ian tamblyn - the labrador (four coast project vol. 4)
Ian Tamblyn - The Labrador (the four coast project: Vol. 4) - North Track Records

Door de jaren heen is de muziek van Garnet Rogers bovenaan mijn persoonlijke waarderingspiramide komen te staan, althans waar het Canadese singer songwriters betreft. De manier waarop hij zijn gevoel in de muziek legt ervaar ik als ongeëvenaard. Daarnaast zijn er aardig wat folk georiënteerde artiesten in Canada die meer dan uitstekend uit de verf komen. Eentje daarvan is zonder enige twijfel de zeer begaafde allesdoener Ian Tamblyn. Behalve muziek schrijft hij toneelstukken, produceert platen voor mede-musici, en avonturiert er – letterlijk - op los. Tamblyn heeft een enorme affiniteit met de natuur, en gaat met regelmaat op expeditie naar Antarctica. Veel van zijn liedjes en filmmuziek zijn geïnspireerd op zijn ondervindingen in het zuiverste gedeelte van de natuur. Zo is ook zijn Four Coast Project ontstaan. Volume 4, The Labrador, sluit deze serie af. De liedjes op dit album zijn met tussenpozen geschreven te Newfoundland and Labrador. Liedjes over de natuurschoon, de dieren die daar leven, de geschiedenis van het gebied, en niet te vergeten het harde bestaan van de bevolking langs deze kustlijn. Het leven valt niet mee voor Eskimo’s (de Inuit of de Innu). Evenmin voor de Europese emigranten die zich daar later vestigden. Toch beschrijft Ian met zijn inlevingsvermogen voornamelijk de schoonheid die hem onder ogen komt.

Naar verluidt is dit Ian’s 36ste plaat. Zijn platen zijn lang niet allemaal folk georiënteerd. Het kaf van het koren scheiden vergt enig vooronderzoek. The Four Coast Project valt echter onmiskenbaar te classificeren als folk, en ook kwalitatief mag je dit viertal beschouwen als representatief. Zoals gebruikelijk heeft hij de teksten bijgeleverd onder toevoeging van een kleine achtergrondbeschrijving. Naast de gezongen liedjes bevat deze plaat een paar instrumentale nummers, zoals Through the Tickle, Moravian New Day March (met een nagenoeg voltallige Brassband) en Labrador Dawn (welke je tevens terugvindt op het sfeervolle filmische Antarctica) Alle drie met een totaal verschillende invalshoek. Dat Ian ook wel eens teleurstelt blijkt uit Up the Labrador. Dit folkloristische nummer had hij voor mij achterwege mogen laten. Gelukkig is er meer dan voldoende materiaal voorradig die deze dissonant compenseert. Het liedje Through the Camera/Through Time behoort tot het beste uit zijn repertoire. Hij beschrijft in dit nummer een foto uit 1914 en richt zich tot een meisje omdat ze hem opvalt door de wijze waarop ze in de lens kijkt. Alsof ze door de tijd heenkijkt. What was your life and times? Did you leave the place along the foggy Coast? vraagt hij zich af. Ach mensen, wat moet ik ervan zeggen. Ian Tamblyn geeft met dit album wederom een kijkje in zijn wereld. Een wereld die ver van hier ligt, maar o zo levensecht is. Ian’s wereld doet mij hernieuwd beseffen dat we hier slechts tijdig verblijven.

Releasedatum 3 juni 2014