Skotwal - Te Werk - Marista MCD 16161

Het West-Friese woord 'skotwal' staat niet alleen voor bagger die vanuit de sloot op de wal wordt gegooid, maar ook voor een eenvoudige, doch voedzame, stamppot van aardappelen, bonen en vet. Skotwal is ook de naam van een West-Friese band dat bekende en minder bekende countryliedjes voorziet van een West-Friese tekst. En dat doet het trio op een opmerkelijke manier. Het tweede album Te Werk staat vol met eenvoudige, doch aanstekelijke liedjes. Er komen nummers voorbij van (country-rock) sterren als The Byrds, Steve Earl, Townes van Zandt, Bob Dylan en John Prine, zelfs The Beatles en The Rolling Stones zijn vertegenwoordigd. Een deel van het repertoire zal voor een ingewijd publiek bekend in de oren klinken, maar door de rechttoe-rechtaan aanpak van Theo Dronkert (zang, gitaar), Wigbert Dronkert (gitaar, zang) en Theo de Jong (mandoline, zang) én de West-Friese tongval klinkt een en ander toch behoorlijk oorspronkelijk. Aardige teksten, zoals in De are kant van 't durp (compositie van Steve Earle) waarin de katholieke dorpsgenoten aan de andere kant van het dorp op grappige wijze worden bezongen. Teksten die overigens te vinden zijn op www.skotwal.nl.

Het trio wordt bijgestaan door een keur van gastmuzikanten. De country touch wordt in de meeste liedjes gelegd door steelgitarist Roland van Beveren, die zich uitstekend van zijn taak heeft gekweten. Bekende muzikanten als Eelco Gelling (Cuby & Blizzards, Golden Earring) en Tineke Schoemaker (Barrelhouse)  voelden zich niet te goed om een bijdrage te leveren. Laatstgenoemde zingt op bescheiden maar sublieme wijze haar partij in As ik zegge zou, de West-Friese versie van Townes van Zandts If I needed you. Het bluesy De bai en de blom klinkt door toedoen van Eelco Gelling zeker zo vitaal als de versie die The Stones de laatste jaren spelen van The spider and the fly , een nummer dat al in de jaren zestig door de Britten werd opgenomen. Maar zelfs mannenkoor De Lofstem, dat komt opdraven in het titelnummer Te werk, een compositie van Doc Watson, kan niet verheulen dat de mannen zich ook prima met z'n drieën redden.
Te werk is een album waar je onwillekeurig vrolijk van wordt, of je het nu 's morgens vroeg of 's avonds laat opzet. Dat is natuurlijk een geweldige verdienste voor een groep die de eenvoud hoog in het vaandel heeft.