anais mitchell - xoa
Anais Mitchell - Xoa - Wilderland Records

Hymns for the Exiled greep mij indertijd bij de kladden. Het was nummer 1 in mijn eindejaar lijst van 2004. Op dat moment was Anais Mitchell voor mij de belofte van de toekomst. Sindsdien is veel veranderd en een kreet als belofte is niets anders dan een moment opname gebleken. Bevlogenheid heeft zijn momenten. Evengoed heeft ze schitterende nummers geschreven na 2004, terwijl de echte noodzaak voor haar muziek bij mij enigszins was weggeëbd. Het onlangs verschenen album Xoa verandert dit. Het deed mij hernieuwd beseffen dat Anais Mitchell een enorme zeggingskracht in haar teksten stopt, waarbij de actualiteit vaak niet ver te zoeken valt. De brug die ze slaat naar de derde wereld in Why We Build the Wall (origineel op Hadestown, maar dit maal in een ongepolijste eigen versie) is niet alleen treffend, maar gaat zeker de eigen verantwoordelijkheid niet uit de weg. Natuurlijk is de Westerse mens badend in zijn luxe niet schuldvrij. Wanneer het maar goed met jezelf gaat, terwijl een wereld gebukt gaat onder armoede en vage religies. En wanneer we dan bijna verdrinken in onze eigen oppervlakkigheid, doet Anais je beseffen dat ooit zoiets bestond als een ideaal, een diepere intentie die de moeite waard is om voor te vechten. Ach, ze proclameert niet het beter te weten, evenmin wijst ze met het vingertje. Zijn we ergens niet allemaal een speelbal van de omstandigheden? Ze constateert scheefgegroeide verhoudingen die bijna onzichtbaar voorbijgaan aan ons empathisch vermogen. Daar ligt haar liedjes schrijvende kracht.

Het Syrische gedicht verstopt in Two Kids brengt opnieuw koude rillingen, zo mooi. – Ook al versta ik er volstrekt niets van. Mocht je nog geen kennis hebben van Anais Mitchell’s muziek, of wanneer je wellicht haar terzijde had gelegd vanwege haar stem, kan ik slechts aanbevelen uitvoerig tijd te besteden aan dit nieuwe album. Een plaat met muziek van eerdere albums, maar ook met nieuwe nummers. Het album is samengesteld uit twee akoestische opnamesessie, eentje van voor haar zwangerschap, en één erna. In haar dankwoord komen de woorden uit het onderste van haar hart, en grappig genoeg is dat precies dezelfde locatie als waar haar muziek vandaan komt. Xoa is Anais Mitchell op haar puurst. Muziek gemaakt tussen hemel en hel, echter de aardse momenten staan centraal.

Release: 6 oktober 2014