-door Mirjam Adriaans-
Op donderdag 30 november vindt de eerste editie plaats van de Akoestische Kamer, een kleinschalige reeks optredens in De Parel van Zuilen in Utrecht. Initiatiefnemer is de Ierse accordeonvirtuoos David Munnelly, die als eerste gast fluitist Ies Muller heeft uitgenodigd om samen met hem als duo te spelen. Een mooie aanleiding om de heren per mail wat vragen te stellen over hun muziek.

David Munnelly is een virtuoze accordeonist uit Belmullet, in het graafschap Mayo aan de Ierse westkust. Zijn unieke muzikale stem is gebouwd op diepe fundamenten, beginnend met invloeden uit zijn directe familie, met name van zijn oma die melodeon speelde. Daar wil ik graag meer over weten, net als over zijn initiatief om De Akoestische Kamer te gaan organiseren:

FF: Omdat je Iers bent zullen veel mensen aannemen dat je opgroeide in een muzikale familie, is dat zo en zo ja, spelen je familieleden dan ook accordeon of ook andere instrumenten?

David: "Ik groeide op in een erg muzikaal huis, ik had nooit wat je noemt echte muzieklessen, maar mijn oma speelde vaak thuis en ik hoorde haar voortdurend om me heen. Ik prijs mezelf gelukkig dat we haar in huis hadden toen we opgroeiden. Zij wist heel veel van muziek en kon dat erg goed uitleggen. Dan was er nog mijn oom Michael, die me wat tunes leerde en ook accordeon speelde.
De nogal ongebruikelijke leermethode van mijn oma was dat ze een deun per dag speelde en die vervolgens niet meer herhaalde, en ik, ongeduldig als ik was, moest dan wachten tot de volgende dag tot ze me vertelde of ik het goed deed.
Mijn jongste broer speelt fluit en bodhran en zal deunen geleerd hebben van mij op dezelfde manier als ik ze leerde van mijn oma."

FF: Je begon al jong met muziek maken, was de diatonische accordeon je eerste keuze en wat deed je besluiten dat dit jouw instrument was?

David: "Het is een veel voorkomend instrument in het westen van Ierland waar ik vandaan kom en het was dus ook aanwezig in ons gezin. Dat mijn oma en haar zoon (mijn oom) ook speelden motiveerde mij heel erg toen ik begon op zevenjarige leeftijd.
Van mijn 7de tot mijn 14de speelde ik de wat beperktere en unieke melodeon, oftewel de eenrijer diatonische accordeon. De melodeon is een beroemd instrument uit het westen van Ierland en net als de spelers uit Quebec of de cajunmuziek hebben de Ieren hun eigen individuele manier om dit instrument te bespelen."

FF: Hoe componeer je je deunen, komen ze als vanzelf of moet je erover nadenken? En als je ze uitprobeert, gebruik je dan je accordeon of ook andere instrumenten zoals piano?

David: "Ik maak mijn deunen heel organisch, normaalgesproken komen ze in stukjes, als ik wandel of fiets of tijdens lange autoritten. Riffs of melodieën komen dan ineens in mijn hoofd op. Vreemd genoeg maak ik de deun dan in mijn hoofd, ik stel mezelf eerst voor hoe het zou klinken op accordeon, met de wetenschap die ik heb over wat mogelijk is, voordat ik het stuk echt speel op het instrument. Dat is misschien heel onorthodox, maar dat is hoe het gebeurt. Ik merk dat als ik iets ga componeren op accordeon, dat de deun dan heel erg gaat lijken op alle andere deunen, als gevolg van de lichte beperkingen van het instrument."

FF: Door de jaren heen heb je met heel wat andere muzikanten gespeeld, niet alleen uit Ierland maar van over de hele wereld. Heb je ooit gespeeld met een (of meer) van je muzikale helden en zo ja, kun je daar iets over vertellen?

David: "Ik heb met een heleboel van mijn helden kunnen spelen... Ten eerste met Sean Keane en Matt Molloy van The Chieftains, ik was drie jaar lang vrij regelmatig te gast tijdens hun tour.
Later kon ik meespelen met de helden uit mijn jeugd, De Dannan, waarmee ik ook ongeveer drie jaar toerde, dat was geweldig.
Dan ben ik ook nog een van de oorspronkelijke leden van Accordion Samurai, op dit moment mag ik spelen met Riccardo Tesi, Kepa Junkera, Markku Lepistö en de jonge Simone Bottasso."
 
FF: Je staat op het punt om een nieuwe reeks concerten te beginnen in de Parel van Zuilen in Utrecht, hoe kwam je op het idee van een Akoestische Kamer?

