martha bean - when shadows return to the sea
Martha Bean - When Shadows Return to the Sea - Continental Song City

Al wordt het buigen of barsten, maar dit album gaat een plaatsje krijgen in mijn persoonlijke top-10 van 2015. In eerste instantie bracht ze hem eerder dit jaar onafhankelijk op de markt. En zoals dat wel eens gaat bij platen, er ontstond een lopend vuurtje. Na verloop van tijd werd hij opgepikt, en krijgt When Shadows Return To The Sea nu een heuse duw in de rug. Een terechte constatering wat mij betreft, en alvast een eerste erkenning. Continental Song City is tenslotte een distribiteur met het muzikale hart op de juiste plaats. Fijne bijkomstigheid daarbij is dat Martha Bean ter ondersteuning van deze hernieuwde release fysiek valt te bewonderen. Ze treedt in ieder geval op te 14 november In The Woods. (Wil je erbij zijn, je kunt nog reserveren.)

Zelf behoorde ik niet tot de golf van eerste liefhebbers. Ik lag waarschijnlijk bedolven onder een veelvoud aan cd’s. Er werd mij nadrukkelijk op het hart gelegd deze plaat te beluistern. Dat is overigens het enige wat nodig is. Gewoonweg die suggestie opvolgen en gaan luisteren. Een stemmige cello doet bijna het overtuigende werk alleen, naast de nadrukkelijk aanwezig variatie en fijnzinnige arrangementen. Je treft op When Shawos Return To The Sea de basale eenvoud van nummers gedragen door piano, tot meer weldadige aangeklede liedjes. De eenheid van de sfeervolle, ijzige hoes komt overeen met de uitgekiende zang en teksten. Poëtische teksten. Onheilspellend, maar intens en eerlijk, zoals in het huiveringwekkende Bad Blood. De veelvuldig aanwezige piano en Martha’s zang cumuleren totdat het nummer na de climax de luisteraar vol bewondering achterlaat. When the Fear Comes, het openingsnummer, kent een zelfde gedragenheid. De snaararrangementen zijn vakkundig. Ze lijken soms overdadig, maar staan puur in dienst van de muziek. Zonder deze rijke aanpak zou de plaat minder compleet zijn. Overdaad schaadt, maar hier is alles nauwkeurig gedoseerd. Qua zang doet ze mij af en toe aan de Amerikaanse Rachel Ries denken, terwijl het eindresultaat in de eerste plaats Brits is. Wanneer je verlanglijstje nog incompleet was dan zou ik deze daar zondermeer aan toevoegen. Geen folk, eerder een robuuste pop die qua smaak daar tegen aan schuurt. Juweeltje van het zuiverste water!

Release: 16 oktober 2015