Het werd een bijzondere avond in de Tilburgse synagoge, instrumenten waren nauwelijks te horen, mooie stemmen des te meer. Vocalisten hadden de hoofdrol, naar klassiek neigend, volkse en meerstemmige zang, het kwam allemaal aan bod bij Synagoge Vocaal gisteravond.

Hij heeft al een behoorlijke reputatie, vooral op koorgebied, maar deze avond is Tilburger Frans van Hoek te zien en te horen als dirigent en extra zanger bij het vierkoppige Driest. Een Sanctus of Agnus Dei klinkt vrij klassiek, maar er is ook ruimte voor een heuse folkballad over Willie John en Jack Doodle met wie het helaas niet al te best afloopt. Prachtige stemmen van twee dames en twee heren die uitstekend tot hun recht komen in de mooie akoestiek van de synagoge.

Driest
Driest

De volkse noot komt van David Cornelissen, die in een liedje zijn bijnaam Diedeliedavid uitlegt, het heeft allemaal van doen met de melodietjes die hij in zijn hoofd heeft. Hij begeleidt zichzelf op gitaar of mandoline. Als extraatje heeft hij Bridget met nog een gitaar meegenomen, met wie hij een paar duetten doet. Iedereen mag twee korte setjes doen, in zijn tweede beurt neemt hij een houten fluit in de hand om al improviserend uit te komen op de Wespendans, een instrumentaaltje dat hij opnam met de formatie Vandiekomsa. Ook nu nodigt hij een gast uit, Luc Plompen, net als hij lid van de Verenigde Volksmuzikanten. Hun stemmen passen goed bij elkaar in een paar liedjes waarbij het vooral om mooie vrouwen draait. Instrumenten zijn niet nodig, hun krachtige samenzang boeit ook zonder extra begeleiding.

David en Bridget
David en Bridget

Als laatste is er d'Ambrass, een trio dat ik bijna drie jaar geleden zag op het Boerebal in Moergestel. Toen noemden ze zich Kopkaeze, ze deden onder meer een mooie uitvoering van Marions Les Roses van Malicorne en die komt ook nu weer voorbij. Het is al snel duidelijk dat deze heren niet stilgezeten hebben, hun samenzang is, ongetwijfeld mede dankzij hun coach Peter Cornelissen die ook deel uitmaakt van Driest, nog hechter geworden en ze maken meer gebruik van de mogelijkheden van hun verschillende stemmen. In het eerste setje heeft Luc Plompen nog een beetje last van een kriebel in zijn keel, in het tweede deel is die helemaal weg en is het volop genieten van onder meer De Goei Week, een traditional die we kennen van Wannes Van de Velde en de prachtige donkere folkballade Broken Hearted Among The Pines, geschreven door Jim Boyes van Coope, Boyes & Simpson naar aanleiding van de dood van Kurt Cobain van Nirvana.

d'Ambrass
d'Ambrass

A capella zang is niet erg populair, het vereist nogal wat van zowel de vocalisten als de luisteraars. Deze avond wordt er echter aandachtig geluisterd door een goed gevulde zaal. Volle stadions zal deze vorm van muziek niet trekken, maar dat er wel degelijk liefhebbers zijn moge duidelijk worden uit een welgemeende staande ovatie aan het eind.