Hoewel de naam Le Grand Bateau me vooraf niets zei, zorgde de groep voor een verrassend warme muzikale avond gisteren in Meneer Frits in Eindhoven. Ze overtuigden met eigen werk, maar ook als begeleiding van Wim De Wulf.

Twee muzikanten uit het gezelschap kende ik al, pianist Yves Meersschaert had ik al vaker zien spelen met Lieven Tavernier en Bruno Deneckere, drummer Tom De Wulf zat een aantal jaren met de gebroeders De Meester in de sterke balfolkgroep AedO. Een tijd geleden liepen Meersschaert en de jonge zangeres Aster Van Vaerenbergh elkaar tegen het lijf, het klikte meteen en Le Grand Bateau was geboren. De naam is ontleend aan die van de cruiseschepen die in vroeger tijden de zeven wereldzeeën bevoeren met aan boord een orkest of een jazzclub die des avonds optrad voor een publiek van opgeklede vakantiegangers. Het duo wordt verder begeleid door contrabassist Koen Kimpe en gitarist Thomas Noël (ook op melodica of keyboard) en de voornoemde De Wulf. Er wordt grotendeels eigen werk van Meersschaert gespeeld, maar ook een cover van de grote chansonnier Georges Brassens staat op het repertoire.

Le Grand Bateau

Folk is het misschien niet helemaal, maar soms is het ook goed om eens verder te kijken in de muzikale wereld. Dat Meersschaert een virtuoos pianist is, is al eens vaker gezegd op deze site, dit keer hoorde ik zelfs Doors-achtige klanken uit zijn vingers komen, maar ook Noël zorgt voor een karakteristiek geluid met een soms stevig uitpakkende gitaar of juist een subtiele ondersteuning op melodica. Jammer dat bij de eerste nummers de techniek niet helemaal meezat, waardoor de gitaar nogal kraakte, maar gelukkig werd dat kundig opgelost, met enig kunst- en vliegwerk (en flink wat tape) door assistent-geluidstechnicus Bart. Vanaf dat moment konden we genieten van een mooi warm geluid, dat varieerde van een mix tussen chanson en kleinkunst via ontspannen jazzy tot heerlijke rumba of tangoklanken. Zangeres Aster heeft een fijne stem die lekker in het gehoor ligt en presentator van de avond Ad van Meurs de uitspraak ontlokte: "Was u vroeger ook allemaal zo verliefd op France Gall?". Op de website van de groep zijn enkele demo's te beluisteren.

Na de pauze vormen de muzikanten de begeleiding van zanger/gitarist Wim De Wulf (inderdaad, broer van Tom). Hij heeft een dubbel-cd gemaakt, Grensgeval / Cas Limite. De geboren Gentenaar woont tegenwoordig in Wallonië en ondervindt daar aan den lijve hoe het zit met verschillen tussen de diverse bevolkingsgroepen. Het heeft hem doen besluiten om eens wat aan culturele uitwisseling te gaan werken. Naast zijn eigen verhalende nummers, soms in het Frans en dan weer in het Nederlands gezongen met mooi gerafelde stem, speelt hij ook een Nederlandse vertaling van Bijou (van de Franse chansonnier Thomas Fersen) en een Franse versie van De Steen van Bram Vermeulen. Dat laatste begint weliswaar vrij ingetogen, maar krijgt vervolgens (met opzet, zo vertelt hij naderhand) flink wat vrolijk zonnige klanken mee, die in niets meer aan het origineel doen denken. Het is de eerste keer dat de muzikanten in deze samenstelling voor de begeleiding zorgen, wellicht dat dat hier en daar voor wat eenvormiger klinkende arrangementen zorgt, maar als je de teksten kunt volgen is het toch genieten van mooie woordvondsten. J'ai bougé un caillou dans une rivière sur la terre…, luister zelf op zijn site: www.wimdewulf.be/audio/Caillou.mp3.

Wim De Wulf

Aan het einde is er alle lof van de muzikanten voor het geluid in Meneer Frits, zoals altijd prima verzorgd door vakvrouw Ankie Keultjes. Thomas Noël grapt na afloop dat ze haar wel mee naar België zouden willen nemen, maar ze wil niet. Gelukkig maar voor het publiek op de maandagavonden bij Ad van Meurs presenteert…

Er is in 2011 nog meer moois te verwachten in de reeks Ad van Meurs presenteert… in Meneer Frits in Eindhoven. Hieronder een overzicht:

10 januari: Shannon Lyon & The Townes Van Zandt Experience
17 januari: Joy Kills Sorrow
24 januari: De Grote Prijs Tour met Fabiana Dammers, de band Lee Mason, Eefje en weer een band: the Cosmic CarnivaL.
31 januari: Michael Weston King & George Carver
07 februari: Danny Michel + support Sean Taylor
14 februari: Martyn Joseph en Lynne Hanson
21 februari: Alex Roeka
28 februari: Twilight Hotel
14 maart: Ma Rain & Pete Morton
21 maart: Bart Jan Baartmans CD presentatie
28 maart: Catherine Russell
04 april: A.J. Roach trio
11 april: Cam Penner & Rebecca Loebe
18 april: John Fullbright
25 april: Corinne West & Kelly Joe Phelps
02 mei: Chris Smither & Peter Mulvey
09 mei: Mark Erelli & Jeffrey Foucault
16 mei: Cahalen Morrison
23 mei: Rita Hosking
30 mei: Ruud van den Boogaard en band
06 juni: Truckstop Honeymoon & Ben Prestage
13 juni: Eindhoven SiSoCity

Het seizoen wordt op zaterdag 18 juni afgesloten met Naked Song, een festival waar het lied centraal staat in alle zalen van het Muziekgebouw in Eindhoven. Meer info over de concerten vind je op: www.advanmeurspresenteert.nl.