-door Mirjam Adriaans, foto’s Ronald Rietman-
Vorig jaar werd het album Songs Of Separation uitgebracht, een plaat vol prachtige damesstemmen die nog lang in mijn hoofd bleef hangen. De drie leden van Lady Maisery deden mee met dat project en ik werd nieuwsgierig naar het trio. Afgelopen weekeinde deden ze voor het eerst ons land aan voor drie optredens, bij het laatste, zondagmiddag in Zaandam, lieten ze heerlijke samenzang horen in een reis door landen en tijd.

- door Henk -
Wereldvlamingen
in De Hofnar in Valkenswaard bood afgelopen zaterdagavond () met de groepen (BUB), Tref en Troissoeur een prachtige muziekavond voor de met de jongste ontwikkelingen meegegroeide folkliefhebber. Maar voor het merendeel van de ruim honderd bezoekers was het toch wel zware kost. Met name de rock- en jazzy invulling van (BUB) en zeker de spannende ingenieuze soundscapes van Troissoeur lagen voor de ongeoefende luisteraar verder van de oorsprong af dan wat de Wereldvlamingen Olla Vogala, Deux Accords Diront en Jaune Toujours een jaar geleden voorschotelden. Waar een groep als Troissoeur niet zou misstaan in het alternatieve rockcircuit (Effenaar, Melkweg, Tivoli, etc) mocht het merendeel van de Hofnar-gangers gerekend worden tot het wat bezadigder oudere type.

Het werd een bijzondere avond in de Tilburgse synagoge, instrumenten waren nauwelijks te horen, mooie stemmen des te meer. Vocalisten hadden de hoofdrol, naar klassiek neigend, volkse en meerstemmige zang, het kwam allemaal aan bod bij Synagoge Vocaal gisteravond.

De laatste SiSo City stamt alweer van drie jaar geleden, maar de singer-songwriters uit Eindhoven hebben in die tussentijd bepaald niet stilgezeten. Bij de afsluiting van het tiende seizoen Ad van Meurs presenteert… in Meneer Frits bleek dat Eindhoven nog steeds barst van het talent. Zowel oudgedienden als jongeren lieten sterke liedjes horen en maakten er een mooie avond van.

Ontroerend en vrolijk, sprankelend en intiem, dat zijn sleutelwoorden voor het Britse duo O’Hooley & Tidow, dat gistermiddag hun Nederlandse toertje afsloot in Oisterwijk. De dames overtuigen met prachtige (samen-)zang en laten krachtige vertolkingen horen van zowel traditioneel als modern repertoire, maar pennen zelf ook heel mooie liedjes neer.

Buiten schijnt de zon en wordt het de eerste warme dag van het jaar, binnen in een nagenoeg uitverkocht Zaantheater in Zaandam is het benauwd, maar zingen The Unthanks wel hun prachtige donkere liedjes over de scheepsindustrie rond Newcastle en andere vaak intrieste miserie, met magische engelenstemmen waarnaar de zaal niet anders kan dan muisstil luisteren.

Zijn optredens trekken nooit een groot publiek, wel de volle aandacht van de liefhebbers. Deze middag in Oisterwijk luisteren zo'n 30 bezoekers naar lieddichter Sido Martens, die trakteert op fraaie weemoed, verpakt in sterke woorden over liefde, verlies en wat hem verder zoal bezighoudt in deze wereld.

Eigenlijk zijn twee toegiften nog niet genoeg na een mooi optreden van A La Rum, dat gisteravond in Oisterwijk speelde voor een kleine 100 bezoekers. Het publiek kon genieten van diverse klassiekers uit het repertoire van de legendarische Vlaamse folkgroep Rum, maar vooral ook van heerlijke Vlaamse liedjes, op eigen wijze ingevuld met o.a. Griekse, Portugese of Ierse invloeden.

In Café De Buut in Eindhoven waren ooit elke maandagavond singer-songwriters te gast. Bijna tien jaar na de laatste Manic Monday daar is het pand in gebruik als buurthuis, dat vanmiddag eenmalig zijn deuren opende voor een optreden, en wel van The Very Girls. Er is een en ander veranderd in de groep, maar wat hetzelfde is gebleven is de hemelse samenzang, die altijd al het handelsmerk was.

“Ik doe niet aan jubileums, iedere dag is een jubileum en anders maar niet”, zegt Ad van Meurs, die inmiddels al 25 jaar lang bekend staat als The Watchman. Maar muzikaal vuurwerk, daar is hij wel voor te vinden, en dat laat hij lekker knallen deze avond in Eindhoven samen met oude en nieuwe bandmaten.

