-door Mirjam Adriaans, foto’s Ronald Rietman-
Als ‘artist in residence’ van de organisatie Groeten uit Oisterwijk mocht Linde Nijland gisteravond in Cultuurcentrum Tiliander een reisverslag doen in concertvorm. Het werd een bijzondere avond, eerst door een boeiend verhaal over haar reis naar Bhutan in 2008 en vervolgens muzikaal met een stel wereldstemmen. Die van haarzelf natuurlijk, maar ook die van Fred Piek, Danica Krstic en Namgyal Lhamo.

Voor de pauze vertelden Linde Nijland en haar vaste begeleider Bert Ridderbos over hun reis naar Bhutan, waar in 2008 een nieuwe koning gekroond werd. Heerlijke anekdotes over hoe de generator die net in de hitte een berg opgesleept was het al snel begaf waardoor er niet gefilmd kon worden, of over de gevaarlijke wegen in India, waarbij beelden vertoond werden uit de film A Musical Journey: On The Road To Bhutan. En als er iets duidelijk werd dan is het wel dat muziek culturen verbindt.

Na de pauze was het tijd voor muziek. De gasten waren zeer gevarieerd, maar hadden een ding gemeen: een wereldstem. Fred Piek, ooit van Fungus, heeft net een nieuwe cd opgenomen die hij in maart gaat presenteren, hij heeft nog immer een heldere sterke stem. De Servische Danica Krstic is in de film te zien als 13-jarig meisje, nu is ze 19 en laat ze iedereen in stille bewondering achter door haar ongelooflijk volle vocalen. Via het programma Acoustic Roots van de Concertzender waar Linde Nijland eens voor mocht spelen leerde ze de Tibetaanse nachtegaal Namgyal Lhamo kennen, die gewoon in Nederland woont en in zachte bescheidenheid weet te betoveren met een krachtige stem.

Ronald Rietman maakte de volgende beelden.

Fred Piek en Linde Nijland
Fred Piek en Linde Nijland