sierra hull - weighted mind
Sierra Hull - Weighted Mind - Rounder
In zijn recensie voor Music That Needs Attention schrijft Rein van den Berg:

Vanaf zeer jonge leeftijd bleek Sierra Hull een opmerkelijke mandolinespeler. Ze kreeg als dertienjarige een platencontract bij Rounder. Maakte in haar jeugdjaren 2 albums en reisde op jonge leeftijd van hot naar her om haar virtuositeit te etaleren. Weighted Mind is haar derde cd. Ik denk te kunnen stellen dat dit het eerste album is waar ze de gelegenheid kreeg haar eigen ding te doen. Het project strandde aanvankelijk in 2013 omdat de ideeën matig gestalte kregen. Bij een volgende poging waren de voorwaarden aanmerkelijk meer gunstig, en kreeg de zaak vleugels. Sommige zaken laten zich niet afdwingen. Met grote letters citeert Sierra C.S. Lewis: "The Longest Way Round is the Shortest Way Home.” Waarschijnlijk schuilt daarin de kracht van het album Weighted Mind. Blijf trouw aan jezelf is de les. Een steuntje in de rug kan haar op dit album overigens niet ontzegd worden. Klinkende namen uit de traditionele muziek bluegrass staan haar bij. Wat te denken van bassist Ethan Jodziewicz, of van iemand als Béla Fleck. Deze laatste nam uiteraard zijn banjo mee, evenals echtgenote Abigail Washburn. Bovendien is hij verantwoordelijk voor de productie. Voor het overige zijn de dames Alison Krauss en Rhiannon Giddens van de partij. Zij verzorgen de achtergrondvocalen op verschillende songs. Naast de mandoline blijkt Sierra’s zang een even vaardig instrument.

Bluegrass waarin je een kloppend hart hoort behoort tot de meeste ultieme muziekvormen binnen de roots die je maar kan bedenken. Met regelmaat wordt op deze uiterst volwassen plaat geïllustreerd wat een feest voor het oor de oprechte klanken van snaren kunnen zijn. Het zal je niet verwonderen dat Sierra breed uitpakt, maar de diepe basklanken van Jodziewicz zijn minstens zo imponerend. Ik had voorheen niet gehoord van Sierra Hull, maar ik ben niet de enige die haar vanaf nu zal koesteren. Weighted Mind is een plaat die uitpakt/inpakt afhankelijk vanuit welk perspectief je het bekijkt. Je hoeft je dan ook niet te generen om het volume van je geluidsinstallatie ietwat naar boven bij te stellen. Als componiste weet Sierra eveneens de juiste snaar te raken. I’ll Be Fine is één van de nummers waar in ze niet schroomt om een persoonlijke noot te delen. Het complete pakket dus. Houd deze dame in de gaten, want ze weet gevoel en vakkundigheid bij elkaar te brengen. Weighted Mind is niets anders dan een droomplaat, zowel voor uitvoerend artiest als luisteraar.

Release: 29 januari 2016