tim grimm and the family band - a stranger in this time
Tim Grimm and The Family Band - A Stranger In This Time - Cavalier Recordings CR 255619

Vlak voor de Amerikaanse verkiezingen nam singer-songwriter Tim Grimm, geboren en getogen in de staat Indiana, Woody’s Landlord op, een lied over het nummer Old Man Trump dat Woody Guthrie schreef als aanklacht tegen zijn huisbaas, die de vader bleek te zijn van toen nog presidentskandidaat Donald Trump. Het heeft niet geholpen, maar hij heeft ondertussen niet stilgezeten en heeft samen met The Family Band (en dat is inderdaad zijn gezin) een album gemaakt, A Stranger In This Time. Daarop staat niet Woody’s Landlord, maar wel andere sterke liedjes, de meeste door Grimm zelf geschreven maar ook echtgenote Jan Lucas en zoon Jackson Grimm (die bovendien een getalenteerd multi-instrumentalist blijkt) leverden hun bijdragen.

In de loop der jaren heb ik Tim Grimm leren kennen als een uitstekende verhalenverteller. En ook nu is er een juweeltje, Thirteen Years, over de ontstaansgeschiedenis van zijn gitaar, die begon met een blikseminslag in een walnotenboom dertien jaar voor hij geboren werd. Uiteraard begeleid door gitaarklanken, maar er is ook fijne ondersteuning van mondharmonica (Jan Lucas) en banjo (Jackson Grimm). Even later komt het hout van de gitaar heel even terug in Hard Road, een fijn liefdeslied voor zijn vrouw. Overigens gaan de verhalen niet altijd over Amerika, op zijn vorige album Turning Point stonden bijvoorbeeld nummers over een moord die plaatsvond bij Spijkerboor in Drenthe en over Anne Frank, dit keer handelt Hungry Grass over Ierland, de hongersnood en misschien wel de bekendste overlevende ervan, Tom Guerin.

Maar de plaat heet niet voor niets A Stranger In This Time, de familie Grimm maakt zich zorgen over actuele gebeurtenissen. Zo is er Gonna Be Great, een sterk nummer van de hand van vader en zoon, dat in de praatzang doet denken aan Leonard Cohen, over het wakker worden na de verkiezingen:

We woke up this mornin’
On the wrong side of fate
Now there’s a gun to our head
And mystery’s gone
We have to pick up the pieces
And write a new song
And wonder what the hell went wrong

En Jackson schreef nog een paar nummers samen met zijn moeder, die op een of andere manier een mooi tweeluik vormen. Eerst is er het lekker rockende Black Snake, met donkere elektrische gitaar (Jackson Grimm), gedreven baslijnen (Connor Grimm) en dwingend drumwerk (door gastmuzikant Hannah Linn). Het past zonder meer in de traditie van Woody Guthrie en is een aanklacht tegen wat er gebeurt rond de oliepijpleiding in Dakota, die volgens de plannen door heilige grond van de Indianen loopt. Vervolgens mag de luisteraar even bijkomen met Finding Home, een fijn rustig liedje  waarin gefilosofeerd wordt over ‘thuis’.

Naast het eigen werk is er een traditional, Darlin’ Cory is een bekende uit de bluegrasswereld (onder meer opgenomen door Flatt and Scruggs, Bill Monroe, Doc Watson, Crooked Still…), deze intense versie klinkt als een protestlied, en dat zal alles te maken hebben met het arrangement en enkele tekstuele aanpassingen die Jackson erin stopte, met ritmische banjo en spokende viool, gespeeld door de tweede gast op het album, Diederik van Wassenaer (een vriend van het gezin die ook meespeelde op eerdere albums).

Met A Stranger In This Time heeft Tim Grimm wederom een sterk folkalbum afgeleverd met een vleugje country en bluegrass. Iets scherper van toon dan zijn vorige, maar nog steeds met die mooie beeldende verhalen die je zo voor ogen ziet.

Tim Grimm and The Family Band zijn op dit moment op tour, ze zijn nog tot en met juni in Europa. Tourdata 2017 in Nederland:

Dinsdag 11 april Ramble On Tuesday, Trianon, Nijmegen
Vrijdag 14 april Podium Café Peter en Leni, Steendam