the kilkennys - the colour of freedom
The Kilkennys - The colour of freedom - BMCD595 / Distributie: Marista records

De status van de Ierse folk is de laatste jaren enigszins in de verdrukking geraakt. Al geruime tijd bereiken ons slechts mondjesmaat muzikaal interessante ontwikkelingen vanuit het groene land. Heel kort door de bocht genomen zou je kunnen zeggen dat na grensverleggende bands als de Bothy Band (jaren '70) en Moving Hearts (jaren '80) de Ierse folk is stil blijven staan. Al moet direct gezegd worden dat er binnen die beperking natuurlijk prachtige muziek is gemaakt.

En er zijn anno 2016 lichtpuntjes. Zo zag ik op Dranouter deze zomer Ierse bands die, ieder op eigen wijze, originele muziek proberen te maken. De groep Lynched zoekt het meer in de traditionele Ierse hoek, terwijl de mannen van The Eskies op zeer enthousiaste wijze juist invloeden uit allerlei andere muzikale tradities in hun muziek verweven. Groepen om in de gaten te houden.

Helaas zijn bovengenoemde bands in Nederland nauwelijks bekend, wat niet gezegd kan worden van The Kilkennys. Dit viertal speelde al verschillende keren in Nederland en vulde zelfs zonder moeite het Amsterdamse Paradiso, heb ik mij laten vertellen.
Het succes van The Kilkennys laat zich gemakkelijk raden. De muziek klinkt energiek maar vertrouwd en de band oogt jong en eigentijds. Dit oordeel kan ook op het laatste album The colour of freedom van toepassing zijn. De producers Chris O'Brien en Graham Murphy hebben met succes het live geluid van de band vast weten te leggen. Het album laat een prima instrumentatie, strakke arrangementen, overtuigende zang en een mooi geluid horen. Je kunt dus stellen dat het album perfect is opgenomen.

Toch wringt er naar mijn gevoel iets onoverkomelijks. The Kilkennys speelt qua repertoirekeus zo uitgekiend op safe, dat dit album ook wel 20, 30 jaar geleden opgenomen had kunnen worden. Het overgrote deel van de nummers op The colour of freedom is stokoud. Nummers als South Australia, Rocky road to Dublin en Spanish lady zijn sinds de jaren '60 al tientallen keren opgenomen en dat geldt natuurlijk ook voor overbekende covers als Caledonia, Fiddlers green en Before the deluge. In zijn bewerkingen voegt de band nauwelijks iets toe aan bestaande uitvoeringen en in mijn opinie klinkt een en ander iets te veel Dubliners en te weinig Pogues. Een gemiste kans, want juist in de twee eigen nummers Fáinleog en Last embrace laat de groep zien dat ze compositorisch best wat in hun mars hebben.

The Kilkennys lijkt mij live een uitstekende band, op het album The colour of freedom put de band mijns inziens veel te veel uit het bekende Ierse vaatje. Iedereen in Nederland kan The Kilkennys binnenkort live aan het werk zien, want de groep toert in november uitgebreid door ons land.

Tourdata november / december 2016:
4 november Heerlen Parkstad Limburg Theater
5 november Leeuwarden Koepeltheater