michael fracasso - here come the savages
Michael Fracasso - Here Come The Savages - Blue Door Records

Soms blijven nieuwe cd's te lang op de stapel liggen. In het geval van Here come the savages van Michael Fracasso is dat allerminst terecht. Een album van Fracasso is nooit zomaar een niemendalletje. Hij is typisch een voorbeeld van een artiest bij wie authenticiteit volkomen vanzelfsprekend is, en die, ondanks terugkerende financiële onzekerheid en het (mijns inziens onterecht) uitblijven van groter succes, desalniettemin trouw blijft aan zichzelf en geen artistieke concessies doet. Zijn liedjes hebben diepgang, klinken doorwrocht en uitgebalanceerd, en zijn tegelijkertijd eerlijk en kwetsbaar. Zijn stem klinkt op dit album hier en daar wat onvast, maar gaat juist daarom door merg en been. Het klinkt volkomen geloofwaardig.

Here come the savages is gemaakt in wat een minder gelukkige periode in Fracasso's leven moet zijn geweest. Het kan duidelijk geschaard worden onder de noemer 'scheidingsalbum'. Ik weet dat je er, net zomin als in literaire romans, niet blind vanuit kunt gaan dat de teksten autobiografisch zijn, maar in het geval van Fracasso waag ik te zeggen dat het album de artistieke neerslag betreft van een zeer persoonlijk proces, waarbij hij ook zichzelf niet gespaard heeft. Het album is een soms pijnlijke (en voor menig ervaringsdeskundige herkenbare) maar adembenemende trip door alle stadia van een liefdesbreuk, compleet met een ietwat optimistischer liedje op het eind, om de luisteraar niet depressief het bos in te sturen, en ook, waarschijnlijk, omdat nou juist hoop datgene is waar mensen zich vaak aan vastklampen in moeilijke tijden.

Het pleit voor Michael Fracasso dat hij de cd pas uitgebracht heeft nadat hij duidelijk wat afstand heeft kunnen nemen, in tijd en gevoel. Fracasso is in staat een particulier en zwaarbeladen onderwerp om te zetten in een meer universeel en artistiek verantwoord, op zichzelf staand kunstwerk, dat ook afgezien van de emotionele lading boeit. De liedjes zijn namelijk stuk voor stuk en los van het grotere verband, op zichzelf staand, goed. Ondertussen hoor je ook nog hoe Fracasso invloeden van The Beatles, Ron Sexsmith, Micky Newbury en Roy Orbison moeiteloos (en misschien niet eens bewust) verweeft in zijn geheel herkenbare eigen stijl en geluid. Een hoogtepunt in het oeuvre van een muzikant die z'n hart en z'n stembanden op de juiste plaats heeft zitten; namelijk vlak naast elkaar.

Arianne Knegt

Van 14 t/m 22 april 2017 toert Michael Fracasso samen met BettySoo in Nederland, tourdata:
Vrijdag 14 april Amsterdam Paradiso Noord