Sinds september heeft Marike Jager al in diverse theaters opgetreden, gisteravond zag ik de voorstelling in Amstelveen. Door de kleine bezetting, met akoestische gitaar, toetsen en drums of percussie, komen juist de subtiliteiten in de arrangementen naar voren en ontstaat een intieme sfeer.

De voorstelling van gisteravond maakt me nieuwsgierig naar de dvd die in aantocht is. Afgelopen woensdag werden opnamen gemaakt in Nijmegen, met een vijftal camera's plus de muzikanten, daartegenover is het heerlijk ruim in De Griffioen, zo vertelt Marike. Het programma bestaat uit een mix van haar beide albums, The Beauty Around en Celia Trigger. Diverse liedjes hebben voor het theater een ander arrangement gekregen, minder rockend maar toch dynamisch, een enkele keer wordt zelfs een stukje onversterkt gespeeld.

Zoals gebruikelijk begeleidt Marike zichzelf soms op piano, meestal op gitaar, al speelt ze nu voornamelijk akoestische instrumenten. Daarbij wordt ze ondersteund door twee getalenteerde heren, Henk Jan Heuvelink op toetsen en Nicky Hustinx op drums. Zij zorgen voor extra dynamiek of juist subtiele accenten, die in dienst staan van de liedjes.

marike jager
Henk Jan Heuvelink, Marike Jager en Nicky Hustinx

Er wordt vooral gespeeld, met hier en daar een aankondiging of uitleg. Zo gaat She Only Knows over een magnoliaboom. Dit nummer van Celia Trigger is al een van mijn favorieten en blijkt nu zijn oorsprong te vinden in een boom langs een landweggetje. Zo'n klein verhaal, een situatie die niemand zal zijn opgevallen maar in de gedachtenwereld van Marike Jager een heel eigen leven is gaan leiden. In een theatersetting met aandachtig luisterend publiek komen dit soort intieme liedjes volledig tot bloei, terwijl de stevige nummers net een tikje meer gevoel krijgen.

Gezien op 20 november 2009 in Cultuurcentrum De Griffioen in Amstelveen. Dit theateroptreden is nog 2 keer te zien, komende vrijdag 27 november in De Regentes in Den Haag en op 12 december in De Harmonie in Leeuwarden. Zie ook: www.marikejager.com.