richard thompson - acoustic classics
Richard Thompson - Acoustic Classics - Beeswing Records

Aan de vooravond van zijn UK tournee vond Richard Thompson het zinvol om een plaat te maken die uitsluitend akoestisch is. Eentje waarmee hij een impressie laat horen hoe hij zijn liedjes anno 2014 tijdens concerten uitvoert. Het is tenslotte alweer dertig jaar geleden dat Small Town Romance verscheen (een live album waarmee hij naar eigen zeggen uiterst tevreden was). Het werd dus zo langzamerhand tijd voor een eigentijdse versie van zelfgeschreven “klassiek” materiaal. Een solo initiatief waarbij de artiest zich omringt met zijn zelfgeschreven lievelingen. Hij bepaalde zelf welke liedjes voor een hernieuwde uitvoering in aanmerking kwamen. Het criterium welke hij toepaste was eenvoudig. Hij koos voor de liedjes die hij nog steeds met plezier speelt, en waarop het publiek enthousiast blijft reageren. Deze liedjes beschouwt hij als muziek die door de jaren heen iets is blijven betekenen. En niet alleen voor hem zelf. Eigen werk opnieuw uitvoeren is een beproefd concept waar meer artiesten zich aan gewaagd hebben. Denk daarbij aan de Close Up cyclus van Suzanne Vega, of The Four Coasts Project van Ian Tamblyn. Het meest geslaagd vind ik binnen deze context de weergaloze plaat Old Friends – New Roads van Allan Taylor.

Richard Thompson hield zijn project zo basaal mogelijk. Tijdens de opnames in zijn eigen bescheiden studio werd hij slechts gade geslagen door een nieuwsgierige kat. Hij beperkte de uitvoering van deze 14 klassiekers tot zijn akoestische gitaar. Acoustic Classics is een reis door de tijd met liedjes die zijn hele carrière omspannen. Je vindt een recent nummer als One Door Opens naast muziek uit het begin zoals I Want To See the Bright Lights Tonight van het gelijknamige album (met Linda) uit 1974. Richard Thompson hoeft geen introductie. Dat hij gitaar kon spelen wisten we al, hij onderstreept andermaal dat hij zijn kunstje slechts verfijnd heeft over de afgelopen jaren. Ik zal hem met plezier aanschouwen op 7 augustus tijdens een exclusief optreden te Zoetermeer. Piloten uit de burgerluchtvaart doen op oudere leeftijd niets liever dan plaats te nemen achter de stuurknuppel van een antieke Dakota. Weg met de computers en terug naar het tastbare. Richard Thompson kiest hernieuwd voor de intimiteit van de kleine zaal. Zijn welbespraaktheid doet de rest.

Release: 21 juli 2014

Op 7 augustus 2014 speelt Richard Thompson bij Cultuurpodium Boerderij in Zoetermeer, wie wil weten of er nog kaartjes zijn kijkt op: http://cultuurpodiumboerderij.nl/