dan met name door de a capella gezongen gedeelten van het duo Sylvie Berger en Vera Coomans.

Nog zo'n mooi moment: Gabriël Yacoub wordt speciaal in het zonnetje gezet. De muzikanten van Ambrozijn zien in hem een groot voorbeeld. Hij krijgt de vrijheid om twee nummers uit zijn eigen repertoire te brengen. Je resterai ici, zingt-ie in zijn uppie met enkel gitaarbegeleiding. In zijn grootste ‘hit' Les choses les plus simples zingt Vera Coomans de tweede stem en neemt Vandenabeele alle strijkers aan de hand in een subtiele ondersteuning.

Het publiek ondergaat het allemaal dankbaar. Het neemt geen genoegen met één toegift. Het worden er een stuk of vier. Na de bijna traditionele afsluiter Tous les Amant (in vol ornaat met Vandeau als zanger) volgt als eerste Naradie met een bewogen intro op viool van Aurélie Dorzée  en leadzang van Theuns. Kippenvel is er in een intermezzo met boventoonzang van Theuns bij een subtiel meanderende viool van Vandenabeele.
Daarna bouwt het trio zonder aanhang in een waanzinig tempo nog een feestje met polka's, een mazurka en nog meer van dat fraais. Als de zaallichten al zijn ontstoken maar het publiek om meer blijft smeken wordt het complete gezelschap terug gedirigeerd naar het podium. Sommigen zijn zich al aan het omkleden, of laven zich aan een drankje. De herhaling van het toepasselijke ‘Partons' is er niet minder om.

In de foyer blijft het daarna nog lang gezellig onrustig bij stomende muziek van dj Klesie.

Paul Baten van het Limburgse Triskell Media heeft van 25 nummers opnamen gemaakt, tijdens de jubileumconcerten en de repetities. Hij verwacht dat er zo'n 16 à 18 overblijven om op een live-cd te worden uitgebracht. Die moet in februari klaar zijn als Ambrozijn, dan zonder strijkers maar wel met gastvocalisten ( - Yacoub), een jubileumtournee maakt en daarbij ondermeer op 17 ferbuari Wormer aandoet.

Bleef het in de Vlaamse media opvallend stil rond dit jubileum, gisteravond maakte het VRT-journaal op TV Één dat meer dan goed. In een item van een paar minuten kwam het trio met de gastmuzikanten live aan bod in Pieronelle en Dessus la mer coulante. In een interviewtje is de enige die iets zinnigs te berde brengt Wim Claeys, op het podium normaal toch de clown van het stel. Op een vraag naar toekomstplannen zegt Vandenabeele ooit met een ruimteschip op het podium te willen landen. Waaraan Theuns - al net zo Ambrozijn-droog - toevoegt dat de subsidie-aanvragen daarvoor al onderweg zijn...