David: "De Akoestische Kamer kwam tot stand na een praatje met de eigenaar van De Parel van Zuilen (waar ik ook woon), Gerard Joost Esser. We hadden het over verschillende muziekprojecten en hij bracht me op het idee om wat "ongewone dingen" te organiseren in De Parel. Dat zette me aan het denken en ik merkte dat er een gebrek is aan intieme locaties voor kleine concerten en bovendien ook nog volledig akoestische muziek, daar zijn er hooguit een handjevol van. Dus bedacht ik wat ideetjes, want daar ben ik goed in :-) en zo werd de Akoestische Kamer geboren."

FF: Je eerste gast is fluitist Ies Muller, jullie spelen als duo, en in december ben je de gastheer voor violist Joost van Es. Hopelijk komen er nog meer edities, maar als er helemaal geen beperkingen waren (financieel of anderszins), wie zou je dan willen uitnodigen om op dit podium te spelen?

David: "Haha, moeilijke vraag!! Mijn doel hier is om SOLO of DUO acts te laten zien, niks meer en niks groters. De focus ligt op breekbare, intieme, fijne muziek.
Ik wil graag verschillende muziekstijlen laten horen, maar ook nieuwe concepten, zo hebben we in januari bijvoorbeeld een Iers-Iraanse fusie van muziek, dat soort dingen. Dus het is niet zozeer de bedoeling om beroemdheden te trekken, maar meer om kwaliteit, talent en muziek die anders is uit te lichten."

Ies Muller & David Munnelly
Ies Muller & David Munnelly


Het Duo Muller & Munnelly werd gevormd door hun gezamenlijke liefde voor het presenteren van diep gewortelde muziek in hun eigen iconische stijl.

Zowel Ies als David kwamen op heel jonge leeftijd in aanraking met folk muziek, maar vanuit verschillende achtergronden. Terwijl Ies veel verschillende stijlen te horen kreeg en op zoek ging naar de roots, kwam David ironisch genoeg precies van de andere kant. Hij begon bij de wortel van de traditie om zich daarna steeds breder te ontwikkelen.

Natuurlijk wil ik ook van Ies Muller, die beschouwd wordt als een van de beste folkfluitisten van Nederlandse bodem, graag wat meer achtergronden over zijn muziek:

FF: Wanneer ben je begonnen met muziek maken en kun je daar iets over vertellen?

Ies: "Het moet omstreeks 1982 zijn geweest dat mijn ouders me voor het eerst meenamen naar het Winterfolk festival in Dordrecht. Ik was twee en verplaatste me nog per buggy, maar de muziek maakte zo veel indruk dat ik het me nog altijd herinner. Deels ook omdat mijn neef Jan van der Elst daar toen speelde met de band Sistrum, waar hij toen deel van uitmaakte. Hij heeft me later ook tinwhistle leren spelen."

FF: Welk(e) instrument(en) bespeel je?

Ies: "Mijn hoofdinstrument is de houten dwarsfluit die in de Ierse en Bretonse muziek veel gebruikt wordt. Verder speel ik whistle, en voor Bretonse muziek vaak bombarde, biniou en veuze, instrumenten uit Bretagne, lekker hard! En als niemand kijkt durf ik nog wel eens een beetje cittern te spelen."

FF: In welke bands speel je / heb je zoal gespeeld?

Ies: "Het eerste bandje waarmee ik echt veel gespeeld heb heette Curling, een folk-punk groep. Jong en onbezonnen speelden we door heel Nederland met een wonderlijke mix van covers en eigen nummers. Een erg leuke tijd.
Op dit moment speel ik in duo's met David Munnelly en met Philip Masure. Met Philip zit ik ook in de Helen Flaherty Band, samen met Helen en Siard de Jong. Verder zijn er altijd losse projectjes en gelegenheidsgroepen."

FF: Welk instrument gebruik je bij het schrijven van je eigen muziek?

Ies: "Ik schrijf niet heel veel melodieën, het komt af en toe in bescheiden briesjes aanwaaien. Maar dan kan het op ieder instrument eigenlijk wel gebeuren. Ik zou er vaker voor moeten gaan zitten eigenlijk."

FF: Wie is je grote muzikale held (meer antwoorden mogelijk)?

Ies: "Dat zijn er veel! In de eerste plaats Jean-Michel Veillon, zijn expressie op fluit vind ik uniek en het raakt me altijd. Maar natuurlijk ook Matt Molloy, Harry Bradley en Sylvain Barou voor fluit. Ronan Browne op uillean pipes vind ik ook geweldig. Patrick en Jacky Molard, Gilles le Bigot, Ronan le Dissez, Emer Mayock. Ik ben eigenlijk niet zo heel sterk op teksten gericht, maar Townes van Zandt vind ik echt fantastich. Nick Drake natuulijk ook.
De lijst is eindeloos, gelukkig!"

Komende donderdag speelt dit duo samen in Utrecht en daar is publiek natuurlijk welkom:

Donderdag 30 november 2017, Akoestische Kamer met Muller & Munnelly
plaats: De Parel van Zuilen, Burgemeester Norbruislaan 17, 3555ED Utrecht
deur open:  20:15
entree: €15
reserveren: €12 (via: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.)