liz stringer - live at the yarra
Liz Stringer - Live at the Yarra - eigen beheer

Jammerlijk en onterecht. De zangeres en liedjesschrijfster Liz Stringer geniet amper tot geen bekendheid in Nederland. Dat bleek vorig jaar toen ze optrad in de Amsterdamse Jordaan. Ondergetekende was waarschijnlijk de enige bezoeker, buiten de kroeghouder, die zich ervan bewust was dat deze zangeres die avond daar zou optreden. Ik had mijn vrouw mee weten te lokken voor een zomers avondje uit te Amsterdam. Het werd een ontspannen avond waarbij het mini-concertje vanwege de warmte binnen naar de open straat werd verplaatst, zodat toevallige passanten konden meegenieten, of aanschuiven aan het terras. Haar stem, één uit duizenden, was ineens vlakbij. Deze live CD is voor mijzelf niet bijster opmerkelijk aangezien ik de nummers ken van haar regulaire albums. Inclusief deze live plaat komt haar oeuvre daarmee uit op 5 stuks. Evengoed ben ik blij dat ik Live at the Yarra aan mijn verzameling wist toe te voegen. De meerwaarde gaat voor mij in eerste plaats uit naar de bijgeleverde DVD die behalve de intieme performance tevens de mogelijkheid verschaft voor Liz om haar liedjes verbaal toe te lichten. Leuk deze achtergrondinformatie. Ze schuwt hierbij geen persoonlijke getinte motivaties wat ik als een waardevolle aanvulling beschouw op Liz haar teksten. De filmmaker weet met zorgvuldig gekozen beelden een sfeer geheel te maken van het concert dat plaats vond op 27 – 5 - 2014 in het Yara Hotel te Melbourne.

De cd bevat opnames die zonder uitzondering afkomstig zijn van haar achterliggende platen. De helft van de hier aanwezig liedjes zijn betrokken van haar laatste album, het rockachtige Warm in the Darkness. In tegenstelling tot dat album is Live at the Yarra een akoestische solo aangelegenheid, en krijgen de liedjes hier een sobere aankleding, wat wellicht meer representatief is aan de optredens die Liz gebruikelijk doet. Vergeleken met het origineel wordt hier de singer songwriter, die Liz in wezen is, beter belicht. Ik werd indertijd gegrepen door het uitzinnige Pendulum, daarna overrompeld door het zeer persoonlijke Tides of Time, om vervolgens tot de conclusie te komen dat deze vrouw geen slechte albums maakt. Deze live plaat, ook al bevat hij geen nieuwe nummers, is een mooi overzicht van waar de artiest Liz Stringer momenteel staat. Ik ben dan ook razend benieuwd na deze afronding welk vervolg haar carrière gaat krijgen. Zoals de zaken nu staan blijft ze mijn favoriete artiest from Down Under.

Release: 20 oktober 2014