elanor - a clear look
Elanor - A Clear Look – Appel Rekords APR1365

Deep Purple, Coldplay, Pearl Jam: elke zichzelf respecterende band maakte ooit een Europese tournee. Dus ook balfolkband Elanor uit Vlaanderen. Het huidige troeteldier van accordeonist Bert Leemans trok afgelopen maanden langs alle plaatsen die er toe doen: Leipzig, Wenen, Praag, Belsele, Milaan en Berlijn. Waar de groei van de balfolk in onze contreien enigszins lijkt te zijn gestuit, helpt Elanor mee dit gezellige dansfenomeen over heel Europa te verspreiden.

De veertien instrumentale stukken op A Clear Look,  het eerste full-album van de jonge band (er verscheen een EP in 2013), vormen een zeer solide geheel, waarin de volgorde van de nummers zorgvuldig is bepaald. Het resultaat is een fijne afwisseling van vrolijke noot en melancholische ingetogenheid. Zo worden we na een fraaie scottish (Masque) meegezogen in een verstilde, haast jazzy mazurka (Mateke). Om in de daaropvolgende suite plinn Souvenirs d’éte heen en weer geslingerd te worden tussen alle mogelijke stemmingen – uitermate geschikt voor onstuitbare levensgenieters, binnenvetters, romantische inborsten en alles daartussenin.

Bart Praet tekent voor de meeste composities, maar ook de anderen doen zich gelden als getalenteerde liedjesmakers. Zo is Northern Village van de hand van Jelle Van Cleemputte, een sfeervol stuk dat uitstekend zou passen als soundtrack in de betere film (regenachtige straatjes in een godverlaten dorp…).

De kracht van dit album ligt niet alleen in de sterke composities, maar ook in de degelijke, strakke uitvoeringen – altijd prettig voor het dansvolk. Draailierspeler Thomas Hoste speelt overtuigender dan ooit, Bart Praet blijkt een virtuoos op uilleann pipes en fluit en de jonge Kuni Quintens en Jelle Van Cleemputte (resp. gitaar en bas) spelen sterke partijen op de snaren. Opmerkelijk is het ontbreken van drums en percussie (behalve in de jigs en reels, waar Jeroen Geerinck met verve de bodhran hanteert). Het blijkt geen gemis: de instrumenten komen des te beter tot hun recht, ze wisselen elkaar vloeiend af in hun rol van ritme- of melodie-instrument.

Na het beluisteren van A Clear Look weet je dat het live ook wel snor zit: Elanor staat voor een supergeslaagd folkbal. Afgemat, maar voldaan zullen de dansers smachten naar een toegift.

Jeroen van Zuylen