Gisteravond was het tweede concert van de Finse groep Värttinä in Nederland, in het Tilburgse 013. Het werd een soort 'best of', met nieuwe nummers van Miero en veel materiaal dat op hun in mei uitgekomen dvd Live Archive staat, waarmee ze hun twintigjarig jubileum hebben gevierd. De goedgevulde kleine zaal werd er stil van.

värttinä
Värttinä

Susan Aho, Mari Kaasinen en Johanna Virtanen zongen met hun zeskoppige begeleidingsband van donker geklede heren heel wat nummers van het jongste album Miero (uit januari), onder andere Eerama, over de dochter die niet mag trouwen en uiteindelijk alleen blijft, Mataleena, titelnummer Miero en Synti. Maar we hoorden ook wat oude bekenden, zoals de bezweringen van Tauti (om ziekte uit te bannen) en Äijö (over de oude man die door een slang gebeten wordt en met magische spreuken aan de slag gaat), de instrumentaal Vihi in het midden, die door de dames gebruikt wordt om te pauzeren, terwijl de heren zich even in de kijker mogen spelen. Daarbij was gisteravond een mooi uitwaaierende solo van Jaska Lukkarinen te horen, beginnend met percussie en aanzwellend naar een stevige drumpartij. Jammer dat er één irritante bezoeker was die hier doorheen stond te roepen, maar die werd gelukkig snel meegenomen door de beveiliging. De overige 100 of zo stonden stil te genieten. Ook violist/jouhikko-speler Lassi Logrén kreeg een prominente rol in de vorm van aanvullende zang in Miero, waarbij hij een prima donkere toevoeging was aan de heldere stemmen van de drie dames.

De toegift was puur genieten, het publiek mocht eerst kiezen tussen a capella uitvoering van Käppee of Aitara, het werd de laatste (van het gelijknamige album uit 1994), maar er was nog meer nodig, "so take your clothes off". Al snel hadden Susan, Mari en Johanna enkele jasjes om dit wasvrouwenlied te spelen. Meezingen mocht vervolgens ook nog in Seelennikoi, de eerste keer was het nog een beetje aarzelend, maar toen er gezegd werd dat het in Amsterdam de avond ervoor beter was gegaan, liet het Tilburgse publiek horen helemaal niet onder te doen voor de randstedelingen, en liet Värttinä vervolgens zelfs voor een tweede toegift terugkomen.

Värttinä gaf de gebruikelijke show op het podium, maar deze avond leken de dames er ook nog heel wat plezier in te hebben om de toeschouwers te vermaken met gebaartjes en heksachtige gezichtsuitdrukkingen. Ook de band droeg zijn steentje bij met vooral de capriolen van bassist Hannu Rantanen. Daarbij waren licht en geluid ook nog dik in orde, daar hadden ze eigen mensen voor meegenomen. En als je dan voor elkaar krijgt dat een staand publiek, met een bar bij de hand, muisstil wordt bij de toegift, mag dit met reden een geslaagd concert worden genoemd.

Vanavond speelt Värttinä nog in de Oosterpoort in Groningen. Bezetting: Susan Aho, Mari Kaasinen en Johanna Virtanen (zang), Janne Lappalainen (bouzouki, sopraansax) Markku Lepistö (accordeon), Lassi Logrén (viool, jouhikko=een oude Finse lier en zang), Jaakko 'Jaska' Lukkarinen (drums, percussie), Hannu Rantanen (elektrische contrabas) en Antto Varilo (gitaren).