In de GUO concertreeks in Oisterwijk stond deze zondagmiddag het Ludo Vandeau Trio geprogrammeerd. We hoorden zijn prachtige stem al in Ambrozijn, Bodixel en Olla Vogala, folk met een vleug wereldmuziek, dit keer gaat Ludo Vandeau meer richting chanson. Samen met muzikale kompanen Siegfried Schuylenbergh en Stijn Bettens maakt hij er een prachtige middag van, en dat geheel onversterkt.

De een komt uit Schotland, de ander is Amerikaan. Simon Kempston heeft zijn wortels in de Brits-Keltische folktraditie, maar geeft een eigen invulling daaraan, de bluesy Nathan Bell volgt in de voetsporen van klassieke singer-songwriters als Guy Clark en John Prine. Twee mannen met een gitaar bleken gisteravond in Eindhoven verhalenvertellers pur sang, maar met een eigen stijl.

Na het optreden van CCC Inc. in een uitverkocht Meneer Frits in Eindhoven moet niet alleen de band, maar ook het publiek even bijkomen. Ad van Meurs, die ze al aankondigt met de woorden “zij zorgden dat ik hou van de muziek waarvan ik hou” kan na afloop slechts constateren: "Goddomme, goddomme, goddomme, wat een show was dat!". De band mag dan al bijna 50 jaar bestaan, hun trein dendert door als vanouds.

Iedereen weet van de ingrijpende watersnood, dat er zuinige mensen wonen, dat er in de zomer toeristen naartoe trekken om te genieten van zon, zee en strand. Maar is dat de Zeeuwse cultuur, en eb en vloed, is dat typisch voor Zeeland? “Ik weet niet wat Zeeuws is” vertelt broeder Dieleman bij de presentatie van zijn boek en cd Uut De Bron in Nijmegen. Toch probeert hij juist dat te vangen, door te improviseren met een collage van beeld en geluid.

Het werd een Britse topavond gisteren in de reeks Ad van Meurs presenteeert... bij Meneer Frits in Eindhoven. Een kleine 100 bezoekers genoten van een mooi dubbelprogramma met het erg sterke folkduo Phillip Henry & Hannah Martin (ze doen nog enkele optredens deze week, mis ze niet!) en een verrassende kennismaking met het ensemble van Gren Bartley.

Het is al de vierde keer in vier jaar dat Walt Wilkins in oktober op tour is in Nederland. Nam hij hiervoor nog enkele Mystiqueros mee, nu is hij samen met zijn vrouw Tina Mitchell Wilkins hier. Samen met Bart de Win gaven zij gisteravond een mooi intiem huiskamerconcert vol klein uitgevoerde luisterliedjes.

De beste ideeën ontstaan bij een borrel. Veel daarvan zijn daags daarna weer vergeten of blijken toch niet zo slim als gedacht, maar er zijn uitzonderingen. Een daarvan is Mistero, Brabantse Volksopera, gebaseerd op de bekende Mistero Buffo uit de jaren ’70. Wat twee jaar geleden begon met een drankje, is nu uitgegroeid tot een bevlogen voorstelling, de oorspronkelijk Italiaanse en Vlaamse volksmuziek krijgt nu een warm kloppend Brabants hart.

Het is telkens weer een mooie avond als Doug MacLeod speelt. Zo ook gisteravond bij Meneer Frits in Eindhoven, waar hij een prima balans wist te vinden tussen zijn verhalen en zijn muziek. Hoe vaak je deze man ook ziet, hij zal nooit dezelfde set spelen en hij lijkt daar minstens zoveel van te genieten als het publiek. Hij laat je lachen, maar ontroert ook, dit keer met een oud liedje dat hij jarenlang niet heeft gespeeld.

Sinds een jaar of zo speelt Parne Gadje in een iets andere bezetting. Daar moesten de bandleden aan wennen, maar, zo bleek gisteravond in De Toonzaal in Den Bosch, ze vinden hun draai in een gezamenlijke passie voor muziek uit de Balkan en omliggende windstreken. Het publiek mocht met ze meereizen door onder meer Perzië, Macedonië, Turkije en Griekenland.

-door Patrick Adriaans-
Een telg uit de Furey familie in de gelederen, vergelijkingen met CSN&Y en Venice als het om close harmony zingen gaat en Mumford & Sons voor de folkpop die ze maken doet een ding vermoeden, met de muzikaal technische vaardigheden van The Young Folk zit het wel snor.