Gisteravond werd een nieuwe concertreeks geopend in Meneer Frits, het grand café bij het Muziekcentrum Frits Philips in Eindhoven. De aftrap kwam van programmeur Ad van Meurs, oftewel The Watchman, die zijn nieuwe cd High Acres presenteerde.

Een cd-presentatie van de Watchman levert in Eindhoven gegarandeerd een volle bak op, zo ook gisteravond. Een goede zet van de organisatie om juist hiermee een reeks wekelijkse americana- en rootsmuziek te beginnen. Ad van Meurs presenteert al enkele jaren een serie concerten in de kleine zaal van het Muziekcentrum waar artiesten op het podium verschenen die hij tijdens het toeren als Watchman zoal tegenkwam. Nog langer al organiseerde hij de Manic Mondays, in diverse café's in de stad. Nu gaat hij verder in Meneer Frits, dat voor de gelegenheid wordt omgetoverd in een gezellige club, met tafeltjes en stoelen, waar je lekker wat kan drinken tijdens het luisteren.

High Acres is al een paar maanden klaar, maar werd dus gisteravond pas officieel gepresenteerd. Dat betekent een volledige band op het podium. Van Meurs op akoestische gitaren, Stephan Jankowski op akoestische en elektrische gitaar, Theo Wijdeven op bas en Eric van der Lest op drums werden aangevuld met Gerard de Graaf op piano en Osama Mileegi (ook van NO blues) op percussie. Achter het mengpaneel staat zoals gebruikelijk Ankie Keultjes, die ook de achtergrondzang voor haar rekening neemt.

the watchman
The Watchman, met Stephan Jankowski (links) en Theo Wijdeven (achteraan)

Op twee na worden alle nummers van de nieuwe plaat ten gehore gebracht, afgewisseld met wat ouder werk. De band treedt niet zo vaak in zijn geheel op, en hier en daar gaat er dan ook wel een kleinigheid mis, maar dat zie je meer dan dat je het hoort. Dan schiet iemand in de lach, of kijkt even op wat er gaande is, en herstelt direct de fout. Dat getuigt van professionaliteit bij The Watchman, waar het spelplezier ook zichtbaar van belang is.

Het optreden begint met Eagle Lander, het eerste stuk op het nieuwe album, gespeeld door de vier vaste leden van The Watchman. Deze instrumentaal zal de bezoekers van eerdere Van Meurs presenteert-avonden bekend in de oren klinken als vaste opener. Het staat al een aantal jaren op het repertoire van Van Meurs, maar hij nam het nu pas op. Heerlijk subtiel was het spel van Stephan Jankowski op zijn elektrische gitaar bij het titelnummer High Acres, dat gebaseerd is op een gedicht van Eddie Besselsen. Hij laat horen een uitstekend muzikant te zijn in zijn (ook elektrische) gitaarsolo bij Looking For You.

Dan is het vooral de virtuositeit van Osama Mileegi op percussie die opvalt. Bij Take My Blues Away, een lied van Carnival Of Circumstance, horen we een aanstekelijk duet tussen Mileegi op zijn Afrikaanse trommels en Eric van der Lest met kwastjes op de drums. Later, bij Dumbo (waar helaas iets mis ging met het geluid, waardoor de stem van Ankie Keultjes even niet goed te horen was) krijgen we een percussie-solo, waarna Van Meurs Mileegi terecht afkondigt als 'Koning van Khartoum'. De manier waarop deze bescheiden man speelt ziet er zo gemakkelijk uit, maar hij weet ondertussen met zijn handen de mooiste trillers en rollers uit zijn trommels te halen. Dan kun je als toeschouwer nauwelijks op je stoel blijven zitten...

De afsluiter is opnieuw een instrumentaal, Theme from 'The Blue Zone', dat op Melancholicus Realisticus te vinden is. Hierbij krijgen alle muzikanten van de band even de gelegenheid om te soleren, waardoor het nummer lekker uitwaaiert en, net als een paar andere stukken, een wat Zuid-Amerikaanse klank meekrijgt, waardoor het lekker ontspannen overkomt. Na de fijne Louisiana Blues in de toegift is het tijd voor de videoclip van Dumbo. We krijgen beelden te zien die gemaakt zijn op Folkwoods en in het Muziekcentrum, met in de hoofdrol natuurlijk Ad van Meurs. Mooi gemaakt, met veel vrolijke, dansende mensen die zich uitstekend vermaken. En dat vermaken is nou precies wat het publiek deze avond ook deed.

Van Meurs kondigde ook nog enkele artiesten aan, die later dit seizoen zullen optreden: Slaid Cleaves, Lynn Miles en Chris Smither zijn toegevoegd aan een toch al aansprekende lijst met volgende week Songwriters United, en in oktober Caroline Herring & Jeffrey Foucault, Dar Williams, Michael de Jong en Tom Skinner & Gene Williams.

De concerten beginnen elke maandag om 21:00 uur en de entree bedraagt 5 euro.