Speciaal voor deze avond in het Eindhovense Muziekcentrum is gitarist Gene Williams komen overvliegen uit Amerika. Hij houdt een woordje vooraf en speelt na de vertoning van Searchin' For The Heart Of The Heartland mee met The Watchman, die het idee had voor deze film. Folk, blues en country voeren de boventoon, muzikanten gaan hun eigen weg en commercie is van een andere wereld in deze lekker trage roadmovie over The Heartland, in het midwesten van de VS.

Volgens Williams betreedt Ad van Meurs, met wie hij al jaren 'some kind of friendship' onderhoudt, nieuwe paden met de film Searchin' For The Heart Of The Heartland. In de wereld van singer-songwriters, folk, blues en country is dat zeker zo. De meeste muzikanten in dat genre zijn niet rijk, hebben soms zelfs moeite met rondkomen, maar hebben dat er graag voor over als ze maar muziek kunnen maken. Budget voor een film hebben ze sowieso niet. Van Meurs draait al jaren mee in dit wereldje en heeft deze keer de wind meegehad. Zijn idee voor deze film in het kader van het Heartland-project kreeg steun van het Van Abbe Museum, Muziekcentrum Frits Philips en de artistiek leider daarvan, Frank Veenstra. Met nog wat subsidie van de provincie kon hij op pad, samen met zijn partner en producent Ankie Keultjes, filmmaker Dre Didderiëns en geluidsman Jo Smeets.

de makers van de film
Jo Smeets, Ankie Keultjes, Dré Didderiëns en Ad van Meurs krijgen bloemen na afloop van de première

De zaal zit vol, de meeste mensen zijn liefhebbers van de muziek die aan bod komt, al zijn er na afloop veel complimenten te horen voor de fotografische kwaliteit van de film. Een bezoekster vat het als volgt samen: "Elk beeld is een moment op zich." Even later meldt een ander: "Je ziet een heel ander Amerika dan de bekende dingen."

The Heartland loopt door diverse staten, Oklahoma, Kansas, Tennessee, Mississippi, langs de rivier de Missouri. De krekels tsjirpen en het leven gaat er zijn gangetje, al geldt ook hier het aloude gezegde dat schijn bedriegt. Er komt bijvoorbeeld elk uur een goederentrein langs, of de rivier treedt buiten haar oevers. Grote pannen chili en muziek zijn de succesvolle ingrediënten van een festival dat ooit begonnen is om de elektriciteitsrekening van 8 straatlantaarns in het dorpje Lupus te kunnen betalen. We zien een bluesschool voorbijkomen, de weduwe van Gene Davis (zijn liedjes werden o.a. door Jim Reeves en George Jones gezongen), en regisseur Joel Vig vertelt over toneelschrijver Tennessee Williams. Ad van Meurs komt al jaren als muzikant in het Heartland-gebied, we zien dan ook heel wat bekenden: Cherokee Gene Williams, rauwe countryman Tom Skinner, Mike West & Katie Euliss die in Kansas terechtkwamen nadat orkaan Katrina hun huis in New Orleans verwoestte, de uitgesproken 'Cowboy' Jack Clement in de bekende Sun studio in Memphis en voormalig alcoholist David Munyon, die zijn geloof in alle goden uitlegt. Ze stonden allemaal al eens in Nederland op een podium, op uitnodiging van Van Meurs en komen aan het woord in de 7 hoofdstukken, die deze roadmovie doen lezen als een goed boek. Het zijn echte mensen, singer-songwriters met een ziel, een openhartige mening en vooral heel eigen muziek.

watchman + very girls
The Watchman met The Very Girls

Na afloop is er in de foyer nog een optreden van The Watchman met als gasten The Very Girls (Ankie Keultjes en Aggie de Kruijf) en Gene Williams. Ze spelen de fijne lome nummers uit de film, o.a. Wishes For your Love, The Emigrant en een paar stukken van 'Cowboy' Jack Clement. Daarna laten ze het podium aan anderen. Williams blijft zitten, evenals drummer Sjoerd van Bommel en bassist Theo Wijdeven. Met Eric Devries en BJ Baartmans volgt nog een lekker setje 'golden oldies' van o.a. Creedence Clearwater Revival, Bob Dylan en The Band. De toeschouwers blijven massaal nog even hangen, enkelen wagen zich zelfs enthousiast aan een dansje.

eric devries, bj baartmans & band
De band met Eric Devries en BJ Baartmans

Het is nog niet helemaal duidelijk wat er nu met de film gaat gebeuren, filmhuizen, (muziek-)festivals, een DVD? Uit het publiek hoor ik al suggesties: Folkwoods of de zaaltjes in het singer-songwriter of blues circuit, organisatoren doe je voordeel met deze tip.