kroonenberg linnemann van der zalm - light
Kroonenberg Linnemann Van der Zalm - LIGHT - eigen beheer

Soms liggen de juweeltjes voor het oprapen. Een tijdje geleden was het weer raak. Het album Light van het trio Kroonenberg, Linnemann & Van der Zalm lag op de deurmat. Een album dat ik niet had verwacht, gezien de drukke werkzaamheden van de individuele leden. Philip Kroonenberg ben ik sinds zijn album Grounded uit 1998 enigszins uit het oog verloren, maar hij speelt alweer een hele tijd bij de Freelance Band. Arwen Linnemann speelde jaren bij The Nits en toert tegenwoordig regelmatig met Nits-zanger Henk Hofstede in het Avalanche Quartet en met Ad Vanderveen (Kroonenbergs maatje in Personnel). Rens van der Zalm speelt altijd en met iedereen, maar het meest bij Youp van 't Hek, Frank Boeijen en de Ierse topgroep Mozaic. Voorwaar geen sinecuur om dit drietal bij elkaar in de studio te krijgen. Maar bij een eerste beluistering blijkt Light een album waarop de liefde voor muziek vanaf de eerste noot voelbaar is.

Philip Kroonenberg schrijft mooie, persoonlijk teksten. Samen zorgen de muzikanten voor de muziek, waardoor het muzikale palet aangenaam waaiert tussen Americana, folk en blues. Dat de snaren op dit album Light domineren, is niet verwonderlijk met een multi-instrumentalist als Rens van der Zalm in de gelederen. Hij bespeelt op het album, naast de vertrouwde gitaar, mandoline, dobro, banjo en viool.

De opnamen vonden plaats in de studio van Ton Snijders, Van der Zalms collega bij Frank Boeijen en hij heeft zich geweldig van zijn taak gekweten. Luister maar eens naar May morning dew, een instrumentale versie van de bekende Ierse traditional. Door een klein beetje galm toe te voegen, klinkt Van der Zalms gitaar hier majestueus. Het volgende, breed uitgesponnen, Give room to love, een veelbetekende titel in deze verwarrende tijden, is ontegenzeggelijk het hoogtepunt van dit fijne album.

Het is jammer dat het drietal niet veel optreedt. Ik vond maar één optreden, ergens in november, in het Zeeuwse Oost-Souburg. Ik kan mij niet voorstellen dat die intieme en gezellige zolder van Razzmatazz niet tot de laatste plaats gevuld zal zijn.

Ik zit nog te dubben...