adam cohen - we go home
Adam Cohen - We Go Home - Cooking Vinyl

Na zijn eerste drie albums had singer-songwriter Adam Cohen het gehad met de muziekindustrie. Destijds wilde hij vooral beroemd worden en dat lukte maar mondjesmaat. Toch kruipt het bloed waar het niet gaan kan, dus kwam er uiteindelijk een vierde album, Like A Man (2011), dat hem volgens eigen zeggen een belangrijke les leerde: "That what's most important to me are my roots, my family, my home and ultimately 'knowing thyself'." En die familie, die kennen we allemaal. Adam Cohen leerde het vak als kind al van zijn beroemde vader Leonard, die ook nog eens een grote muzikale invloed blijkt te zijn. Bovendien ligt zijn stemgeluid bij vlagen akelig dicht bij dat van zijn verwekker. Op de voorganger ging hij in zijn liedjes al een diep gesprek aan met zijn vader, We Go Home is ten dele een vervolg daarop, maar tegelijk wil Adam ook iets doorgeven aan zijn eigen zoontje Cassius (te zien op de hoes) en houdt hij zichzelf een spiegel voor.

Tijdens een tour in Europa begon Adam Cohen met de opnames van We Go Home op het Griekse eiland Hydra, waar hij een groot deel van zijn jeugd woonde. Vervolgens ging hij verder in Montreal, in het huis waar hij zijn eerste jaren doorbracht. Huizen van Leonard Cohen, maar ook die van Adam zelf, zo benadrukt hij in een interview met de Britse krant Telegraph. Zijn vader is een belangrijke invloed en dat hoor je terug in de teksten, die overigens meestal vrij toegankelijk zijn. In So Much To Learn zingt hij: “You gotta carry your father’s name and hope your children do the same”. Overduidelijk is natuurlijk de openingszin van het in een gospelfolkjasje gestoken Uniform: “They tried to take Manhattan”, maar ook Hallelujah komt terug in Love Is en zo hoor je her en der nog wat verwijzingen naar bekende nummers van Leonard Cohen. Fall Apart is zelfs een prachtig gevoelig gezongen eerbetoon, vol gelijkenissen met zijn vader die Adam in zichzelf terugvindt: “In your house in Montreal the walls talk back to me, and when I consult the mirror it’s both of us I see”.

Maar hoe frappant de gelijkenis met Leonard soms ook is, Adam Cohen is geheel op eigen kracht beslist een getalenteerde singer-songwriter die zonder meer een eigen publiek verdient. Hij heeft een fijn in het gehoor liggende stem, speelt bepaald niet onverdienstelijk gitaar en op de krachtige songs van We Go Home wordt die regelmatig vergezeld door piano en een strijkerssectie. Ooit probeerde hij het in de pop, maar een folkjasje staat hem duidelijk beter. Deze muziek zit hem letterlijk in de genen.

We Go Home verschijnt digitaal op 15 september, ligt de dag erna fysiek in de winkels en kan in zijn geheel alvast beluisterd worden op de website van The Telegraph.