-door Mirjam Adriaans, foto’s Ronald Rietman-
De tour is over de helft, het duo Mc Gowan Munnelly is lekker ingespeeld en laat dat merken ook. De energie spatte ervan af gisteravond tijdens hun optreden in de reeks Ad van Meurs Presenteert… bij Meneer Frits in Eindhoven, enkel door trekzak en gitaar.

Als je zegt dat trekzakvirtuoos David Munnelly Ierse muziek speelt doe je de man schromelijk tekort. Samen met gitarist Shane Mc Gowan (nee, niet die van The Pogues) weet hij een lekker vol Meneer Frits te betoveren met jigs en reels, maar er zijn ook invloeden van Django Reinhardt, een musettewals of een klassiek deuntje, en hoor ik daar nou zelfs een tangoriffje?

Shane Mc Gowan en David Munnelly
Shane Mc Gowan en David Munnelly

Er komt veel nieuw repertoire voorbij, waaronder Pearl, genoemd naar de Parel van Zuilen (een podium dat net als Meneer Frits elke maandag mooie akoestische muziek programmeert) in Utrecht, de plaats waar David Munnelly al enkele jaren woont. Die levert overigens nog meer inspiratie, een van de stukken heet Herfst (“that’s dutch for autumn” legt hij met typisch Iers gevoel voor humor uit), het kwam bij hem op door een boom waarop hij uitkeek en die op een of andere manier bijzonder werd. Maar de mannen spelen ook veel werk dat van over de oceaan komt, bijvoorbeeld een stuk van bluegrass-fiddler Kenny Baker (die jarenlang met The Bluegrass Boys van Bill Monroe optrad), een stampende reel uit Quebec (op melodeon) of een tune uit Nova Scotia. Munnelly heeft een flinke staat van dienst in diverse formaties, een daarvan heet Accordion Samurai, waarvan Blind Harbour/Carty’s Reel met pakkende overtuiging gespeeld wordt.

David Munnelly op de melodeon
David Munnelly op de melodeon

Een enkele keer wordt gezongen door Shane Mc Gowan, een paar nummers van zijn beroemde naamgenoot, maar ook een mooi vertolkt May You Never van John Martyn. Toch weet Mc Gowan me vooral te raken met zijn heerlijk ritmische gitaarpartijen, waarbij hij zijn instrument vrijwel recht overeind houdt om al zijn gevoel in de klanken te kunnen leggen. En dan zet ie alsof het niks ook nog even een lekker potje gipsy swing neer, waarbij gast Wouter van der Schoor aanschuift met een extra gitaar. Wanneer Mc Gowan een gebroken snaar moet vervangen in de tweede set vertolkt Munnelly in zijn eentje een bloedstollend mooie slow air waarbij de zaal niet anders kan dan ademloos stil luisteren.

De mannen geven nog enkele optredens:

28 januari La Tentation, Rue de Laeken 28 Lakenstraat, Brussel (B)
29 januari Folkclub De Toonzaal,Prins Bernhardstraat 4-6, Den Bosch