Dat een staand concert ook een stil luisterend publiek kan opleveren bleek gisteravond bij het optreden van Rachel Sermanni in Utrecht. Een goed gevulde Spiegelbar had zijn volle aandacht bij de beeldende liedjes van dit jonge Schotse talent.

In haar eentje staat ze op het podium, niet al te groot, maar ze straalt vanaf het begin kracht uit. Met Ever Since The Chocolate voert Rachel Sermanni het zo'n dikke honderd personen tellende publiek meteen mee in haar eigen intieme muzikale wereld van de droomfolk om de luisteraars pas een flink uur later weer los te laten. Zichzelf begeleidend op akoestische gitaar brengt ze vrijwel alle nummers van haar nieuwe cd Under Mountains, waarbij ze onthult dat Sea Oh Sea voor haarzelf altijd The Pirate Song zal blijven heten, het is maar dat je het weet.

Rachel Sermanni

Maar er is ook ouder werk, zoals The Burger Van Song, een voor haar doen behoorlijk uptempo stuk waarin ze haar frustratie uit over de week dat ze in zo'n hamburgerkar heeft gewerkt. "This is for the customer who put sugar on his fries. And blamed me," klinkt het nog verontwaardigd. Gelukkig voor ons heeft ze een andere carrière gezocht en gevonden in de muziek.

Ze bouwt haar set goed op, tegen het einde kan ze vol uithalen met het aanstekelijk dynamische The Fog, om gelijk daarna onversterkt af te sluiten met een adembenemend gevoelige uitvoering van Song For A Fox. Als het enthousiaste applaus losbarst verlaat ze het podium niet, maar gaat gelijk verder met de toegift, nuchter constateert ze dat dat tijd uitspaart en zet Eggshells in om dan echt te eindigen met het sobere pareltje Little Prayer (dat op de ep The Bothy Sessions verscheen).

Rachel Sermanni

Het is het laatste optreden van haar tour in Nederland (uit de aankondigingen blijkt dat ze inmiddels ook al een aardig woordje van onze taal heeft opgepikt), maar ze belooft dat ze komend jaar in april terugkomt. Dan neemt ze haar band mee, en dat zou muzikaal gezien meer mogelijkheden kunnen bieden, maar ook in haar eentje bewijst ze deze avond dat ze liefhebbers van mooie luistermuziek een topavond kan bezorgen. Zelf vat ze dit optreden uitstekend samen op haar Facebook-pagina, in slechts twee woorden: "Utrecht. Wow."