west my friend - when the ink dries
West My Friend - When the Ink Dries - Grammar Fight Records

Laat ik met de deur in huis vallen. Het album van deze Canadese band riep ambivalente gevoelens op. Ik ben gek op harmonieuze zang, echter wanneer het komt tot een niveau van close harmony dan wordt een grens overschreden. Te meer aangezien ik When the Ink Dries zou willen classificeren als een aan folk gerelateerd album. Folkmuziek is voor mij een natuurlijk gevormde muzieksoort, terwijl ik close harmony beschouw als een gekunstelde zanguiting. Technisch ongetwijfeld knap, maar het laat zich in mijn oren als overdreven aanhoren. Gelukkig overheerst deze zangwijze niet over het geheel, maar beperkt zich tot een 2-tal nummers. Mogelijk dat een andere muziekliefhebber minder snel struikelt over deze drempel. Anderzijds wanneer je dit obstakel hebt overwonnen prevaleren de andere kwaliteiten van dit album. Want zingen dat kan het viertal! Bovendien verstaan ze de kunst van musiceren. Ze weten op een gedurfde wijze stijlen aaneen te smeden. Het zelf geschreven materiaal is folky, akoestisch, een soort popachtige kamermuziek.

In augustus van dit jaar viert West My Friend hun 5 jarig bestaan. Ondanks opvallende combinaties die gemaakt worden, het ondermijnt niet hun geloofwaardigheid. Je weet dat het esthetische bedoeld wordt. Schoonheid voorop. Het meest voel ik me aangetrokken wanneer de eenvoud wordt betracht. Een liedje als My Lover waarin de mandoline centraal staat spreekt voor mij het meest. Anderzijds wanneer het volledige spectrum uit de kast wordt gehaald – zoals bij Troubles – dan is het collectief niets anders dan indrukwekkend te noemen. Opvallende melodieuze lijnen worden neergezet, waarbij de zang overwegend leidend is. Zang die enerzijds imponeert, maar soms tegen de grens aan schurkt, en hem op momenten overschrijdt. Het valt dan ook niet te ontkennen dat ondanks enige onwennigheid mijnerzijds er op When the Ink Dries veel valt te genieten. Meer ambivalentie, want ondanks de enigszins conventioneel aandoende muziek zijn ze beslist baanbrekend te noemen.

Releasedatum: 1 september 2014