Voor slechts €5,- kun je naar de maandelijkse Vastenaovend met The Watchman band en een gast in café Wilhelmina in Eindhoven. Een klein bedrag voor een mooi muzikaal avondje uit, zo bleek ook gisteravond met een zinderend gastoptreden van percussionist Osama Milaagi.

De Vastenaovend in café Wilhelmina kent een vast patroon. Voor €5,- entree krijg je elke derde donderdag van de maand Ad van Meurs en zijn Watchman band, die een paar nummers spelen om vervolgens een gast op het podium uit te nodigen. Soms is dat heel gezellig, zoals met Rik Polman, de muziek kan jazzy uitwaaieren, zoals met saxofonist Jos Beeren, en weer een andere keer worden de toeschouwers stil van de verrassende kwaliteit die ze voorgeschoteld krijgen, zoals gebeurde bij het eerste gastoptreden van folkduo Sophie Cavez (accordeon) en Baltazar Montanaro (viool). Van Meurs speelt regelmatig piano, maar zijn gitaren zijn nooit ver weg.

De Sudanese percussionist Osama Milaagi kennen we vooral van NO blues. In eigen land is hij wereldberoemd en heeft hij in stadions gespeeld, maar ook voor enkele tientallen luisteraars trekt hij graag zijn registers open. Dat bleek gisteravond nog maar eens bij Wilhelmina, waar hij zijn trommels liet spetteren. Deze avond zijn er geen toetsen, wel een lapsteel, gevonden bij de oud-ijzerboer door een vriend van Van Meurs. Hij bespeelt het ding een paar keer en zeker bij de Afrikaanse klanken van Milaagi pakt dat erg goed uit. Het doet een beetje denken aan die rammelige klanken van Tinariwen, die met oude jaren '70 versterkers aan de slag gingen en westerse blues verwerkten in hun Afrikaanse ritmes. En die ritmes, die weet Osama Maleegi als geen ander te vertolken op bongo's. Bijvoorbeeld in NO blues-nummers als Ya Dunya of het heerlijke Columbus Stockade, waarin hij samen met Ankie Keultjes in het Arabisch zingt, maar ook bij de lekker bluesy uitgevoerde songs van The Watchman. Zingen kan Milaagi ook, zijn warme stem is solo te horen in Le, waarbij hij zichzelf begeleidt op zijn Afrikaanse ud, die, hoewel minder verfijnd dan de Arabische, gevoelige klanken voortbrengt. Hoewel Milaagi zich bescheiden opstelt, vliegen zijn handen razendsnel over de trommels.

Ad `The Watchman' van Meurs en Osama Milaagi, op de achtergrond bassist Theo Wijdeven

Er ontstaat een wisselwerking tussen hem en de band, die een erg lekkere sfeer oproept. Het is een kroegoptreden, en her en der wordt wel wat gekletst bij een biertje, maar de aandacht wordt toch vooral op het podium gericht. En al zijn er maar enkele tientallen toehoorders, het enthousiasme is er niet minder om. Een fijne solo, het zinderende percussiewerk, elk nummer wordt na afloop beloond met een sterk applaus. Een bezoeker is zelfs zo geraakt dat ie Van Meurs na afloop een eurobriefje toesteekt. Hoewel die graag sponsors zou zien om deze avonden te kunnen blijven organiseren is hij toch verrast door dit gebaar. De overige bezoekers blijven nog even hangen voor een drankje, of verlaten het café met een goed gevoel. Een lekker muzikaal avondje uit hoeft niet veel te kosten en je krijgt er een mooie herinnering voor terug, wat wil je nog meer?

Maandelijks is er Vastenaovend in café Wilhelmina. Voor slechts 5 euro krijg je de volledige Watchman band plus een gast. De volgende editie is op donderdag 22 maart 2012. Meer info: http://www.advanmeurs.nl/