faran flad - swing the candle
Faran Flad - Swing the candle - Wild Boar Music WBM21126

Het is aannemelijk dat de beste traditionele muziek door muzikanten uit het land van herkomst wordt gemaakt. Maar elke regel kent zijn uitzonderingen, zo ook in de Keltische muziek. Europese groepen als Fling (Nederland) en Cara (Duitsland) kunnen met gemak  de concurrentie met Ierse bands aan. De Belgische band Orion drong zelfs door tot de hoogste regionen en werd jarenlang erg gewaardeerd in Keltische kringen. Helaas is deze groep al een tijdje niet meer actief. Maar niet getreurd, want de opvolging, in de gedaante van de groep Faran Flad uit de omgeving van Gent, staat al te trappelen van ongeduld.

Faran Flad is het geesteskind van Kadril-voorman Erwin Libbrecht (bouzouki, gitaar, zang) en zijn partner Heather Grabham (zang, whistles). De groep bestaat verder officieel uit gitarist Jan Debrabander en violist Luc Pilartz, maar tijdens optredens wordt dit viertal regelmatig bijgestaan door Kadril-bassist Koen Dewaele en percussionist Bart Deblaere.
Deze twee mannen zijn natuurlijk ook van de partij op Swing the candle, het tweede album van Faran Flad. Met dit afwisselende album heeft  de groep een mooie sprong gemaakt. Traditioneel materiaal en eigen melodieën  staan broederlijk naast elkaar, ballads en up-tempo werk wisselen elkaar op gepaste wijze af. Een traditionele tekst als The stormy scenes of winter krijgt als terloops een prachtige melodie, geschreven door Erwin Libbrecht, en groeit uit tot een van de hoogtepunten van het album. Hetzelfde kan eigenlijk gezegd worden van The barley rakings. De overgang van de ballade The light dragoon naar het instrumentale The Curlew bewijst dat de groep terdege weet waar de mosterd vandaan komt. Een tikkeltje afwijkend maar muzikaal hoogst interessant is de koppeling van Evertsbergs gamla brudmarch, een Scandinavische bruiloftsdans uit 1857, met het cajun-achtige Reel du violon accordé en viele. En passant wordt met Loving all the rain ook nog eventjes bewezen dat  de Gentse Ier Daithi Rua stilletjes aan gerekend mag worden tot een van de beste hedendaagse Ierse songwriters.

Faran Flad heeft met dit tweede album Swing the candle een sterk, afwisselend album afgeleverd, wat menig liefhebber van Keltisch georiënteerde folk met plezier zal beluisteren.