heidi talbot - here we go 1,2,3
Heidi Talbot - Here we go 1,2,3 - Navigator records / Proper Music Distribution

De Ierse zangeres Heidi Talbot verruilde het vertrouwde Ierland voor een nieuw bestaan in Schotland. Daar nam ze een nieuw, inmiddels vijfde, album op samen met muzikale partner en echtgenoot John McCusker. Dit heeft prima uitgepakt, want Here we go 1,2,3 behoort tot het beste werk wat deze zangeres uit Co. Clare heeft uitgebracht.

Het kan zijn dat de nieuwe omgeving, nieuwe studio, nieuwe muzikanten en nieuwe familie haar hebben geïnspireerd. Acht van de tien liedjes op het album heeft ze zelf geschreven. Hoewel ze persoonlijke teksten niet uit de weg gaat, ze zingt over verdriet en depressie, klinken de liederen nergens zwaarmoedig of overdreven. In A song for Rose (Will you remember me) over de laatste dagen met haar moeder, klinkt  vooral de liefde door. Met haar frêle stem klinken de liederen opvallend lichtvoetig, echter zonder diepgang te ontberen. Een grote pluim ook voor producer John McCusker. Hij voelde perfect aan welke instrumentatie elk nummer nodig heeft. Ondanks een groot aantal muzikanten is de muzikale ondersteuning lekker 'klein' gehouden. Soms klinkt de Ierse folk door, dan weer voert Americana de boventoon. Zo kunnen we spreken van een afwisselend album met als bindmiddel die prachtige stem van Heidi Talbot. Van haar eigen nummers spreken de nieuwe single The year I was born, geschreven samen met Louis Abbott (Admiral Fallow) en het eerder genoemde A song for Rose (Will you remember me) mij het meest aan. Natalie Merchants Motherland is al veel vaker opgenomen, maar door bovengenoemde insteek weet Talbot het lied tot een goed einde te brengen.

Er zijn misschien weinig nieuwe muzikale ontwikkelingen hoorbaar in de Keltische regio's, zo lang daar zulke prachtige muziek gemaakt wordt, zul je mij niet horen klagen!