eric devries - close to home
Eric Devries – Close To Home - Continental Records CECD52

Singer-songwriter Eric Devries speelt vaak mee met anderen en organiseert de concertreeks Ramble On in Nijmegen en Utrecht, maar brengt, anders dan veel collega’s, niet elk jaar een album uit. Zijn vorige plaat, Sweet Oblivion dateert alweer van 2007, het werd dus hoog tijd voor een opvolger. Die heet Close To Home en in combinatie met de Waalbrug op de hoes geeft dat al een voorproefje van wat de luisteraar kan verwachten. Met een heldere stem vertolkt Devries liedjes waarvoor hij de inspiratie in zijn eigen omgeving vond, meestal gewoon in Nederland, maar een enkele keer ook op reis door de VS.

Op eerdere platen en met het collectief Songwriters United zorgde Eric Devries vaak voor een rocktintje in de americana, dit keer heeft hij voor folk en country gekozen. Dat zit hem vooral in de begeleiding: Janos Koolen en BJ Baartmans (die ook voor de fijne productie zorgde) spelen allebei diverse gitaren, maar ook mandoline en banjo, Koolen voegt daar nog ukelele aan toe en Kim de Beer hanteert de viool. In Different Stations zorgt Devries zelf voor het folky geluid met mondharmonica. Memories Of You krijgt een lekker bluegrassgevoel met de banjo van Koolen aangevuld door de bouzouki van Baartmans. Een ontspannen countrygeluid zit onder meer in het duet One More Try, met de Amerikaanse zangeres Anna Coogan (haar begeleider JD Foster kleurt in met elektrische gitaar). Een jaren ’70-gevoel ontstaat in het intense Songwriter Blues, dat zijn oorsprong vindt in een reis door de VS en waarin Devries treffend de gevoelens van veel muzikanten weet te verwoorden:

People envy me my freedom
And my way with words
But they keep asking me to play
Somebody famous that they heard

Overigens zit hij niet bij de pakken neer, zijn liedjes weerspiegelen een optimistische kijk op het leven en een cover kan er ook wel bij, maar zijn keuze verrast, geen Guthrie of Dylan, maar Nothing Rhymed van Gilbert O’Sullivan.

Close To Home verwelkomt de luisteraar met een warme klankkleur. De heldere stem van Eric Devries gidst je vervolgens 14 nummers lang door een fijne countryfolkomgeving. Lekker ontspannen in je eigen luie stoel reis je vanzelf met hem mee.